![]() |
logaritmische en exponentiele functies
ik zit met een probleem, ik moet een taak maken voor morgen en raak er echt niet uit.
de opgave is: y=5e^x.cos(3x+2) Dan moet ik A en B zoeken zodat y'' +Ay' +By=0 Volgens mij is die eerste afgeleide al fout, want ik kom iets heel lang uit en blijkbaar moet je 2 simpele getallen uitkomen. Als iemand me kan helpen, zou dat heel vriendelijk zijn. |
y'=5e^x.cos(3x+2)+5e^x. -3sin(3x+2)
=5e^x(cos(3x+2) - 3sin(3x+2)) nu jij |
Nou, je hebt hier te maken met de productregel. De formule voor de eerste afgeleide geldt dus als volgt:
h(x) = f'(x) * g(x) + f(x) * g'(x) De afgeleide van e^ax is a*e^ax. Omdat hier gewoon een 1 voor de x staat kom je gewoon uit op 5e^x. De afgeleide van een cosinusfunctie is -sin x. Hierbij geldt ook dat [cos(ax)]' = a * -sin(ax) . Dit kan je verder zelf uitwerken denk ik. |
Dit gaat toch niet over expenotiele functies of logaritmes, maar over DV's (differentiaal vergelijkingen).
Maar dit lijkt me niet oplosbaar, één vergelijking, 2 onbekenden. Is er geen startconditie gegeven bijvoorbeeld: y'(0)=.. en y''(0)= .. |
Citaat:
jullie zijn heel erg bedankt, want ik heb het dan toch gevonden, nl A=-2 en B=10, dit eventjes ter informatie |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44. |