Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Zomaar studiefinanciering! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1481141)

Anonimi 02-10-2006 11:28

Zomaar studiefinanciering!

Vorig jaar deed ik nog een studie, dit jaar ben ik gestopt om een zelfstudie te doen.

Echter, nu zie ik ineens op de bank dat ik toch weer studiefinanciering heb gekregen!!

Uh, hoe kan dit, en wat moet ik eraan doen? Wordt dit nou allemaal rente enzo? Mijn ovpas heb ik ook al ingeleverd.

Gimme more beer 02-10-2006 11:39

Met de IB bellen natuurlijk!

T_ID 02-10-2006 12:23

Fout in het systeem van de IB zoals er nog duizenden van zijn. Laat ze gewoon even weten dat ze onterecht het storten en je krijgt vanzelf te horen waar je het teveel betaalde terug moet storten.

El Chupacabras 02-10-2006 14:16

Citaat:

T_ID schreef op 02-10-2006 @ 13:23 :
Fout in het systeem van de IB zoals er nog duizenden van zijn. Laat ze gewoon even weten dat ze onterecht het storten en je krijgt vanzelf te horen waar je het teveel betaalde terug moet storten.
Terugbetalen anders komt de IB-G het naderhand vorderen met rente.

LB06 02-10-2006 15:18

Citaat:

El Chupacabras schreef op 02-10-2006 @ 15:16 :
Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen, maar eigenlijk vind ik het geen stijl geven. Zij maken een fout, waardoor jij moeite moet doen om die te herstellen, en als je dat verzuimt gaan ze nog rente eisen ook. Dat je dat bedrag terug moet betalen: akkoord. Maar met rente?

Volgens mij kun je best aanvoeren dat je die storting niet hebt opgemerkt, en dat je dat best terug wilt storten als inderdaad blijkt dat dat bedrag onterecht is overgemaakt, maar dat je daarvoor niet wilt betalen in de vorm van rente.

Afijn, dat kun je het beste alleen doen als je een rechtsbijstandverzekering hebt :) En tijd over.

Overigens, wat is er gebeurt met: "De bank heeft een fout gemaakt in uw voordeel. U ontvangt 20.000." :cool:

Anonimi 03-10-2006 11:15

Citaat:

LB06 schreef op 02-10-2006 @ 16:18 :
Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen, maar eigenlijk vind ik het geen stijl geven. Zij maken een fout, waardoor jij moeite moet doen om die te herstellen, en als je dat verzuimt gaan ze nog rente eisen ook. Dat je dat bedrag terug moet betalen: akkoord. Maar met rente?

Volgens mij kun je best aanvoeren dat je die storting niet hebt opgemerkt, en dat je dat best terug wilt storten als inderdaad blijkt dat dat bedrag onterecht is overgemaakt, maar dat je daarvoor niet wilt betalen in de vorm van rente.

Afijn, dat kun je het beste alleen doen als je een rechtsbijstandverzekering hebt :) En tijd over.

Overigens, wat is er gebeurt met: "De bank heeft een fout gemaakt in uw voordeel. U ontvangt 20.000." :cool:

Dan hoop ik dat je het mag houden :D

T_ID 03-10-2006 11:30

Citaat:

El Chupacabras schreef op 02-10-2006 @ 15:16 :
Mwo, dan moet je het redelijk lang houden hoor. Het is niet jouw schuld dat ze dingen verkeerd overmaken.

Anonimi 03-10-2006 12:40

Citaat:

T_ID schreef op 03-10-2006 @ 12:30 :
Mwo, dan moet je het redelijk lang houden hoor. Het is niet jouw schuld dat ze dingen verkeerd overmaken.
Maar stel je zegt er niks van, kunnen zij er zeker achter komen? Want hun maken het ook fout over, dus hebben ze het wel door?

(en ja, ik heb al gebeld, en ik stort het terug:) Maar vroeg me eens af)

amor 03-10-2006 14:10

Ze zullen het op een gegeven moment wel doorkrijgen. Misschien wel heel laat, pas 1 jaar daarna ofzo maar dan ben je alsnog verplicht het terug te betalen.
Ik heb in 2002 een keer 36 cent te veel studiefinanciering ontvangen. Zelfs dat moest ik in 2004 terug betalen. Omdat ik toen nog studiefinanciering had ging er dan 3keer 12 cent af. Echt triest was dat, want die brief met envelop koste hun 39 cent..Meer dan dat ik moest terug betalen dus :rolleyes:

Hulk 03-10-2006 15:10

ik krigj ook studiefinanciering onterecht.. ik had me opgegeven voor een studie maar op t laatste moment teruggetrokken..

komen ze daar onherroepelijk achter?

Anonimi 03-10-2006 15:25

Citaat:

Hulk schreef op 03-10-2006 @ 16:10 :
ik krigj ook studiefinanciering onterecht.. ik had me opgegeven voor een studie maar op t laatste moment teruggetrokken..

komen ze daar onherroepelijk achter?

Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Want in principe is het a) hun fout en b) stel nou dat je er niks van zegt, kun je wel makkelijk goedkoop geld lenen. Want ik studeer nu niks en geld lenen kost mij nu dus meer rente.

Maar ik heb wel zelf al gebeld, veel te bang om in problems te komen haha.

Estar 03-10-2006 15:28

Uiteindelijk zullen ze er wel achter komen want je moet een onderwijskaart invullen.

T_ID 03-10-2006 17:58

Citaat:

Anonimi schreef op 03-10-2006 @ 13:40 :
Maar stel je zegt er niks van, kunnen zij er zeker achter komen? Want hun maken het ook fout over, dus hebben ze het wel door?
Afhankelijk van hoe achterlijk de afdeling administratie van de IB groep is duurt het een bepaalde tijd voor ze er achter komen. Recht op het geld krijg je er niet door. Zo was er een zaak van een vrouw die waarschijnlijk failliet gaat. Ze kreeg namelijk onterecht van een loterij een miljoen op haar rekening. Toen de loterij het terug kwam eisen was het geld al verbrast.

Hoe snel ze er achter komen kan ik niet beantwoorden. Dat ze er achter komen en dat je niet onterecht geld wilt houden zijn dingen die ik je kan verzekeren.

LB06 03-10-2006 21:25

Beetje offtopic: ik heb vorig jaar van een Noor gehoord die even de rijkste man van de wereld was. Hij had door een foutje van een bank heel even een biljoen[NL] op z'n rekening gestort gekregen. Hij moest het echter gewoon terugbetalen :)

Ramble On 04-10-2006 15:02

Hadden ze bij mij ook gedaan vorig jaar, ik kreeg nog elke maand stufi ook al studeerde ik niet meer. Ik heb ongeveer tachtig keer gebeld en na driekwart jaar kreeg ik eindelijk een brief dat ik het bedrag terug kon storten. Op een spaarrekening zetten dan maar, zodat je het niet 'per ongeluk' uitgeeft :p

Nonaj 04-10-2006 16:05

Citaat:

amor schreef op 03-10-2006 @ 15:10 :
Ze zullen het op een gegeven moment wel doorkrijgen. Misschien wel heel laat, pas 1 jaar daarna ofzo maar dan ben je alsnog verplicht het terug te betalen.
Ik heb in 2002 een keer 36 cent te veel studiefinanciering ontvangen. Zelfs dat moest ik in 2004 terug betalen. Omdat ik toen nog studiefinanciering had ging er dan 3keer 12 cent af. Echt triest was dat, want die brief met envelop koste hun 39 cent..Meer dan dat ik moest terug betalen dus :rolleyes:

Ik heb eens 4 maanden lang 1 cent te weinig stufi gehad. Stuurden ze me ook een brief dat er bij mijn volgende maand stufi er 4 cent bij kwam. :rolleyes:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.