![]() |
Rijden in onweer
Mij is altijd verteld dat je bij onweer beter in een auto kunt zitten, dan buiten te staan. Maar gaat dat ook op als je rijdt? Tijdens een wolkbreuk (lees: de weg leek eerder een zwembad, dan een weg)? Wat is op zo'n moment het meest verstandig? Doorrijden, want de kans dat jouw auto geraakt wordt lijkt me minimaal, of stoppen?
|
Mijn paps zegt dat als je geraakt wordt door de bliksem en je zit in je auto, je alsnog veilig zit, het chassis leidt de bliksem af, zegmaar. Dat zal wel dan.
De wateroverlast is een ander verhaal. Je remweg wordt er langer door, en je grip minder. Ik ga dan altijd rijden als in mist: meer afstand houden tot voorganger, en langzamer. Maar stoppen? Alleen als het écht niet normaal meer is, heb ik in m'n 2-jarige af-en-toe-rijden automobilistenleventje nog niet hoeven doen. :) |
Ik zou mijn snelheid aanpassen, meer afstand houden en natuurlijk extra opletten. En ik zou inderdaad in de auto blijven, daar zit je dan toch het veiligst.
|
Het is de kooiconstructie die een auto veilig maakt voor blikseminslag als je erin zit, zolang je maar geen metalen delen van de auto aanraakt.
Als je tijdens het rijden geraakt zou worden door de bliksem is er een kans aanwezig dat de motor afslaat, geen probleem! Rij even naar de kant en probeer na enkele minuten de motor gewoon weer te starten en rij verder. Stap echter niet direct uit, dan is de kans alsnog aanwezig dat je een flinke opdonder krijgt :o Voor aquaplanning moet je altijd uitkijken :o Gewoon je snelheid aanpassen. |
Gewoon doorrijden, als het op je auto inslaat en het gebeurt iets met je is het gewoon bad luck.
|
Citaat:
|
ooit heb ik besloten een auto te kopen waar toevallig voor ook mistlampen op zitten. Die zet ik aan bij flinke regen, de strepen op de weg zijn zonder mistlampen voor mij nagenoeg onzichtbaar door spiegeling, enzo.
en (uiteraard) afstand houden |
Een vriend en vriendin zijn een keer getroffen door de bliksem toen ze aan het rijden waren. Inderdaad niks aan de hand door de schok oid (niet uitstappen), maar de ramen barstten wel in duizenden stukjes en dat kan ook nog wel behoorlijk gevaarlijk zijn.
|
Ik laat mij niet afschrikken door een beetje bliksem. In een auto zit je relatief veilig en ik zie geen redenen dat de kans om getroffen te worden vergroot wordt door te rijden in plaats van stil te staan.
Wel ga ik langzamer rijden en flink meer afstand houden door het vele water wat zich tijdens een onweersbui op de weg bevind. Aquaplanning is namelijk niet leuk als plotseling moet remmen. |
Citaat:
Tis niet voor niks verboden om die dingen aan te hebben bij een zicht van meer dan 200 meter.. |
Citaat:
Als je een auto hebt met een puur metalen contactsleutel, bijvoorbeeld een oudere Amerikaan of gewoonweg een goedkope nagemaakte sleutel, dan heb je dus een probleem als je dat doet ;) |
Citaat:
|
Ik weet niet of het al is genoemd, maar het is ook niet verkeerd om na de inslag de auto even tegen een paaltje aan te zetten oid. dit voor de ontlading.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
gewoon niet geraakt worden, is dr ook niks aan de hand. |
Citaat:
En dan altijd nog liever een miniscuul deukje dan een flinke opdonder :p |
Citaat:
Ontopic: Gewoon doorrijden en niet ergeren aan onweer, auto ben je toch veilig, het leid genoeg af. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Of je gebruikt zo'n "bliksemafleider" die over de grond sleept, zzo'n stukje dat je wel eens onder een auto ziet slepen. (en ja, dat hoort zo :p)
Beetje vage uitleg maar je snapt het vast wel. |
Citaat:
|
Ja, kon er ff niet opkomen ;)
Anyway, dan maakt het als het goed is geen zak uit of je geraakt wordt, toch? |
Citaat:
alfa's worden niet geraakt door de bliksem - de elektronische chaos in zo'n auto schrikt andere elektriciteit wel af. |
Citaat:
|
Juist, dát bedoelde ik dus :p
Ik had 't echt beter moeten formuleren :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zou nu ook 3x kunnen antwoorden, maar 1x "nee" is ook wel duidelijk lijkt me :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit was dan ook in het geheel niet mijn bedoeling. Dit was dan ook in het geheel niet mijn bedoeling. :p |
|
Citaat:
Het ging pas over toen ik geen Primatour meer in mijn keel gestopt kreeg voor we weggingen, maar integendeel gewoon een boterham kreeg. De hond daarentegen gooide nog steeds zijn maaginhoud eruit ergens tussen Arnhem en Utrecht en ik moest dan het kotspannetje voor hem houden om het op te vangen want ik zat ernaast natuurlijk. Oh, jeugdherinneringen.... :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38. |