![]() |
Onterechte afsluiting water
Ik woon sinds maart met mijn vriend in een tweekamerappartementje, een koopwoning. Toen we verhuisd waren, hebben we eigenlijk niks geregeld voor water. We dachten dat dat via de Vereniging Van Eigenaren ging, omdat we er niks van hoorden en er ook geen rekeningen voor kregen. Daarnaast hebben we bij ons in huis ook geen aparte meter voor water.
(Nu blijkt dat ie in de gezamenlijke berging zit :s wisten we niks van) Vanochtend, meer dan een half jaar nadat we hier zijn komen wonen, is opeens ons water afgesloten. Op het moment dat het gebeurde waren we niet thuis, dus we hebben verder ook geen vragen kunnen stellen. We hebben wel een brief gekregen, waarin stond dat we afgesloten zijn omdat er bij het bedrijf niet bekend is wie zorg draagt voor de betaling voor waterlevering. Er stond ook dat ze al eerder een brief hebben gestuurd, waarbij een formulier zat dat we in moesten sturen om afsluiting te voorkomen. Zo'n brief hebben we echter nooit gehad. De enige verklaringen die ik hiervoor kan verzinnen is dat die brief verstuurd is in het jaar dat het huis leeg stond, of dat hij fout bezorgd is door de post. Voor allebei de mogelijkheden geldt volgens mij dat wij hier niks aan kunnen doen. Nu het probleem: er staat onderaan de brief dat ze 143 euro exclusief BTW in rekening kunnen brengen voor heropening. Ik ben het hier niet mee eens, naar mijn mening kunnen m'n vriend en ik er niks aan doen dat ze het water zijn komen afsluiten, we wisten van niks. Zijn er dingen die we kunnen doen als ze toch dat geld in rekening brengen? Of kunnen we niet onder de betaling uitkomen? |
Het lijkt me dat je dat moet betalen. Misschien kun je ze de situatie uitleggen en willen ze het dan coulant afhandelen. Maar je hebt zelf de verantwoordelijkheid om te controleren wie er het water betaald.
|
ja, ik kan uit je verhaal niet echt afleiden of je nu in die tijd dat je er woont ook betaald hebt voor water.
als dat niet het geval is is het idd wel je eigen schuld, maar je kan altijd proberen er onder uit te komen. |
Tsja, ik denk dat je nog een kansje hebt vanwege die niet bezorgde brief. Maar eigenlijk moet je wel voor je water betalen, alhoewel ik het met je eens ben dat dit vaak via de VvE gaat.
|
Citaat:
Maargoed, ik vind het gewoon vreemd dat ze zomaar, zonder bericht, ons af komen sluiten. Waarom niet nog een keer een brief sturen oid? Dat afsluiten is gewoon heel vervelend, we hebben geen water en moeten dus waarschijnlijk flink wat betalen voor heropening, terwijl we absoluut niet moeilijk doen over dat water alsnog betalen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik snap je punt niet helemaal. jij hebt een half jaar niks betaald voor je water, en nu sluiten ze je af, en dat vind je niet eerlijk ?
dat jij dacht dat dat via de VvE gaat, is niet echt een argument om het waterbedrijf kwalijk te nemen. Het is immers een denkfout van jullie kant, en dat is jammer, maar het enige dat je nu kan doen is bellen met het waterbedrijf en de boel weer regelen. ja, of flesjes water kopen of zo. maar goed, da's wel lastig met douchen. |
Citaat:
Mijn punt is dat wij niet wisten dat we aan hun moesten betalen, nooit rekeningen hebben ontvangen en ook nooit een bericht dat er iets niet goed zat. Het gaat bij dat bedrijf ook niet om een betalingsachterstand, omdat we anders eerst hadden moeten betalen voordat we weer terug aangesloten werden. Dat moest niet, we moesten alleen laten weten dat wij de personen zijn die hier wonen en bereid zijn te betalen. Nou, dat zijn we uiteraard. Dat ze ons een dag af hebben gesloten om er vaart achter te zetten is erg vervelend, maar dat is het probleem niet. Waar het mij om gaat is dat ik het gewoon niet eerlijk vind dat ze 150 euro in rekening brengen omdat zij het zonodig niet schriftelijk op konden lossen. |
Misschien kunnen ze geen rekening sturen, als ze geen "klant" op dat adres hebben wonen? Dan kunnen ze uiteindelijk niet veel meer doen dan afsluiten. En zij weten het natuurlijk ook niet als zij brieven naar je sturen, maar jij ontvangt die niet. Zij gaan er dan waarschijnlijk van uit dat je de brief negeert.
Tja, het is vervelend, omdat je heraansluitingskosten moet betalen, maar het is nu eenmaal zo. Je mag er toch van uitgaan dat je binnen een half jaar na de verhuizing je spullen zodanig op orde hebt dat je na kunt gaan of je ergens betalingsachterstanden voor hebt of voor bepaalde dingen, zoals water, niet betaalt... In ieder geval fijn dat je weer aangesloten bent, want water kun je echt niet missen. |
Een rekening naar een alleen een adres sturen heeft geen zin voor een bedrijf. Een rekening moet nou eenmaal aan een (rechts)presoon gericht zijn, wie moet hem anders betalen? Waarschijnlijk hebben de vorige bewoners netjes gemeld dat ze zijn verhuisd en voor jouw adres dus niet meer verantwoordelijk zijn.
Dat je zelf geen actie hebt ondernomen in het half jaar dat je er nu woont is je eigen fout. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je bij de koop van een woning ook even naar de servicekosten en de specifiecatie daarvan kijkt, je wilt toch weten waar je aan toe bent lijkt me. En het maakt nogal verschil tussen het wel of niet inbegrepen zijn van kosten als GWL. Ik denk dat je al lang blij mag zijn dat ze je zo snel alweer hebben willen aansluiten en jij dus binnen en dag weer water had. Gezien de snelheid waarmee sommige grote bedrijven werken... Dat je de brief van het waterleidingbedrijf niet hebt ontvangen is verder niet echt relevant. Het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid dat je je aansluitingen op het electra, gas, water, telefoon en kabelnetwerk goed regelt. Dat er erg veel op je af komt vindt ik ook een slecht excuus. Dat is juist een reden om te zorgen dat je goed geinformeerd wordt over alle zaken, door alles goed te door te lezen, evt. navragen bij familie/buren/de makelaar etc. |
@Ivo
Je hebt wel gelijk dat we ernaar hadden moeten kijken en dat heb ik ook al meerdere malen gezegd, maar het is toch een kleine moeite om even de bewoners te informeren voordat je zomaar water af gaat sluiten. Maargoed, ik heb ze nogmaals gebeld, verhaal uitgelegd, en we hoeven niets te betalen dankzij goede meewerking. Dus probleem opgelost. En ik geloof dat we dus eigenlijk best wel geluk hebben met het bedrijf dat bij ons water levert, ze hadden het veel moeilijker kunnen maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.