![]() |
BBL+lesgeld
mijn broertje wilt graag een bbl opleiding doen volgend jaar of bol maar ghij wou graag weten wie het lesgeld betaald, enw at hij ongeveer verdient hij is 17 ik zei dat zal rond minimum loon zijn
alvast bedankt |
weet niemand dit
|
over dat verdienen dat is minimaal het minumum loon, het kan zijn dat hij zo goed werk doet dat het bedrijf hem nog meer betaald maar minimaal is het het minimum loon.
|
Dat verschilt toch per bedrijf?
Het ene leerwerkbedrijf vergoed de kosten van het lesgeld, de ander die betaald de reiskosten, weer een ander bedrijf geeft loon, en er zijn zelfs leerwerkbedrijven die niets geven. Zo heb ik het vorig jaar op de mbo-informatiedag in de buurt te horen gekregen. Ik wou heel misschien ook bbl doen namelijk. De leerwerkbedrijven zijn niet verplicht om dat te doen. |
Over het algemeen krijg je als je BBL doet altijd gewoon het minimumloon of net iets meer.
Sommige bedrijven betalen ook je lesgeld. Dit is tegen de 500 euro per jaar. Minimumloon voor een 17jarige kun je natuurlijk makkelijk even op internet opzoeken.. |
Laat je broertje eerst uitzoeken welke opleiding hij wil volgen en aan welke school, dan kan hij daarna verder informeren.
Verder wordt het woord 'betaald' in de tegenwoordige tijd nog altijd met een t aan het eind geschreven en neemt men je een stuk serieuzer als je met interpunctie schrijft. |
meestal is het zo als je een combi doet tussen werken en leren dat je werkgever je studie betaald
je moet dus zeker wel een werkgever vinden die daartoe bereid is. ik denk echter wel dat het per school en per opleiding verschilt dus is het handig om dat dus EERST uit te zoeken en dan in die richting een baan te zoeken |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31. |