![]() |
Eisen voor de geluidsisolatie van een tussenwand
Ik ben benieuwd of er ook minimale eisen bestaan voor de geluidsisolatie van tussenwanden. Ik heb al gekeken of er in het Bouwbesluit wat over staat, maar ik ben zelf niet verder gekomen dan de wettelijke minimumeisen ten aanzien van geluidsisolatie voor daken en buitenmuren. Ik weet dat het een cliché is dat studentenhuizen gehorig zijn, maar bij mij is het zo extreem dat ik zelfs gefluister op de kamer naast mij hoor. Wat het geluid betreft maakt het weinig uit in welke van de twee kamers ik mij bevind als er geluid geproduceerd wordt in de kamer naast mij.
|
De wand tussen jouw kamer en de kamer naast jou, is een wand binnenshuis, ervan uitgaande dat beide kamers in hetzelfde studentenhuis zitten. Zover ik weet zijn daar niet echt eisen voor, alleen voor woningscheidende wanden zullen die er wel zijn. En dan nog, heel veel regels uit het bouwbesluit zijn alleen van toepassing op nieuwbouw. Het is tenslotte financieel en praktisch gewoon niet haalbaar om panden steeds te verbouwen zodat ze aan het laatste bouwbesluit voldoen. Over het algemeens is het zo dat alleen met betrekking tot veiligheid het soms verplicht is om je pand wel aan te passen aan nieuwe eisen.
|
Of je gewoon de huisgenoot in de kamer naast je goed opvoeden (y)
|
vraag ik me ook af, het mens naast mij schreeuwt namelijk de hele dag door en draait harde muziek en ze is zo'n kutwijf dat als ik t vriendelijk vraag ze begint te gillen en te schelden.
|
Namens iamcj: Voor verbouw, nieuwbouw en renovatie vanaf ca. 1970 gelden er in ieder geval bepaalde eisen, afdeling 3.3 en 3.5 http://www.bouwbesluitonline.nl/ gaan daarover. Of er voor 1970 ook eisen waren, weet hij niet.
|
Citaat:
O ja, de tussenwand is recentelijk geplaatst. |
Dat was dus duidelijk geen Plusklus.
Jouw wandplaten loshalen, geluidsisolerende platen aanbrengen tussen de balken, en jouw platen er weer opzeten. |
Wonen in een bunker zou in zo'n geval zo slecht nog niet zijn. ;)
http://www.leverkusen.com/guide/Arch...3/cdbunker.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat dan dus op volume tien om drie uur 's nachts, elke nacht in de week dat ze iets belangrijks heeft waarvoor nachtrust noodzakelijk is, moet je kijken hoe snel het mens bij zal draaien. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.homepages.hetnet.nl/~elsa...en/huilen4.jpg |
Citaat:
|
Andere kamer zoeken. In zo'n krakemikkig huis wil je niet wonen (y)
Wat vervelende buurvrouwen betreft: als ze teveel lawaai produceert en weigert op te houden kun je gewoon de politie bellen. Na 3 x bellen nemen ze de stereo in beslag. Leert ze het dan nog niet af, dan zou ik naar de woningbouw gaan. Liefst met een bestandje waarin je hebt bijgehouden wanneer en hoelang de geluidsoverlast was. Als zij te lang doorgaat met overlast veroorzaken kan ze d'r huis uitgeschopt worden. Bovenstaande procedure werkte goed bij m'n buurvrouw iig, de woningbouw maakte iig indruk op haar :cool: . Al drie weken geen last meer van haar muziek (y) terwijl ik normaal letterlijk meetrilde :eek: Ach, ze hoeft nog maar 2/3 x over de schreef te gaan en ze wordt d'r huis uitgegooid :evil: (y) |
Citaat:
|
Citaat:
De oplossing? Oordopjes (y) Of een aantal matrassen tegen je muur aan zetten ;) |
Je kunt de wand opnieuw (laten) plaatsen en gewoon de rekening naar de huisbaas sturen. Je kunt echter ook de wand laten zitten en aan beide kanten isolatiewanden plaatsen. Dit kun je zelf. Ze zijn ongeveer vijf tot acht centimeter dik en houden een hoop herrie tegen. Hier gaat het ook gebeuren, tegen het plafond zelfs!
Het kost wel wat, maar het scheelt een hoop. Ik zou er overigens je huurcontract goed op naslaan, vaak staan er passages in die het huisgenoten verbieden anderen overlast te bezorgen. Laat aan je huisbaas zien of horen dat dat in de huidige situatie onmogelijk is na te leven. |
Citaat:
|
Mja, bij mijn buurvrouw staat de muziek harder dan in de gemiddelde discotheek... en ik dreun dus letterlijk m'n huis uit (ik trilt gewoon mee, en soms zelfs m'n hele huis :eek: ) Isolatie; het zijn containers dus geluid draagt ver. Maar IMHO kan je muziek vrij hard aan zonder dat je je buren last bezorgt. Maar zij is gewoon bijzonder asociaal.
Vanmiddag had ik weer last van d'r, ik hoor haar bas even hard als mijn muziek. Terwijl ze 2 weken gelden op gesprek moest komen bij de woningbouw vanwege de geluidsoverlast :eek: . (ik was niet de enige die geklaagd had...) Mja, nog 1 laatste waarschuwing, dan een sommering en dan uitzetting... weet iemand toevallig hoelang dat duurt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
NB: kan trouwens niet, ik ben de enige die direct naast haar woont (zij woont op de hoek) en haar benedenbuurvrouw had geloof ik ook geklaagd. Ik huur bij DUWO. |
Citaat:
maar ik hoop gewoon dat ze dr eruit gooien... |
Citaat:
|
Dan moet je maar naast bejaarden gaan wonen, dan krijg je je rust.
|
Citaat:
:rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en dat geld ook voor al die idioten die denken dat ik graag naar hun muziek wil luisteren in t OV |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49. |