![]() |
Is Gamen een sport ? wat vind jij ?
Is Online gamen een sport. En hoe denk jij er over ?
|
Het valt onder de noemer waar ook darten, schaken en dammen onder vallen. Een soort passieve sport dus.
|
Dat ligt er een klein beetje aan. Tegenwoordig moet je écht onderscheid maken. Je hebt fysieke sport, denksport en behendigheidssport. Voor elk van de drie moet je trainen, maar zoals het woord eigenlijk al zegt, wordt je alleen van fysieke sport fit.
Sport en spel zijn meer en meer naar elkaar toegegroeid, maar als ik het over sport heb, heb ik het over fysieke sport. Darten, autosport, schaken en "gamen" vind ik daar niet bij horen. Het is sowieso een beetje raar dat men gamen, autosport en darten zo nodig tot de sport wil doen behoren. Net alsof er een soort rangorde is en sport dus hoger in aanzien zou staan dan spel. Onzin. Ik kan net zo goed respect hebben voor een groot darter als voor een groot wielrenner, alleen heb ik toevallig de voorkeur voor andere sporten dan darten. |
De zoveelste keer dat dit topic geopend wordt... :|
Wat is het belang ervan dat gamen als een sport wordt gezien of niet? |
Citaat:
sport (de ~, ~en) 1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden Ik zeg nee :P |
Citaat:
Ik ben zelf van mening dat gamen tot op zekere hoogte onder sport valt. Hiermee bedoel ik de echte clans die matches spelen in teamverband. En inderdaad niet de verslaafde die ergens in een hoekje op zolder zitten :d |
Wat is het verschil?
|
Stel, iedereen zegt "ja, gamen is absoluut een sport". Wat heb je er aan? Voegt het iets toe?
Nogmaals ik zie het belang er niet zo in dat het als sport erkend wordt... Veel gamers vinden het wel belangrijk, maar ik zou dan weleens willen weten waarom. |
wat het verschil is...
nou. Je hebt de clans die georganiseerd heel europa af te reizen om zo op verschillende bijeenkomsten wedstrijden te spelen voor een bepaalde prijs. Clans dus die na denken over tactics en niet zomaar dom lopen te knallen op een online publieke server. Dus mensen die echt in teamverband kunnen denken en werken. Ik vind het eigenlijk alleen al een sport om je woede in bedwang te houden en zo rustig te blijven om je tegenstander uit te schakelen. Nezoals schaken ( oid) goed nadenken wat je gaat doen. En aan de andere kant heb je nog mensen die voor de lol op een willekeurige server rond hangen en alleen maar lopen te schelden om dat ze niet tegen hun verlies kunnen, maar dan wel 24 uur per dag spelen. ( dus de verslaafde ) Of iemand die 24 uur per dan Worlds of warcraft speeld en niet meer naar school gaat en dergelijke . Dat noem ik verslaafd. :d |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is op elk front evengoed een sport als voetbal. |
Citaat:
|
Gamen is niet te vergelijken met bijvoorbeeld atletiek, voetbal of wielrennen (ik nu nu maar even drie willekeurige fysieke sporten op) maar het hoort wat mij betreft meer onder de categorie "spel" waar voornamelijk dingen als een specifieke vaardigheid uitvoeren en concentratie meer centraal staan dan fysiek sterk zijn. Vind het meer in de categorie vallen zoals darten valt. Het is zeker in een bepaalde mate een sport, maar het valt niet te vergelijken met bijvoorbeeld atletiek of wielrennen. Hangt er ook erg van af in welke mate de terminologie gebruikt.
Naar aanleiding van een andere discussie in dit topic vind ik autosport ook een sport waarin je fysiek erg goed moet zijn. Een coureur moet afgetraind zijn, het kost zeker de nodige kracht en conditie om bijvoorbeeld een Formule 1 race te rijden. Daar vergissen veel mensen zich echt in. Het is veel meer dan "in een stoeltje zitten en de auto alleen maar besturen". |
Citaat:
Of je dat een goed criteria is voor het bepalen wat wel of geen sport is mag je zelf bepalen. Voor mij persoonlijk voldoet autosport aan dusdanig veel kenmerken van een fysieke sport dat het een sport is en gamen niet. |
Dat ben ik met je eens, ik vind het meer tot een vaardighedensport behoren en minder tot een fysieke sport, maar natuurlijk noemen we het sport.
|
Als gamen een sport is, is met een waterpistool spelen of monopoly spelen ook een sport.
Maar aangezien tegenwoordig ook kaartspellen als sport worden gezien zou je gamen daar ook onder kunnen beschouwen. |
Citaat:
|
Citaat:
Net als darten/bowlen/golfen, dat zijn geen sporten, dat zijn spelletjes. Sport is voor mij iets lichamelijks, denksport is dus geen sport, gamen ook niet. |
Citaat:
edit: Ik ben het wel compleet met je eens btw. |
Citaat:
Dat valt ook niet echt onder sport he? :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ja
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zolang er een wedstrijd-element in zit noem ik het een sport. Dus wanneer je in je ééntje zit te gamen natuurlijk niet. Wanneer je echt bezig bent met Clan-wars of zoiets dergelijks dan zou ik het wel een vorm van sport kunnen noemen. Deze kan natuurlijk nooit tippen aan een sport als waterpolo, maar verschil moet er zijn :D
|
Citaat:
|
Nee.
Sporten vind ik iets waarbij je flink beweegt. |
Citaat:
|
Citaat:
Net als schaken dus... alleen wat meer oefening misschien, maar ik vind niet dat dat het meer een sport maakt dan een shagje draaien. |
Als je bij wijze van spreken Cristijan Albers in een Ferrari zou zetten rijdt hij ook goede races. Puur vanwege het feit dat de auto bij de F1 de doorslaggevende factor is, zoals hij zelf zei: Ik moest ze op het rechte stuk gewoon laten gaan, maar in de bochten kwam ik wel dichterbij.
Zet je Michael Boogerd daarentegen op de fiets van Alejandro Valverde wordt ie nog steeds 2e of 3e. Ik bedoel dus, bij een echte fysieke sport moet de kracht komen uit de persoon die de sport beoefent en niet met het materiaal wat hij gebruikt (wat in de F1 dus wel degelijk van belang is) Daarom vind ik autosport geen echte sport. Gamen is wat mij betreft al helemaal geen sport. Zo vind ik schaken, darten en bijv. puzzelsport allemaal geen echte sporten. Sport is fysiek, denksport en behendigheidssport (in mindere mate) niet. Als ik gesport heb wil ik fysiek gezien doodmoe zijn, de grenzen van mijn lichaam kennen én opzoeken. Pas als ik dat gedaan heb kan ik zeggen dat ik gesport heb. |
Ik mag van jullie hier dus geen topic over denksport beginnen. :(
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30. |