![]() |
Profielwerkstuk, we hebben JOUW mening nodig!
Hoi,
wij doen ons profielwerkstuk over "het ideale ouderendorp". Dit houdt in dat we een maquette gaan maken van een dorp dat speciaal gericht is op ouderen (ong. 65plus). In dat dorp kunnen de oudjes dus rustig hun oude dagje beleven, samen met allemaal leeftijdsgenoten. Onze vragen hierover zijn: Wat vind jij van zo'n ouderendorp? Zouden je grootouders/ouders er willen wonen (later)? Waarom denk je dat mensen er WEL of juist helemaal NIET in willen wonen? Wij willen graag de meningen van scholieren peilen over dit onderwerp, dus hopelijk plaats je even een berichtje met een antwoord op bovenstaande vragen! Dankjewel! (y) |
kun je niet beter aan 65+ers hun mening vragen? Maargoed, mij lijkt het, tja, misschien is het gezellig voor de oudjes, maar het lijkt me ook wel depressief. Nee, eigenlijk kan ik me niet voorstellen waarom het gemaakt zou worden. Wat heeft het voor zin? Bovendien is het niet haalbaar. In een dorp moeten er ook mensen zijn die werken, en die moeten daar natuurlijk wonen en 65+ers werken niet meer. Je wordt er alleen maar depressief van alle mensen om je heen die dood gaan. Goed, iedereen is van jou leeftijd, maar daarvoor kun je net zo goed in een aanleunwoning gaan wonen. Nee, ik zie geen pluspunten, maar misschien zijn er ouderen die het wel leuk lijkt, moeten ze zelf weten.
|
Mij lijkt het eigenlijk ook niks. Er werken dan dus alleen maar forenzen, dat is slecht voor het milieu. Ouderen willen denk ik ook wel eens aanspraak hebben van een jonger iemand, die hen bijvoorbeeld ook kan helpen. Ik denk dat je de drempel van vrijwilligerswerk hoger legt, als iemand vrijwilligerswerk doet doet hij/zij dit toch vaak in zijn eigen woonplaats. Ik zie het nut van zo'n dorp eigenlijk niet, door de vergrijzing zijn in de meeste dorpen/steden toch genoeg ouderen?
|
daar is het bejaardetehuis toch voor :confused:
|
Het is veel beter om die mensen in een gemengde wijk te (blijven) laten wonen, zodat ze niet geïsoleerd raken van de buitenwereld. Op deze manier hebben ze wel contact met anderen, maar alleen van dezelfde leeftijd. Ik denk idd ook dat dat erg deprimerend werkt. 65plussers in de wijken houden ftw.
Mijn ouders zouden het vreselijk vinden, en terecht. |
Het lijkt me vreselijk en onhaalbaar. Ik weet dat mijn oma een bejaardentehuis vreselijk zou vinden. In zo'n dorp kan je dan ook niet meer even naar buiten om weg te zijn van die ellende. Volgensmij zouden mensen daar heel snel in een isolement raken. Maar afgezien van dat het niet gezellig zou zijn lijkt het me vooral onhaalbaar. Ouderen hebben zorg en toezicht nodig. Dag en nacht. Ik denk dat er erg weinig jonge personen zijn die je zo ver krijgt.
|
nee, de opties zijn geweldig gezocht.
|
Lijkt me helemaal niks, ouderen moet je juist niet te veel isoleren, dan hebben ze het gevoel helemaal geen binding met de maatschappij te hebben.
Of m'n ouders er zouden willen wonen, moet je hen maar vragen.. |
Dan raken ze wel geisoleerd.
Zou er zelf niet willen wonen. Vind het nu al erg zat om in dat verzorgingstehuis bij m'n oma te komen. |
Lijkt me wel gezellig, niet dat ik er ooit heen wil ofzo, maar de ouderen onder elkaar, geen hangjongeren meer waar ze last van hebben. Gewoon, lekker rustig..
|
Citaat:
|
Beetje slechte poll, maar ja.
-Wat vind jij van zo'n ouderendorp? Zouden je grootouders/ouders er willen wonen (later)? Nee, absoluut niet. Zo raken ze geïsoleerd. Bovendien denk ik dat zo'n dorp eigenlijk heel onhandig is. Ze zullen toch moeten reizen voor bepaalde goederen of diensten die ze in dat dorp missen, maar in de stad of ergens anders wel hadden. Lijkt me dus niet dat ze er uit eigen beweging heen zullen gaan. -Waarom denk je dat mensen er WEL of juist helemaal NIET in willen wonen? De voordelen zullen absoluut niet opwegen tegen de nadelen. |
1. kweenie of m'n opa/oma er zouden willen wonen. misschien wel die van m'n moeders kant omdat ze dan overal dichtbij zijn als supermarkt enz
2. omdat alles dan juist dichtbij kan zijn (tenminste ik neem aan dat dat de bedoeling is van jullie dorp) |
nee want dat moeten de werkende mensen betalen
|
Citaat:
|
:confused:
Citaat:
|
Het lijkt mij persoonlijk niets. Ik wil nu ook niet alleen maar in aanraking komen met mensen van mijn eigen leeftijd. Het lijkt mij juist leuk om te weten hoe vroegere generaties opgroeien, en schoffies horen daar nou eenmaal bij. Isolatie lijkt me echt heel erg, wat moet je dan doen? Zit je daar met allemaal 65+ers de hele dag. Wat wordt er dan georganiseerd? En door wie?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14. |