![]() |
Redenen Latijn
Hoi
Ik kan dit jaar kiezen voor Latijn. Ik zou het best wel willen doen . Maar mijn Stiefvader zegt dat je er geen ene reet aan hebt. Dus mijn vraag is Wat heb je aan het vak Latijn ? . |
Voordelen van latijn die ik zo kan bedenken zijn:
- Je leert gemakkelijker woordjes bij frans, engels (en nederlands) omdat je woorden kunt herleiden. (to approach komt bijvoorbeeld van het latijnse apropinquare, een van de eerste woordjes die ik moest leren bij latijn) - Je doorziet sneller bepaalde zinsconstructies wat handig kan zijn bij het vertalen van anderstalige teksten Deze twee redenen zijn nuttig. Maar ik zie niet zo goed waarom je iets zou moeten hebben aan latijn. Uiteindelijk kan ik maar van een aantal vakken die ik op de middelbare school gehad heb, zeggen dat ik er echt iets aan gehad heb. Latijn moet je niet alleen kiezen omdat het nuttig is, je moet het kiezen omdat het je leuk lijkt. |
Je hele taalgevoel wordt met sprongen tegelijk beter. En verder is het gewoon hip om te zeggen dat je Latijn hebt.
|
Dem schließe ich mich an. (y)
|
Je doet Latijn omdat het je mooi lijkt om over teksten van staatsmannen of dichters die al 2000 jaar dood zijn gebogen te zitten, that's it. Lees anders Ovidius, Vergilius of Seneca in vertaling, dan heb je een idee wat je te wachten staat. Daarnaast ben je een barbaar als je geen gymnasium doet (als je dit niet aanvoelt ben je per definitie een barbaar!).
|
Als je het wilt proberen, waarom doe je het dan niet gewoon? Laat je stiefvader toch lekker kletsen, je zult er niet op blijven zitten. Dan kun je zelf zien of je het leuk vindt. Want je doet het ook voor je lol, omdat het een uitdaging is en omdat het zulke mooie talen en culturen zijn.
Wat ik bij mij vaak zie is dat gymnasiasten beter zijn in de moderne vreemde talen en in wiskunde, wat serieuzer zijn en wat makkelijker plannen en met grote(re) hoeveelheden stof omgaan. Maar dat kan ook gewoon aan het soort mensen liggen dat voor gymnasium kiest. Oftewel: het is jouw keuze. Lijkt het je leuk, doe het dan. Je kunt toch terug als je het niet (meer) leuk vindt? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |