![]() |
CDA en VVD verder als PvdA wint?
Ik las het volgende nieuwsbericht op www.ad.nl:
DEN HAAG - Voortzetting van de huidige coalitie van CDA en VVD na de komende Tweede Kamerverkiezingen is vrijwel gegarandeerd als de twee samen een meerderheid hebben en de PvdA als de grootste partij uit de bus komt. Die overtuiging is VVD-vicepremier Gerrit Zalm toegedaan. Volgens hem zal het CDA ,,nooit kiezen voor Bos als premier als het ook anders kan, in een VVD-CDA-combinatie''. Zalm schrijft dat maandag op zijn internetdagboek. In zijn ogen is de crux van de stembusgang op 22 november niet of CDA of PvdA de grootste wordt, maar of CDA en VVD samen een meerderheid halen. Eindigt het CDA als grootste partij, dan kan er volgens Zalm wel een coalitie met de PvdA komen. ,,Lubbers heeft ook met VVD en PvdA geregeerd'', aldus Zalm. (ANP) Ik wist niet dat dit mogelijk was. Ik dacht altijd dat de winnende partij de regering vormt. Maar dit hoeft dus niet perse. Hoe zit dit? |
Is al eerder gebeurd dat de grootste partij niet in de regering zat. Dacht dat dit speelde toen Van Agt premier werd (en met VVD regeerde), toen Den Uyl zich akelig liet verrassen door de sluwheid van Wiegel.
|
Tuurlijk niet. Het gaat om een meerderheid. Als de pvda met 33% de grootste partij is, maar niemand met ze een coalitie wil aan gaan, heb je nog steeds geen meerderheid.
|
Citaat:
|
Mja, GL en SP zijn samen niet groot genoeg denk ik, de CU moet ook maar net willen en dan zou je eventueel D66 nog proberen te kunnen paaien, maar om nou een PvdA-SP-GL-CU-D66 kabinet te hebben? :\
Wel arrogant van Zalm, wat een walgelijk mannetje is dat zeg. |
Dit willen ze in België ook doen om het Vlaams Belang uit te sluiten van regeringsdeelname. Ondemocratisch, maar het resultaat hoeft niet ongewenst te zijn.
|
De situatie zal wel weer gelijk aan de laatste verkiezingen worden. PvdA en CDA die veroordeeld worden tot elkaar, maar CDA en VVD die vervolgens gaan regeren omdat eerstgenoemde partijen elkaar nou eenmaal liever niet hebben...
Da's duidelijk en zeker niet walgelijk van Zalm. |
Het cordon sanitaire is het echt het toppunt van democratieverneuking. (n) Ik bedoel, als de Vlamingen graag hun land naar de afgrond willen helpen met die partij, laat ze lekker. Dat is nou democratie.
Voor mij zijn dit soort uitspraken van Zalm alleen maar meer bewijs dat hij een machtshongerig VVD-ertje is. |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens is de VVD minder op macht belust... men had toch graag gezien dat PvdA en CDA er in 2003 uit waren gekomen.. |
Citaat:
|
Ach ja. CDA en VVD zijn zo krampachtig bezig het 'linkse gevaar' buiten de deur te houden dat ze op alle mogelijke manieren proberen de boel dicht te timmeren. Op zich geen (democratisch) bezwaar tegen, het is alleen een beetje jammer dat ze het met zoveel populisme en bangmakerij doen. Hoort natuurlijk wel een beetje bij de verkiezingscampagnes, die toon, maar eigenlijk is het wel een beetje zielig.
|
Citaat:
|
Ja, dat is ook populisme eerste klas.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hangt er van af. Staatsrechtelijk is niet bepaald of stijgen en dalen in verkiezingen effect moet hebben op coalitievorming. Zo werd bijvoorbeeld in Noord-Holland in de provinciale staten de PVDA buiten spel gezet nadat ze alle coalitiepartners absurde eisen stelden en die vervolgens om hen heen een meerderheid bij elkaar onderhandelden.
Het kan voor de 2e kamer op een aantal manier, afhankelijk van de uitslag. Samen hebben ze nu 70 zetels, dus dat kan nog net niet. Als ze een meerderheid halen kunnen VVD en CDA verder, mochten ze het net niet halen dan is een derde partij nodig. Wie? Lastig te zeggen. De VVD zou bijvoorbeeld nooit grote inbreng van fundamentalisme door bijvoorbeeld het CU accepteren, voor het CDA zijn zij echter een logische keuze. CDA en PVDA kunnen een grote coalitie vormen, maar of dat haalbaar is weet ik niet, gezien alle anti-CDA retoriek van de PVDA om stemmen te winnen weet ik niet of het CDA daar mee akkoord zal gaan. Hoewel ik wel inschat dat ze het zullen proberen, net als de VVD heeft het CDA wel de neiging spindokter te spelen in plaats van onderhandelingen te blokkeren. Een linkse coalitie van PVDA, GL en SP zou elkaar misschien kunnen vinden, hoewel zeker de SP dan veel water bij de wijn moet doen, ik denk niet dat ze dat doen, te extreme zaken zou de rechtervleugel van de PVDA dan weer niet accepteren. Overigens staat die coalitie op 68 zetels in de huidige peilingen en is dus niet haalbaar. |
Citaat:
Overigens lijkt mij PvdA-VVD-GL wel een interessante coalitie. Niet dat het mijn voorkeur is, maar het zou wel eens aardig zijn om te kijken hoe dat loopt... (qua beleid dan, politiek niet, ze zouden elkaar letterlijk vermoorden in die kamer). Overigens hebben de formateur/informateur (en Beatrix) ook nog aardig wat in de pap te brokkelen. Dus uit die hoek kan wel wat verrassends komen. |
Citaat:
Ik hoop dat zwevende kiezers van zijn uitspraken te horen krijgen en massaal op een 'linkse' partij gaan stemmen. (Hoewel, wat is links??) ;) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
PvdA - CDA lijkt me de beste keuze.
Bovendien heeft de VVD niet zoveel in de melk te brokkelen als de PvdA en CDA beide +- 40 zetels en de VVD rond de 30. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bos heeft weinig zin in een volkomen links kabinet, en eerlijk gezegd kan ik me daar wat bij voorstellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Nederland is een grote coalitie ook geen doorslaand succes. Het kabinet-Den Uyl klapte vlak voor de verkiezingen uiteen en een tweede kabinet is er nooit gekomen. Bos en Balkenende kwamen er in 2003 ook niet uit. Het enige kabinet waarin CDA en PvdA samenregeerden was Kabinet-Lubbers III, maar dit kabinet was vlees noch vis. |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens viel het Kabinet-Drees II al na één jaar. ;) |
Citaat:
|
Ik heb het over het kabinet met PvdA, KVP, ARP, CHU (dus precies PvdA/CDA) dat van '52 tot '56 regeerde.
|
Citaat:
Maar de politiek van destijds is niet te vergelijken met de huidige politiek. Daarnaast werden CHU en ARP toegelaten tot het kabinet, zodat er twee neutraliserende partijen stonden tussen PvdA en KVP. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ik hoop dat duidelijk is geworden dat de PvdA en CDA niet 'gewoon' met elkaar kunnen regeren. |
Niet echt... kabinetten vallen zo vaak, ook met CDA/PvdA.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07. |