Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   gevoeligheid. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1489741)

madelief21 20-10-2006 08:44

gevoeligheid.

Merk dat ik door mijn gevoeligheid soms niet meer goed kan bepalen of iets bij mij hoort of bij de ander. Soms raak ik echt te veel meegezogen in andermans emoties en grijpt het mij persoonlijk heel erg aan. Ik kan nog niet helemaal een goede scheiding vinden tussen heel erg veel afstand van mensen en te dichtbij staan. Hebben jullie tips voor me...

sonho 20-10-2006 08:54

Lees eens één van deze boeken. Het bovenste boek (te leen bij de bibliotheek) vond ik een fijn boek (heb delen eruit gelezen).
Succes!

Yana 20-10-2006 09:37

Herkenning, herkenning.

Probeer wat tijd voor jezelf in te lassen, even een momentje stil te staan en even goed adem te halen.. Dan kom je weer even tot jezelf. Hang niet teveel rond met mensen die alleen maar negatief zijn, probeer jezelf te realiseren dat jij JIJ bent en niet hun emoties er ook nog bij moet opnemen.. Ga er niet teveel in mee.

Het schijnt ook te helpen als je visualiseert dat er een spiegel instaat tussen jou en de persoon van wie jij de emoties opslurpt. Daarmee "weerkaatsen" de emoties weer terug naar diegene van wie ze zijn. En verder is er een oefening waarin je jezelf in een gouden/violette/witte bal voorstelt. Persoonlijk merk ik nooit wat van dit soort oefeningen, vooral die bal-oefening lijkt eerder op een isolatie (voor mij) dan wat anders..;) Maar wie werkt het voor jou wel.

Misschien even googlen, er is zat over (hoog)gevoeligheid te vinden ;)

Scatterheart 20-10-2006 10:26

Hsp?

Tink* 20-10-2006 11:09

Volgens mij ook idd hooggevoeligheid. Er zijn boeken over die je kunnen helpen met meer inzicht krijgen in jezelf, ik neem aan dat Sonho die ook bedoelt (bol.com is te druk oid dus ik kan het niet zien ;)). En op www.hooggevoelig.nl is er ook een heel forum en er is ook nog een jongerensite met een forum waar je over je dingen kan praten en tips kan vragen of gewoon herkenning kunt vinden in verhalen van anderen, maar via die site kun je ook naar de jongerensite, ik weet zo niet het adres van de site uit mijn hoofd. :p

Scatterheart 20-10-2006 11:25

Ik vond dat boek van what's the name, die vrouw, maar stom. Het heeft mij totaal niet geholpen. HSP'ers worden daar neergezet als constant jankende aanstellers. Daar hoef ik dat boekje niet voor te lezen.

pearlette 20-10-2006 13:18

Citaat:

Scatterheart schreef op 20-10-2006 @ 12:25 :
Ik vond dat boek van what's the name, die vrouw, maar stom. Het heeft mij totaal niet geholpen. HSP'ers worden daar neergezet als constant jankende aanstellers. Daar hoef ik dat boekje niet voor te lezen.
Huppeldepup Aaron? Ja.

Scatterheart 20-10-2006 18:14

Citaat:

pearlette schreef op 20-10-2006 @ 14:18 :
Huppeldepup Aaron? Ja.
Ja dingens Aaron. :) Ik denk dat tijd ook veel doet. Als ik nu kijk hoe ik vier jaar terug met mijn gevoeligheid omging en nu.... (y)

Makaveli 22-10-2006 18:33

Citaat:

madelief21 schreef op 20-10-2006 @ 09:44 :
Merk dat ik door mijn gevoeligheid soms niet meer goed kan bepalen of iets bij mij hoort of bij de ander.
Hoe moet ik deze gevoeligheid voor me zien?
Iets van: Als iemand anders verdriet heeft, krijg ik dat ook, waarbij ik niet weet of het nu mijn verdriet is of dat van de ander.

Citaat:

Soms raak ik echt te veel meegezogen in andermans emoties en grijpt het mij persoonlijk heel erg aan.
Ik denk dat dit een menselijke reactie is en los staat van een onduidelijke scheiding tussen jouw gevoel en het gevoel van iemand anders.

Citaat:

Ik kan nog niet helemaal een goede scheiding vinden tussen heel erg veel afstand van mensen en te dichtbij staan. Hebben jullie tips voor me...
Als ik het probleem goed begrijp, werken jouw hersenhelften of -kwabben onderling te veel of te sterk samen, waardoor je soms lastig een scheiding kunt maken. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en is erfelijk bepaald. Het heeft zo z'n voor- en z'n nadelen, maar is niet goed of slecht, slechts een verschil.

Ik zou als tip meegeven dat je moet proberen je gevoel te scheiden door het in een tabel op te schrijven, met in de linkerkant jouw gevoel en aan de rechterkant zijn/haar gevoel. Hierdoor maak je duidelijk een onderscheid en kan je 'de gevoelens' makkelijker relativeren en in hokjes plaatsen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

madelief21 22-10-2006 22:08

Sterker nog, mensen kunnen ook heel erg in de war raken van mij. Ik kan nogal aanhalerig en gezellig doen en dan realiseren dat mensen te dichtbij komen en kilometers afstand nemen.
Ik vind dat ook echt heel lullig en verwarrend voor anderen lijkt me zo.

Makaveli 22-10-2006 23:58

Citaat:

madelief21 schreef op 22-10-2006 @ 23:08 :
Sterker nog, mensen kunnen ook heel erg in de war raken van mij. Ik kan nogal aanhalerig en gezellig doen en dan realiseren dat mensen te dichtbij komen en kilometers afstand nemen.

Is dat wat jij vindt of wat anderen van je vinden? Probeer dit eens te scheiden.

BleuEyes 23-10-2006 10:44

Citaat:

Yana schreef op 20-10-2006 @ 10:37 :
Herkenning, herkenning.

Probeer wat tijd voor jezelf in te lassen, even een momentje stil te staan en even goed adem te halen.. Dan kom je weer even tot jezelf. Hang niet teveel rond met mensen die alleen maar negatief zijn, probeer jezelf te realiseren dat jij JIJ bent en niet hun emoties er ook nog bij moet opnemen.. Ga er niet teveel in mee.

coopergirl 24-10-2006 10:33

Op zich herken ik dat.. Wat ik probeer te doen is te visualiseren dat ik in een wigwamtent zit en de rits (het is een hippe wigwam) van de nok tot de vloer dichtrits. Daarbij bedenk ik me dat die tent helemaal opgevuld met een heel helder licht is. Het klinkt misschien wat zweverig maar op deze manier heb ik het gevoel dat ik niet zo moe van mensen wordt en beter voel wat bij mij hoort.

Ik wil nog wel kwijt dat ik de eigenschap op zich erg mooi en waardevol vind..

edit: typefout

oelekeboeleke 25-10-2007 19:52

Citaat:

madelief21 schreef: (Bericht 23217177)

ik heb een beetje het gevoel dat dat mij overkomen is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.