![]() |
Verkleutering
De laatste jaren is er een serieuze toename van didactische truken van de foor om studenten het leven toch maar zo aangenaam mogelijk te maken. Vijftig jaar geleden kon je enkel je notities gebruiken om je stof te verwerken. Nu zijn er tig hulpmiddelen om je academische carrière toch maar zo aangenaam mogelijk te laten verlopen: van een uitgeschreven cursus tot kleurrijke powerpoints. Heb je een klacht, dan kan je naar de ombudspersoon hollen, en in één tijd kan je ook nog psychosociale begeleiding volgen bij op je faculteit.
Heel kort en bondig: worden studenten de laatste jaren meer gepamperd of is een dergelijke stelling enkel misplaatst elitarisme? Ik ben benieuwd naar jullie mening? (ik hoop dat dit topic oke staat hier, ik vond niet direct een ander topic terug met dit als onderwerp) |
Is absoluut waar. 'Studeerbaarheid' is het toverwoord, samen met 'studententevredenheid'. Er wordt vaker gekeken naar het aantal computers, het aantal beschikbare wifi-hookup points en het aantal plees per student dan naar de kwaliteit van de stof die aangeboden wordt. Allemaal om er maar voor te zorgen dat de universiteit van de studenten een hoog cijfer krijgt. Studenten houden niet van studeren, dat is het probleem tegenwoordig en dat wordt volledig in de hand gewerkt door onze overheid.
|
Ik ben blij met internet, blackboard, enz. En voldoende computers lijkt me met het veranderde onderwijs niet overbodig, net als voldoende toiletten: om even in te gaan op de post van nare man. :p Ik weet niet hoe het dertig jaar terug was, maar ik heb niet het idee dat ik te weinig studie-inhoudelijke dingen aangeboden krijg/moet 'maken'/leren of wat dan ook of dat de kwaliteit daarvan onvoldoende is, integendeel. En gelukkig houd ik van studeren. ;)
|
Citaat:
alleen toen was er gewoon minder ruimte voor omdat de eisen harder waren de uni veranderd vooral de studeten niet zo is mijn idee |
Citaat:
Citaat:
Bier zuipen is relaxed, wie heeft het daarover? Ik niet. Het gaat me erom dat de overheid het 'nieuwe leren' niet tegenhoudt en in veel gevallen zelfs actief in de hand werkt door 'concurrentie' tussen onderwijsinstellingen te propageren. Ja, vind je het dan gek dat (met name) hogescholen de leerlingen lokken door de opleidingen zo makkelijk mogelijk te maken. |
Stof staat idd in boeken. Computers heb je daar dan ook niet per se voor nodig, wel voor studiehandleidingen en het maken van opdrachten (en dan bedoel ik ivm tikken ipv schrijven). Bovendien staan tegenwoordig ook veel wetenschappelijke artikelen online (naast dat ze op papier verschijnen). Bij ons zijn er idd ook fora waar je vragen op kunt stellen ed, maar niet ipv werkgroepen. Van antwoorden op vragen googlen is ook absoluut geen sprake bij ons.
|
Voor mijn studie geldt dat informatie in boeken héél snel verouderd is. Recente informatie is gewoon niet via papier te krijgen. Wel via internet en dus via de pc. Dan geldt dus automatisch dat de stof niet in boeken staat, maar op de pc. Wat dat betreft ontwikkelt het gebied dan ook heel snel, omdat het nu kan. Een aantal jaar geleden ging dat veel langzamer, omdat het gewoon langer duurde voordat iedereen - docent en student - op de hoogte was van de laatste ontwikkelingen.
(Ik praat nu vrij specifiek over taal- en spraaktechnologie.) Maar ik vind wel dat het niveau af en toe wordt aangepast aan het gemiddelde en niet aan een soort vooraf vastgestelde WO-niveau. Dat is wel erg jammer, en dat moet ook niet kunnen. |
Opleidingen worden inderdaad heel vaak en kritisch gecontroleerd om dergelijke zaken te voorkomen, maar deze controles werken juist de veranderingen in de hand: belang hechten aan hoge slagingspercentages zorgt ervoor dat tentamennormeringen aangepast worden aan de resultaten (dit merk ik bij mijn eigen studie vooral bij herkansingen: ik haalde laatst een 9, terwijl ik één van de drie opgaven gewoon fout had).
|
Citaat:
Mocht het je ontgaan zijn: we leven in het jaar 2006. De computer is niet meer weg te denken uit het moderne leven. Global village, informatiemaatschappij, noem het zoals je wilt, maar feit blijft dat in steeds groter wordende mate de 'nieuwe media' een fundamenteel deel uit maken van onze samenleving, dus ook van onze kenniswerving en verwerking. Vroeger schreven ze op typmachines, daarvoor op krijtbordjes. Moet dat dan allemaal terug? Tegenwoordig krijg je niet eens meer een baan als je niet met de computer om kunt gaan. Het Internet is een onmisbare bron geworden. Opleidingen als Mediawetenschappen en Theater -en Filmwetenschap (waar ook 'nieuwe media' een richting is) kunnen bovendien helemaal niet buiten de pc. |
Citaat:
Maar ik vind ook dat het huidige onderwijs (op alle niveaus) niet meer zonder computers kan, net zoals dat voor zo'n beetje elke baan geldt. Zou jij 't toch mee-eens moeten zijn, nare man, zou vervelend zijn als je voor al je jurisprudentie naar de bieb zou moeten hollen. Maar dat betekent niet dat alles maar voorgekauwd hoeft te worden en studenten niks meer zelf hoeven uit te zoeken! Ik had hierover nog een gesprek met m'n moeder vanavond en het lijkt wel alsof het tegenwoordig abnormaal is als je met plezier studeert en je best doet voor je studie. (Misschien heb ik de verkeerde familie, dunno ;)). |
Citaat:
dat is echt van dat vroeger was de jeugd deugdzamer gezeur maar dat er meer ruimte is voor plezier maken omdat idd de opleidingen te makkelijk worden en alle nieuwe ''leermethodes'' vaak gewoon hippie ideen zijn waardoor je geen flikker hoeft uit te voeren |
Citaat:
|
dat het makkelijker word hoeft niets te zeggen over de inhoud. We leren evenveel, maar omdat informatie verzamelen en verwerken nu veel makkelijker is geworden hebbeb we meer tijd en dat word hier gezien in de zin van achteruitgang van de kwaliteit en daar ben ik het niet mee eens.
|
Het verschilt natuurlijk wel bij universiteiten en opleidingen maar op sommige punten kan je wel spreken dat de student te passief wordt. Bij mijn studie merk ik het verschil bij sommige cursussen en vaak zie je dat al aan de insteek van het programma.
Maar de verantwoordelijkheid ligt toch uiteindelijk bij de docent(e)(s) die moet zorgen voor een gebalanceerd programma van werkcolleges en hoorcolleges waar de student actief mee doet met de cursus. 'Als je nog vragen hebt moet je ze nu stellen' werkt ook allang niet meer.. |
Over computers maak ik me geen zorgen.
Wel om de eisen die gesteld worden en de marginalisering van het niveau van in het bijzonder universiteiten. |
Ik ben het niet helemaal met jullie eens dat het niveau zo verschrikkelijk aan het dalen is. Dat wil zeggen, misschien is dat wel waar, maar vroeger kon je wel zo lang over je studie doen als je wilde terwijl je het nu binnen de vastgestelde tijd (meestal 4 jaar) af moet hebben en anders moet je alles zelf betalen. Dan moet het ook wel studeerbaar zijn, anders is het niet eerlijk. Dat er genoeg computers moeten zijn, lijkt me ook logisch. Er moet van alles getypt en opgezocht worden en via blackboard worden er artikelen verspreid (= goedkoper dan wanneer je altijd boeken moet kopen) en als je thuis geen computer hebt (of geen internet, of geen printer) en er is nooit een computer vrij op de universiteit, kun je niet goed studeren. Ik vind het overigens ook niet leuk dat het zo werkt, maar het is nu eenmaal zo.
Wel ben ik het ermee eens dat het niveau niet zo vreselijk hoog is. Ik ben dan wel een ijverige student, dus dat ik mijn tentamens altijd haal is niet zo vreemd, maar ik vind het wel vreemd dat ik mijn tentamens vaak makkelijker vind dan de proefwerken die ik op het vwo kreeg. Vaak is het gewoon reproduceren wat de docent tijdens de colleges heeft gezegd. En dat is jammer, want ik ben soms bang dat ik het verleer om echt zelf na te denken. Volgens mij is dat niet de bedoeling bij een universitaire opleiding. |
Als het het begrip van studenten vergroot denk ik dat de nieuwe middelen een stuk efficienter en effectiever zijn dan het ouderwetse notities uit je hoofd leren.
Wel moet ervoor worden opgepast dat onderzoeksvaardigheden zoals 'zoek zelf maar extra info op als je het niet direct begrijpt' niet in een vergetelheid terecht komen. Overigens vind ik dat herkansingen beperkt danwel afgeschaft mogen worden. Op UC heb ik geen herkansingen en ik merk dat ik er gewoon voor zorg dat ik het goed leer voor de toets. Daarnaast volg ik ook een vak aan UU (Pedagogiek) waar er wel herkansingen zijn (en dat al in het begin wordt gepresenteert alsof het een 2e toetsmoment is voor als je dan er meer voor voelt) en mijn motivatie om voor het tentamen te leren is wel minder. |
Citaat:
|
Och, op zich is het niet erg dat er nieuwe technologie gebruikt wordt in de lessen, dat is wel goed juist. Waar de overheid met name de plank misslaat is het financieren van scholen/instellingen louter op basis van het aantal leerlingen, in plaats van op basis van de kwaliteit van het onderwijs. Dan krijg je inderdaad dat de boel versesamstraat wordt, met als gevolg o.a. al die bullshit-HBO's die als paddenstoelen uit de grond zijn gekomen de laatste jaren. Ook levert het situaties op zoals deze: mijn vriendin wou een tijdje geleden in één of andere medezeggenschapsraad ofzo op school. Er werd haar verteld dat het niet mocht omdat haar moeder werkzaam was op een andere school en dat was de "concurrent". Walgelijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Studenten worden inderdaad gepamperd. Er moet sneller afgestudeerd worden en dus wordt er gezorgd dat de randvoorwaarden beter in orde zijn. De gedachte hierachter is dat studenten zo meer tijd hebben voor het studeren opzich. Wat eigenlijk vergeten wordt is dat studenten écht niet meer tijd gaan steken in de studie en juist de mogelijkheden van deze "tools" zo ver gaan gebruiken dat ze alleen het nodige leren om te slagen voor een tentamen. Zodoende krijg je veel meer onvoldoende gekwalificeerde afgestudeerden.
|
Citaat:
|
Dat zal veel te maken hebben met welke studie je doet. Bij een technische/betaopleiding `veroudert' kennis niet zo snel als bij veel sociale studies, dus zijn boeken zeer bruikbaar bij het verkrijgen van een solide kennis.
|
Citaat:
iets teveel gestudeerd op je woordjes de laatste tijd of zo ? |
Ik ben het totaal niet met de stelling eens, en ik snap al die mensen hier niet waarom ze het er wel mee eens zijn. :confused:
Het punt is namelijk dat ook alle eisen van universiteiten omhoog gaan. Je moet niet alleen bewijzen in staat te kunnen zijn stof eigen te maken maar er is bovendien een waslijst van academische vaardigheden die je onder de knie moet hebben. (Mensen van de Universiteit Utrecht die een portfolio hebben moeten maken, weten waar ik het over heb ;) ) Die vinden jullie denk ik allemaal zo gewoon, dat je niet weet dat je ze moet beheersen. Het maken van een powerpoint presentatie hoort hierbij, informatie zoeken via allerlei kanalen, beoordelen of deze bruikbaar is voor je onderzoek, je moet jezelf goed kunnen inschatten, andere studenten kunnen beoordelen (peer-to-peer). Dat hoefde je vroeger allemaal niet te doen. En wat betreft een uitgeschreven cursus, wat is dat? De colleges beschikbaar op internet? Laat me niet lachen, alsof je daarmee je tentamen haalt. Ik heb veel klachten over het onderwijs maar daar is helaas niets tegen te doen, een klachtencommissie helpt ook niet echt. En psychologische hulp is alleen maar een pre, vroeger had je die ook maar heette dat gewoon anders. Bovendien gaat zoiemand over hele ernstige dingen en is niet bepaald een gelukkig voorbeeld om hier aan te halen. |
Zonder computer ben je nergens. Het probleem is dat er nu dankzij de computer veel meer wetenschappelijke informatie voorhanden is dan vroeger, en ze verlangen van je dat je dat ook allemaal gebruikt. Ze verlangen ook dat je drie vreemde talen kunt lezen. Mijn studie bestaat hoofdzakelijk uit literatuuronderzoek, en als je geen informatie kunt vinden is dat je eigen probleem.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Waar ik me enorm aan stoor is de passiviteit van de studenten en het feit dat dat hier ontzettend gestimuleerd wordt door alleen maar hoorcolleges te geven. Actief nadenken wordt absoluut niet gestimuleerd en de grootste ontmoedigende factor is medestudenten. Als jij wél regelmatig je mond opentrekt tijdens colleges, ongeacht of het domme vragen zijn of niet, dan wordt je al snel gezien als een wijsneus. Bovendien is iedereen bang om iets doms te zeggen en dus zegt niemand wat. De volgende grote filosoof zou bij mij in de collegebanken kunnen zitten, maar niemand zal het weten want niemand trekt zijn mond open. |
Een nieuwe 'school of thought' (ik las er vanmiddag pas over) is dat de academische wereld zich juist nog niet heeft aangepast aan 'ons' toegenomen vermogen bergen informatie (Wikipedia) binnen korte tijd op te nemen en kritisch te filteren. Universiteiten willen nog te veel eerst een bodem van dogma's neerleggen op basis waarvan hogerejaars een wetenschappelijke houding kunnen ontwikkelen, een aanpak die uit de tijd is.
