Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-10-2006 @ 01:33 :
De meeste wijn koop je ook om te drinken, niet om te bewaren. Tien jaar na het plukken hoeft de kwaliteit echter niet slechter te zijn dan twee jaar na het plukken. Dat geldt óók voor goedkopere supermarktwijn.
|
Hoeft niet nee, maar is het meestal wel, simpelweg omdat die wijnen niet bedoeld zijn om weg te leggen. Supermarktwijn moet je dus gewoon opdrinken. En helemaal na openen, dan blijft 'ie geen weken goed.
Citaat:
Vergis je niet, 2005 is bijvoorbeeld een fantastisch wijnjaar voor de Fransen geweest, maar ik zou niet snel op dit moment een fles zware rode Franse wijn uit 2005 kopen. Daar wacht ik nog wel twee jaar mee. Een lichte droge witte zou ik dan weer veel sneller drinken. Tijd is een essentiële factor bij wijn en hoewel een wijn bijvoorbeeld na drie of vijf jaar op z'n top zou kunnen zijn, is hij niet afgeschreven na die tijd.
|
Er is nogal een verschil tussen een zware rode en een droge witte natuurlijk, want het grote verschil tussen die wijnen is nou net niet de kleur. Voor een goeie volle rode wijn kom je ook op houtgerijpte wijnen uit, en dan zit je al snel aan een jaar of 3. Maar in de meeste gevallen is die wijn gewoon uitgerijpt, en rijpt niet of nauwelijks na op fles. De meeste wijnen bij de supermarkt worden op hun top verkocht. Je kunt ze nog een tijd laten liggen, en ze gaan niet erg hard achteruit (regel is ook dat hoe ouder de wijn is als je 'em koopt, hoe langer je 'em kan laten liggen), maar beter worden ze niet.
Citaat:
Ik durf je er geen natuurkundige of scheikundige verklaring voor te geven, want dan val ik zelf hoogstwaarschijnlijk door de mand, maar veel traditionele wijnkenners zullen bevestigen dat het snelbeluchten van wijn een negatieve invloed heeft op de smaak. Zelfs als een wijn gedecanteerd "moet" worden.
|
Veel traditionele whiskykenners drinken single malts uit een tumbler. Ik hecht weinig waarde aan dergelijke bakerpraatjes, sorry. Dat een rode wijn gedecanteerd moet worden is logisch, op het moment dat er zuurstof bij komt, komt een snel oxidatieproces op gang waardoor de smaak vrijkomt. Dat is wetenschappelijk te onderbouwen. Dat verhaal van het laten 'ploppen' van de kurk absoluut niet.
|