![]() |
structuren
hallo, even een vraag.
bij DNA is sprake van een primaire, secundaire, tertiare en quartaire molecuulstructuur. Welke structuur hoort bij: basenvolgorde eu- en heterochromatine DNA met histonen dubbele helix ik snap het niet, en in m'n boek staan die structuren echt heel raar beschreven, kan iemand me daarom helpen?? dank |
Vanwaar opeens die overvloed aan mensen met vragen over DNA ??? :|
|
geen idee, maar willen jullie wel een reply plaatsen voor diegene die dat willen, dat zou heel lief zijn
|
beetje google kan geen kwaad, dit soort vragen is echt heel simpel op google te vinden
|
Citaat:
|
en in een simpel biochemie boek :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Primaire structuur: de volgorde van de aminozuren in de polypetideketenl; wordt bepaald door de erfelijke code in het DNA.
Secundaire structuur: de ruimtelijke spiraalvorm (a-helix) in de polypetideketen, bv bij fibrilairre (vezelachtig)eiwitten. Ontstaat door H-bruggen. Tertiare structuur: het driedemensionale vouwpatroon van de grotendeels gespiraliseerde polypetideketen, met knikken op de plaatsen waar de a-helix ontbreekt, bv bij globulaire (bolvormige) eiwitten. Ontstaat door bindingen tussen bepaalde restgroepen. Querternaire structuur: de opbouw uit meerdere en / of verschillende polypeptideketens, bv bij hemoglobine. H-bruggen: tussen de O en de H atomen van de -C=O en -N-H groepen van opeenvolgende windingen. Bindingen tussen bepaalde restgroepen: door H bruggen, S-S-bruggen en ionbindingen. |
Citaat:
|
in mijn boek wel! maar het bovenstaande komt uit samengevat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25. |