![]() |
Transsubstantiatie.
In hoeverre wordt dat door gelovigen tegenwoordig (nog) letterlijk genomen? Of wordt het vooral symbolisch gezien?
Transsubstantiatie. |
Volgens mij is het aantal katholieken op dit forum nogal gering. Maar we wachten af.
|
Voor wie net als ik bij dat woord denkt 'is dat een SOA?'; googlen leerde dat deze term staat voor het idee dat Jezus himself aanwezig is bij elke eucharistieviering.
|
Ja, hoeverre laat ik dat meespelen als ik bij een mis akkoliet, of als ik zelf de communie gaat. Ik weet het niet, ik blijf het mooie symboliek vinden. Toch vind ik het niet naar bloed smaken. Hier bedoel ik mee dat ik het niet zo geloof dat het dan verandert is.
Hoe ik het dan zie? Ik denk als een moment waarop je de week los kan laten, en opnieuw kan beginnen. Het moment dat het geweidt wordt, vind ik mooier dan wanneer mensen de communie gaan. Behalve, let wel, behalve wanneer ik mensen zie die echt serieus de communie gaan en eventueel een kniebuiging doen als teken van respect. Mensen die er echt mee bezig zijn, dat vind ik zo mooi. Dan zie ik weer een stukje van, waarom ik nog akkoliet. En omdat er relatief weinig jongeren in mijn omgeving katholiek zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon maar een vraag. |
Jawel.
|
Citaat:
Ik zie net dat dat de eigenlijke vraag is van de TS. Sorry. |
Ach ja, ik vroeg me wel af of dergelijke ideeën/handelingen echt iets uit het verleden waren of nog steeds leven onder (alleen?) katholieken.
Hoe kan het trouwens dat er transubstantiatie bovenaan staat, terwijl als ik op wijzigen klik er bij het onderwerp gewoon transsubstantie staat. :( |
Ik ben redelijk katholiek opgevoed, hoewel ik nu eigenlijk niet meer gelovig ben. Ik heb hier nog nooit iets over gehoord en ik denk ook dat de meeste familieleden zouden weten wat het is. Ik zal het eens aan mijn ouders vragen.
|
"filosofisch-metafysisch te omschrijven" zegt mijn nederlandse wikip, ik denk dat het daar ook voor veel gelovigen op neer komt. het is uberhaupt een abstract begrip. officieel wordt het echter nog steeds beleden als niets symbolisch.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
geen idee
|
als je het letterlijk neemt komt het dan niet neer op kannibalisme?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32. |