|
Citaat:
Anyhow: op dit moment betalen de uni's daar gewoon aan mee, door studenten via de computer toegang te geven tot honderden tijdschriften. |
Citaat:
Informatie vinden is nog nooit zo makkelijk geweest als nu. Voor een 'literatuurstudie' surf ik op mijn kamer naar de zoekmachine van de uni, typ ik een paar keywords in en binnen een uur heb ik 30 artikelen die de laatste twee jaar in serieuze tijdschriften hebben gestaan. Liever dat dan urenlang door de UB struinen om niks gedaan te krijgen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet zozeer de 'kick' als de noodzaak om je stuk in een gerenommeerd tijdschift gepubliceerd te krijgen. Als je niet regelmatig met een onderzoek in een gerenommeerd blad staat, word je misschien niet meer zo snel uitgenodigd door universiteiten om daar te komen werken. Zo blijven wetenschappers zich verplicht voelen om te publiceren in die bladen. Er zijn ook niches in de wetenschap waarvoor er maar een of twee bladen bestaan. Er zullen bijvoorbeeld niet veel afnemers zijn van het blad: 'Badcultuur in de Romantiek', maar iedere zelfrespecterende wetenschapper op dat gebied zal eerst naar dat blad toestappen omdat dat het enige blad is op dat gebied en je weet zeker dat het gelezen wordt door vakgenoten. Publiceren op sites onafhankelijk van uitgevers is niet 'de oplossing', maar het zou de universiteitsbibiotheken meer ademruimte geven en publicerende wetenschappers een troef om mee te onderhandelen. Overigens dwalen we af.. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alleen jammer dat je na je 2e jaar niet meer aan kan komen zetten met onderwerpen waar veel over bekend is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als ik daar ooit een voet binnen zal zetten, that is. Dat het nergens voor nodig is om als een ware politicus met brede omhaal van woorden je punt duidelijk te maken is je waarschijnlijk ontgaan. |
Citaat:
|
Ik denk dat het ook te maken heeft met 'een veilige leeromgeving'? Met een praktisch ingericht gebouw, confortabele stoelen en tafels, genoeg computers voor studenten, ook de motivatie om te studeren bevorderd. En daar is toch niks mis mee denk ik.
|
Citaat:
Het probleem is dat instellingen die dingen niet als studiemiddel zien maar als lokmiddeltje. Waar het om gaat is goed onderwijs, en je ziet steeds meer dat opleidingen 'dommer' worden gemaakt om zo veel mogelijk studenten zo snel mogelijk af te laten studeren. Daar maken ze de winst nl. Als deze trend doorzet gaan hogescholen binnenkort nog adverteren met het niet hebben van firewalls die bepaalde content blocken ;) |
Ik mis wel studiecellen zonder computer. Waar je dus echt in stilte kan gaan zitten met je boeken om er te studeren. Die zouden er toch meer moeten zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens miepte men honderd jaar geleden ook al over de toelating van HBS-studenten tot de universiteit. Niets nieuws onder de zon hoor, het gezeur over niveau en middelbare school. |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen heeft een laptop. :p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.