![]() |
In de schoot van de herinnering
In de schoot van de herinnering
Alweer zit ik in de trein Luisterend naar verhalen Slechts vlagen raken vermalen Zoals het waarlijk moet zijn Hoe onwetendheid kan verbazen De herinneringen voorbij razen Ontken nooit de vlucht van irritatie Kabbelend langs de waarheid In deze stortvloed van informatie Irritaties raken zoals het hoort Haast onbewust opgeslagen Tot we ons oprecht afvragen Hoe met de ratio aan boord Welhaast buiten ons om De verbazing onze gedachten inklom |
Ik vind de derde strofe heel erg misstaan. Het doet een beetje nederhop-achtig aan, het is geforceerd gerijmd en eigenlijk doet de betekenis er ook niet zo toe (zoals ik het lees). Ik vind de eindstrofe in combinatie met je titel wel interessant trouwens; zie je de verbazing als het middelpunt (de schoot) van de herinnering? De hele tegenstelling tussen ratio en verbazing is eigenlijk heel interessant, daarom vind ik het ook jammer dat je gedicht er op die laatste strofe na niet zoveel mee doet.
|
Citaat:
De ratio sluit haast het gevoel uit en impliceert dat alles, namelijk hetgeen we observeren, altijd valt te verklaren. Maar het is de vraag of dat waar is. In ons idee denken we alles onder controle te hebben en te doorgronden, maar kunnen we ons verbazen over de verbazing. Wij observeren, denken na, analyseren en proberen het een plek te geven, maar hoezeer we het ook willen… er blijven dingen die haast onbewust verbazing oproepen. En die onverklaarbaarheid van het leven is interessant. Ik zal even kijken hoe dat beter in het gedicht kan worden geformuleerd ;). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22. |