![]() |
VOC mentaliteit
Balkenende heeft gezegt dat hij terug wil na de VOC mentaliteit.
Wat vinden jullie hiervan mensen? Ik viind het de meest stomme uitspraak die hij kan doen. De VOC mentaliteit is rijk worden ten koste van andere. VOC mentaliteit is ondernemen door middel van uitbating en slavernij. |
ja hier kan je dus niet een apart topic voor openen
|
Citaat:
|
Daar hoort deze discussie dan ook.
Ik heb geen slavernijtrauma, dus mij houdt dit VOC gedoe niet genoeg bezig voor een eigen topic.. |
Vreemde uitspraak van Balkenende, het is overduidelijk dat hij iets té in zijn euforie is doorgeschoten.
|
Ik vind het ook een onmogelijke uitspraak. Echt heel erg dom. Halsema haalde het terecht aan in haar speech op het GroenLinks-congres. Maar ja, VVD'ers zeggen dan dat Halsema aan het 'liegen' is...
|
Citaat:
|
Ik vind het niet zozeer een onmogelijke of domme uitspraak, immers, de Gouden Eeuw was toch in economisch opzicht wel dé eeuw der eeuwen (al hadden ze toen vast nog niet van zoiets als wereldeconomie gehoord), maar vooral een vreemde uitspraak. Balkenende is zo blij, het is echt aan 'm af te lezen.
|
Ik denk dat hij doelde op ondernemingszin, op risico's durven nemen, op initiatief en hard werken, en op de wijsheid: de kost gaat voor de baat uit..
Slavernij was toen niets onwettigs, maar wereldwijd volkomen normaal. Ook in afrika, waar de slaven aan de hollanders verkocht werden door inlandse stamhoofden. |
Citaat:
@professor: ik maak zelf wel uit hoe ik mijn woorden kies. :) |
Wat deed men ook alweer met 'onze' politici in de gouden eeuw?
Laten we deze keer Balkenende maar 'figuurlijk onthoofden op het Binnenhof'. Zelfde mentaliteit, ietsjes meer beschaving. De holocaust was ook niet onwettig. |
Citaat:
|
De slavenhandel heeft net zo goed massamoord veroorzaakt. En al niet te beginnen over de oorlogen die nodig waren om 'onze' kolonieen te vestigen en te houden.
Wil je zeggen dat, omdat er nog geen internationale verdragen waren, er helemaal niets mis is met dit alles? En dat we dus helemaal niets fout hebben gedaan en we ons dus niet hoeven te schamen voor de 'VOC-mentaliteit' van onze voorouders? |
Ik hoor niemand spreken over de indianen-holocaust bijvoorbeeld, wanneer erkent Amerika die nou eens?
|
Citaat:
|
Als er in Zuid Amerika een volksbeweging is richting het oprichten van een nieuw land voor indianen van indianen dan stuurt men de CIA erop af.
Tot erkenning zal het nooit komen. Trouwens, de discussie over het aantal doden: http://users.erols.com/mwhite28/images/amer-pop.gif De schattingen van het aantal doden gaat van 8 tot 145 miljoen. Het zal wel ongeveer 25-30 miljoen zijn. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat is ook het hele probleem met zijn uitspraak |
Citaat:
Overigens vind ik het frappant dat Halsema meent dat Surinamers de slavernij nog kunnen herinneren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ten tijde van de holocaust vonden de mensen het ook een goed idee alle joden uit te moorden.
