Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Waar is mijn 2de CPU??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1485791)

Devil-Eye 11-10-2006 16:17

Waar is mijn 2de CPU???

Hallo,

Wie kan mij helpen?

Ik heb een Intel P4 Dual Core processor. 2x 2,66Ghz. Om precies te zijn een: Pentium D 805 2.6GHZ S775 BOX.
Maar nu valt mij iets raars op; als je Ctrl+Alt+Del drukt staat er maar 1 CPU, dat waren er eerst 2!
Nu zegt iemand dan moet je in je BIOS Hyperthreating op enabled zetten. Maar die term kan ik in BIOS nergens vinden.
Weet iemand waar ik de 2de CPU weer wakker krijg??

Lin.

Enlightenment 11-10-2006 16:49

Sommige Pentium D processoren hebben geen HyperThreading. Bovendien is dat wat anders dan dualcore.

Dualcore = SMP (multiprocessing)
HyperThreading = SMT (multithreading)

Waarschijnlijk heb je XP Home, die ondersteunt maximaal 1 fysieke processor (politieke keuze), XP Pro ondersteunt wel meer dan 1 processor. Misschien dat een registery hack deze limitatie wel kan oplossen, trouwens.

M@rco 11-10-2006 17:55

Citaat:

Enlightenment schreef op 11-10-2006 @ 17:49 :
Waarschijnlijk heb je XP Home, die ondersteunt maximaal 1 fysieke processor (politieke keuze), XP Pro ondersteunt wel meer dan 1 processor. Misschien dat een registery hack deze limitatie wel kan oplossen, trouwens.
Één fysieke processor ja, meerdere cores is geen enkel probleem. En Pentium D is dual core, dus hij zou gewoon twee CPU's moeten zien.

Waarschijnlijk een verkeerde HAL; kijk eens wat er bij Apparaatbeheer onder "Computer" staat. Daar moet "ACPI Multiprocessor PC" oid staan, anders werkt het hele dual core gebeuren niet.

Devil-Eye 11-10-2006 18:15

Citaat:

M@rco schreef op 11-10-2006 @ 18:55 :
Één fysieke processor ja, meerdere cores is geen enkel probleem. En Pentium D is dual core, dus hij zou gewoon twee CPU's moeten zien.

Waarschijnlijk een verkeerde HAL; kijk eens wat er bij Apparaatbeheer onder "Computer" staat. Daar moet "ACPI Multiprocessor PC" oid staan, anders werkt het hele dual core gebeuren niet.

Heej Marco,

Wat ben je toch goed, die vermelding stond idd fout, stond iets met advanced power....Nu dus die ACPI Multiprocessor PC en ik heb weer 2 grafiekjes!
Onwijs THNX, KNUF!

Lin.

Enlightenment 11-10-2006 20:35

Citaat:

M@rco schreef op 11-10-2006 @ 18:55 :
Hm inderdaad:

Windows XP Professional can support up to two processors regardless of the number of cores on the processor. Microsoft Windows XP Home supports one processor.

Daaruit haal ik dat ook XP Home dualcore ondersteunt. Ik kan me herinneren dat dat eerst niet zo was.

Chimera 13-10-2006 10:13

Citaat:

Enlightenment schreef op 11-10-2006 @ 21:35 :
Hm inderdaad:

Windows XP Professional can support up to two processors regardless of the number of cores on the processor. Microsoft Windows XP Home supports one processor.

Daaruit haal ik dat ook XP Home dualcore ondersteunt. Ik kan me herinneren dat dat eerst niet zo was.

XP Home heeft sowieso altijd al 2 logische CPUs ondersteund (HyperThreading). Dat een ongepatchte versie misschien geen Dual Core ondersteund is niet zo gek, aangezien Dual Core nog niet bestond toen Home uitkwam.

Enlightenment 13-10-2006 10:33

Citaat:

Chimera schreef op 13-10-2006 @ 11:13 :
XP Home heeft sowieso altijd al 2 logische CPUs ondersteund (HyperThreading). Dat een ongepatchte versie misschien geen Dual Core ondersteund is niet zo gek, aangezien Dual Core nog niet bestond toen Home uitkwam.
FreeBSD4 en oudere Linux kernels ondersteunen ook DualCore ook al bestond dat nog niet ten tijde van deze OS'en; voor het ondersteunen van DualCore is niets anders dan een SMP kernel nodig. Dat de twee processors op één package zitten is voor het OS niet van belang.

Naar wat ik me kan herinneren is dat de originele release van XP Pro ondersteuning had voor SMP (dus meerdere processors) maar XP Home niet (een "UP" kernel). Maar omdat Intel met het geweldige idee van HyperThreading kwam is een deal gesloten waarbij XP Home ook SMP support kreeg en daardoor 'voordeel' kon behalen uit HyperThreading, echter werd deze SMP kernel alleen geactiveerd als HyperThreading werd gesignaleerd. Een politieke keuze dus. Toen later DualCore mainstream werd is kennelijk hetzelfde gebeurd: XP Home schakelt SMP in zodra HTT of DualCore is gedetecteerd, maar ondersteunt (opzettelijk) geen twee losse processors (Dual Processing).

M@rco 13-10-2006 10:36

Nou is XP Home dan ook bedoeld voor de "gewone" thuisgebruiker, ik denk dat het aantal thuisgebruikers met een SMP machine (met twee fysieke processoren) op één hand te tellen is. ;)

Enlightenment 13-10-2006 10:38

Citaat:

M@rco schreef op 13-10-2006 @ 11:36 :
Nou is XP Home dan ook bedoeld voor de "gewone" thuisgebruiker, ik denk dat het aantal thuisgebruikers met een SMP machine (met twee fysieke processoren) op één hand te tellen is. ;)
Maar SMP is dus ook DualCore, en voor HyperThreading (SMT) is ook een SMP kernel nodig. Dat is de reden dat Microsoft overstag ging en voor deze twee consumententechnologiën een uitzondering heeft gemaakt in XP Home.

Chimera 13-10-2006 13:48

Citaat:

Enlightenment schreef op 13-10-2006 @ 11:38 :
Maar SMP is dus ook DualCore, en voor HyperThreading (SMT) is ook een SMP kernel nodig. Dat is de reden dat Microsoft overstag ging en voor deze twee consumententechnologiën een uitzondering heeft gemaakt in XP Home.
Het is geen kwestie van overstag gaan, zo iets heet voortschrijdend inzicht. De licensing van XP is gebaseerd op wat je er mee doet, de goedkoopste heeft een aantal limieten, en is voor typische home computers bedoeld. Die dus tegenwoordig vaak HT of DC zijn. Daar is niks politieks aan, da's gewoon je product aanpassen.

Devil-Eye 13-10-2006 21:05

Het probleem is opgelost hoor, schreef ik al eerder. En de rest is voor mij offtopic...Snap er geen bal van waar jullie het nu over hebben hier...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.