De beste goedkoopste prijs kan je in de Tweakers PriceWatch (link zie hier net boven) zoeken of op kieskeurig.nl.
Ik raad de Mediamarkt aan omdat ze meestal een vrij grote keus in zowat ieder budget hebben, omdat je ze eens kans voelen en uitproberen. Wat prijsstelling betreft, ben je altijd het goedkoopste uit als je meerdere winkels vergelijkt: een product kan goedkoper zijn bij de ene maar duurder bij de andere en voor een ander product misschien net andersom.
Als je wat meer eisen stelt, kan je al beter gaan zoeken: wil je liefst een kleinere speler met dan ook minder capaciteit, of heb je liever veel meer geheugen en ben je dan tevreden met een grotere speler (zoals die Zen). Hoe je MP3's opgeslagen worden, is ook een verschil: bij een hardeschijfspeler moet je toch enigzins oppassen en niet te veel met dat ding gooien als je hem gebruikt omdat hij daarvan kapot kan gaan, een flash-speler (en dat zijn de meeste spelertjes) heeft geen harde schijf, dus kan die schijf ook niet crashen als hij valt ofzo; maar je zit dan meestal wel vast aan minder ruimte om MP3's te zetten.
Ik gok dat je niet zo veel MP3's hebt en dan kom je met enkele gieg méér dan toe (20 gigabyte kan al héél veel op, dat zijn op best wel hoge kwaliteit (ik gebruik vooral 192kbps, maar ik heb ook heel wat 320kbps enzo) zo'n 4000 liedjes, maar op meer courante kwaliteit (128 kbps) gaat er natuurlijk nog heel wat meer op). Als je zelf maar enkele honderden liedjes hebt, kan je evengoed een MP3-speler met 5 gigabyte kopen, in veel winkels kun je misschien nog oude-generatietoestellen vinden aan spotprijzen (die hebben dan een gewoon zwart-witscherm in plaats van een kleurenscherm, wat tegenwoordig meer en meer voorkomt). Een voorbeeld hiervan is de Zen Micro, die kan je tot 6 gieg krijgen en kost 130 euro (zie Tweakers), daarnaast bestaat die ook in Zen Micro Photo die tot 8 gieg voor 169 euro heeft (of 4 gieg voor 120 euro). Wat je niet moet vergeten; heel wat mensen zijn enkele jaren geleden begonnen met mp3-spelers met 256 megabyte (mijn 2e mp3-speler had zo veel ruimte, en dat was toen al veel, de meeste mensen hadden nog maar 128 of zelfs maar 64 megabyte). Een vraag die natuurlijk ook uitmaakt is of je je hele collectie altijd wilt meenemen of niet (als dat een grote collectie is, of je wilt genoeg kunnen uitbreiden, ga je misschien beter voor hardeschijfspelers met 20 gieg of meer ruimte, dat is dan een zeer goede investering, zou ik zeggen).
|