Mensen denken altijd dat Europa onderling geen oorlog meer voert omdat we nu gecivilizeerd zijn. Maar na de verlichting hebben we nog de twee ergste oorlogen ooit gevoerd. Rede dat er in Europa geen oorlog meer is is omdat het niet meer kan. Het zou totale vernietiging betekenen. Andere rede is dat het leiders niet zo goed meer lukt het volk een oorlog door de strot te drukken, wat altijd moet gebeuren voordat er een oorlog gevoerd kan worden. Einstein en Russel zagen al vroeg dat het in de 20ste eeuw afgelopen moest zijn met oorlog. Dit is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Rede is is omdat er meer democratie is, maar nog lang niet genoeg. Denk aan het bedrijfsleven. We hebben allemaal de mond vol van democratie. Maar in de tussentijd verschuiven we alle macht weg van de democratie. Maar oa onze bondgenoten, VS, UK en Israel willen juist meer conflicten 'oplossen' dmv oorlog. Natuurlijk is dit niet zo raar. De VS is het sterkst in de militaire arena dus daar verplaats je het probleem heen. |
Met andere woorden, de mens is door de eeuwen heen niet fundamenteel veranderd. ;)
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor. (Hoewel ik moet bekennen dat ik zo'n John Wayne-film waarin de indianen bij bosjes vallen op z'n tijd niet slecht vind. Puur als film hè. :o) |
Citaat:
Citaat:
En waarom maalt niemand hier om??? |
Citaat:
|
VOV mentaliteit is doen waar nederland eeuwenlang succesvol in is geweest: rijk worden met handel dankzij of ten koste van anderen
maar dat doen we nog steeds: rotterdam, handelsverdragen enz enz |
Citaat:
Citaat:
Offtopic: Best veel reacties voor een topic dat ik volgens sommige niet hoefde te openen. |
Wat een gezeur. Met alle respect, iedereen met een beetje verstand kan wel begrijpen dat Balkenende daarmee niet bedoelt 'goh, laten we anno 2006 weer even de economie erbovenop helpen door negerslavernij weer in te voeren'.
Als je hoort dat hij zoiets zegt in het kader van trots zijn op je land, dan is toch duidelijk waar hij naast verwijst? Inderdaad een zeer misplaatste cultuurcritische, nee, gewoonweg jankerige houding. Valt me erg tegen van Halsema. |
Citaat:
|
Als ik denk aan de VOC-mentaliteit, zie ik een gewetenloze natie voor me, die alles doet voor geld/macht. Dat is de zeg maar de instelling.
De reden dat Balkenende dit zegt, is omdat veel Nederlanders trots zijn op die periode. Grootsdenkende leider Balkenende zal ons weer naar die glorieuze tijden brengen, wil hij duidelijk maken. 'Die periode heeft ons geleerd waar een klein land niet groot in kan zijn', zei hij geloof ik. Dat hij met de woorden 'klein' en 'groot' de economische/ militaire macht van het toenmalige Nederland bedoelt, geeft iig aan dat zijn mentaliteit niet verschilt met de leiders uit de 17e eeuw. Van een Christen die zijn mond vol heeft over normen en waarden, zou je verwachten dat hij het toenmalige Nederland juist als bijzonder laag zou beschouwen. |
Citaat:
|
Denken jullie nou echt dat Balkenende bedoelde dat hij terug naar de slavernij wil? Wat een onzin.
Hij bedoelde alleen maar dat hij wil dat er weer een goude eeuw komt met veel handel, ondernemingszin en een goede economie. BALKENENDE RULEZ |
Citaat:
|
Citaat:
De speech van Halsema was ook gewoon stijlloos in het rond trappen met punten waar geen fluit van klopt. Als dat de stijl van Groenlinks is voor de komende jaren dan zal de partij weinig meer voor stellen. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast wil Balkenende vrouwen niet achter het aanrecht. De helft van het kabinet bestaat uit vrouwen en zijn eigen vrouw werkt ook. |
Citaat:
Toen ik dit topictitel zag wist ik gelijk dat supersuri erachter zat. Misschien wordt het eens tijd dat je ophoudt met die zielige slavenafstammeling attitude.... |
Citaat:
Maar het is inderdaad waarschijnlijk dat Balkenende alleen de goede dingen bedoelde , maar het blijft gewoon een stomme uitspraak gelet op de negatieve dingen van die tijd. En hij zou als politicus moeten weten dat dat er ook bijgehaalt wordt. |
Citaat:
|
Beetje onhandig, maar er moet niet te zwaar aan worden getild.
|
Ongelukkige formulering, maar iedereen met minstens een IQ van 50 zouden moeten kunnen begrijpen dat Balkenende doelde op de Gouden Eeuw, en dus niet de slavernij wilde herinvoeren. :rolleyes:
|
Citaat:
|
Het probleem is niet dat mensen niet begrijpen wat Balkenende wilde zeggen. Zoals ik al zei: iedereen weet wat Balkenende bedoelde. Maar dat neemt nog niet weg dat het een héél domme uitspraak is, waar hij beter eerst nog eens over nagedacht had. Dat politieke tegenstanders met zoiets aan de haal gaan, valt dan te verwachten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29. |