![]() |
Sambal
Smerig of lekker?
Ga je voor een subtiele hoeveelheid of flinke klodders? Welke soort geniet je voorkeur? Waar gooi je het altijd op? Brand los :) Ik pleit voor flinke hoeveelheden, en dan het liefste een scherpe, niet zo zoete sambal. Oelek of nog beter Setang (zelf maken, de meeste in de handel zijn niet vega). Ik gooi het overal doorheen. Salades, rijst, tofu etc. (y) |
Sambal setan, en dan een flinke flinke schep (y)
|
Sambal oelek, vooral lekker om tussen je tosti te smeren met ham en kaas.
|
Sambal, lekker. (y) Ik houd wel van pittig eten, dus een beetje sambal door diverse gerechten kan geen kwaad. Maar niet te veel natuurlijk. Bij Chinese en Thaise gerechten gebruik ik het altijd. :)
Een vriend van me is nóg erger, die gebruikt echt zó'n grote hoeveelheid sambal dat je je afvraagt hoe het kan dat zijn mond niet in de brand staat. :o |
ik vind het vies! veeeels te heet voor me.
|
Bah, veel te sterk voor mij.
Mn vader daarentegen doet het overal in |
Lekker , wel zelfmaken met heel veel madame jeanette en trasi erin (y) . Mijn vader maakt de lekkerste.
|
Citaat:
|
Wat is het verschil tussen setan en oelek?
Ik vind het wel lekker, gooi het altijd door chinees/indonesisch/japans eten. |
Sambal moet in grote hoeveelheden door de pasta (y)
En chilisaus is er voor de rijstgerechten <3 Dan heb je nog ketchup, ook voor in de pasta (y) |
Ik doe alleen sambal in de Tjap Tjoi. En dan een half lepeltje op de rand van mn bord.
|
Citaat:
Sambal Setan: zéér pittige sambal (setan betekent duivel) Wikipedia Sambal |
Ik overdreef met m'n setan :o Ik heb het ooit eens gehad, en dat spul is écht héél scherp. Oelek ben ik wel gewend, ik gebruik 't wel eens op tosti's met kaas, bij hartige pannenkoeken en bij indonesische en chinese gerechten.
|
Setan heb ik immer in huis. Extreme pittigheid(y)
|
Sambal Oelek. Alleen bij gerechten als spaghetti en macaroni enzo.
|
Ik eet nooit sambal, ik krijg pijn in mijn maag van te pittig eten en ik vind het ook niet lekker.
|
k eet et (bijna) nooit, veel te heet en als k et eet is dat meestal super weinig bij chinees oid
|
Zo af en toe neem ik wat 'bieslook'sambal, niet te scherp maar wel erg lekker.
|
Een boel, het liefst zo heet mogelijk en het liefst die uit zo'n grote doorzichtige knijpfles met een kip erop.
Ik heb nog nooit over de mogelijkheid 'DIY-sambal' nagedacht. :( |
Citaat:
Bij mij precies hetzelfde. Teveel sambal is trouwens nooit goed. Als je het al 4 keer per week in wat grotere hoeveelheden gebruikt maakt dat de kans op een maagzweer of andere maagaandoening vrij groot. Mijn vader kreeg vroeger zelfs weleens een een broodje sambal mee naar school. Nu kan hij niks meer scherps of kruidigs eten. Zelfs geen nasi of bami. |
voor mij geen sambal.
|
Citaat:
YUM! |
Citaat:
|
Ik heb niets met pittig. Ik hecht heel erg veel waarde aan smaak en vind pittig eten daar vaak aan afdoen.
|
Citaat:
|
Capsaicinlovers united!
|
Citaat:
|
Ik vind het erg lekker, welke ik het lekkerst vind weet ik niet precies. Dat zou ik eigenlijk eens moeten onderzoeken :D
|
minimaal twee potten sambal per maand met name
sambal manis sambal badjak (y) vlees opbakken in sambal (y) (y) |
Citaat:
En dan lekker veel, als je begint te zweten weet je dat je de juiste hoeveelheid hebt. |
Gadverdamme, wie eet er nou sambal oelek bij zijn eten? Sambal oelek pleur je in gerechten tijdens het kookproces, niet als het al klaar is. Dat is hartstikke zout en voegt imo helemaal niets toe aan de smaak.
Sambal badjak daarentegen... Pittig en smaakversterkend. |
ik gebruik het meestal als subtiele smaak versterker
maar in oosterse gerechten wel wat meer |
Citaat:
|
Ik eet het alleen als ze het bij 'de Turk' op de lahmacun of döner doen.
|
manis en setan mmm. En dan ook echt door alles :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32. |