Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Back-up (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1486487)

Ske* 12-10-2006 21:09

Back-up

Bestaat er zoiets als "back-up" of is dit verkeerd termgebruik, waarbij na een crash van een pc, je alle gegevens terughebt na de herinstallatie van bv windows XP?

M@rco 12-10-2006 21:16

Wat voor gegevens?

freyk 12-10-2006 21:25

Met "je gegevens" zal hij zijn mp3's, documenten, afbeeldingen en films bedoelen.
Ja hoor, dat kan je op verschillende manieren doen. :)

Ske* 12-10-2006 21:27

Ja, idd dat bedoel ik. Maar dan een andere manier dan vele lege CD's vol te schrijven :)

dafelix 12-10-2006 21:41

een externe hardeschijf kopen (USB 2.0 aan te raden)
zip-drive (ik had er nog eentje liggen, krengen zijn ontzettend leuk als backup!)
USB-stick
RW CD kopen

Tip: doe niet alles klakkeloos backuppen, maar alleen dingen die je niet kan missen (bijv. documenten etc,
voor je muziek bewaar je alleen 'n playlist, films vreten ruimte en is daardoor ook niet aan te raden, programma's kun je meestal opnieuw installeren, windows-map is niet nodig te backuppen)

Eventueel, 'n extra partitie op je eigen hardeschijf (although dit niet echt safe is, obviously)

M@rco 12-10-2006 21:58

Citaat:

Ske* schreef op 12-10-2006 @ 22:27 :
Ja, idd dat bedoel ik. Maar dan een andere manier dan vele lege CD's vol te schrijven :)
Dat is heel simpel: tijdens de installatie van XP maak je twee partities aan, bijvoorbeeld een C:-schijf van 20GB en de rest wordt D:. Daar zet je dan al je documenten, muziek en weet ik veel wat op; op C: kotm dan Windows en je programma's. Als je dan de volgende keer Windows opnieuw installeert hoeft alleen C: leeg en blijven je dingen op D: netjes bewaard.
Citaat:

dafelix schreef op 12-10-2006 @ 22:41 :
voor je muziek bewaar je alleen 'n playlist
:confused: Wat heb je daar nou aan?

Piloff 12-10-2006 22:59

Je kan ook de windows backup gebruiken als je lui bent, dan heb je alle niet-windows-systeem bestanden of programma's gebackupped.:)

dafelix 13-10-2006 11:55

Citaat:

M@rco schreef op 12-10-2006 @ 22:58 :
(...):confused: Wat heb je daar nou aan?
Nou, dan kun je de muziek opnieuw downloaden? Of doe jij je volledige muziek-collectie backuppen? Dat kan natuurlijk, maar imho is 't handiger om alleen de tracks (of albums) te weten, zodat je backup niet zo gigagroot word

Piloff 13-10-2006 12:59

Citaat:

dafelix schreef op 13-10-2006 @ 12:55 :
Nou, dan kun je de muziek opnieuw downloaden? Of doe jij je volledige muziek-collectie backuppen? Dat kan natuurlijk, maar imho is 't handiger om alleen de tracks (of albums) te weten, zodat je backup niet zo gigagroot word
Nee, het staat bij mij gewoon op een aparte harde schijf die eens in de zoveel tijd vervangen wordt.
Ik back het liever up, maar ik heb te weinig ruimte daarvoor. :o

M@rco 13-10-2006 15:17

Citaat:

dafelix schreef op 13-10-2006 @ 12:55 :
Nou... ik weet niet hoeveel muziek jij hebt, maar ik heb weinig zin om pakweg 20GB aan muziek opnieuw te gaan downloaden ;) Toegegeven, veel daarvan heb ik ook op CD, maar ook om dat allemaal opnieuw te gaan rippen is veel teveel werk. 't Staat bij mij dus gewoon op een aparte partitie, en eens in de zoveel tijd kopieer ik het naar mijn externe harde schijf bij wijze van backup.

dafelix 13-10-2006 15:53

Nou... ik weet niet hoeveel muziek jij hebt, maar ik heb weinig zin om pakweg 30GiB aan muziek te backuppen :)

kijk, is 'n kwestie van smaak; ik heb allerlei stuff al op andere partities staan, maar m'n playlist doe ik elke dag backuppen naar 'n 100 MB ZIP-diskje (inclusief mijn documenten, projecten, configuratie-stuff, webserver stuff et cetera)

ik noem partitioneren niet backuppen, maar 't voorkomen dat alle data lost is bij 'n format; ik noem backuppen 't loskoppelen van gegevens (op 'n extern medium of andere computer)

M@rco 13-10-2006 23:08

Citaat:

dafelix schreef op 13-10-2006 @ 16:53 :
ik noem partitioneren niet backuppen, maar 't voorkomen dat alle data lost is bij 'n format; ik noem backuppen 't loskoppelen van gegevens (op 'n extern medium of andere computer)
En gelijk heb je :) Daarom heb ik én een aparte partitie, én een backup op een externe schijf (plus nog mijn 20GB MP3 speler waar het óók bijna allemaal op staat).

Partitioneren heeft natuurlijk niets met een backup te maken, maar 't is wel erg handig.

dafelix 16-10-2006 10:02

Citaat:

M@rco schreef op 14-10-2006 @ 00:08 :
(...)
Partitioneren heeft natuurlijk niets met een backup te maken, maar 't is wel erg handig.

O zeker! Ik kan ook nietmeer zonder partities leven (zeker niet met Dual-boot ;));

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.