![]() |
Tot hoeverre heb je zelfverantwoording?
Toen ik net van de kliniek naar huis fietste kwam ik een afdelingsgenoot tegen. Ze was totaal gedissocieerd en liep op haar blote voeten en in een t-shirtje. Ze hebben haar op die manier zo naar buiten gelaten.
Sinds zaterdag is ze constant uit contact en gedissocieerd. Ik snap niet hoe de verpleging haar naar buiten heeft kunnen laten. Ze zullen het dus wel weer op eigenverantwoording gooien, maar zo ben ik ook een paar keer op de snelweg beland. De politie is toen heel kwaad geworden en uiteindelijk, na een paar keer, zijn mijn vrijheden ingetrokken. Ze gooien bij mijn kliniek heel veel op eigen verantwoording merk ik, maar tot hoever heb je die? Als je iemand gedissocieerd naar buiten laat, ben je dan nog wel goed bezig? |
Hmm als gedissocieerd bent en dan nog verantwoordelijk bent voor wat je doet vind ik zelf ver gaan.
Persoonlijk vind ik wel dat je lang zelfverantwoordelijk bent, ik vind dat deze stopt wanneer jij niet meer weet waar je mee bezig bent of geen gevolgen meer kan over zien van handelingen. |
Hmm, zo denk ik er ook over. Maar waarom denken die artsen en vpk's daar nou zo anders over?
|
dat gaan redelijk uiteenlopend zijn ben ik bang, van personeelstekort tot aan het verkeerd inschatten van de situatie... denk ik.
|
Citaat:
|
ik vind dat je zelfverantwoordelijk bent zolang je geen gevaar voor jezelf of een ander bent.. en denk dat zij dat wel is, als ze niet weet wat ze doet.. vind het ook niet kunnen eigenlijk..
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan vind ik het gebrek aan verantwoordelijkheid van de mensen die het wel hebben. |
Ik vind dat je als personeel toch wel moet kunnen inschatten dat de politie er niet echt gelukkig mee is als iemand zo over straat loopt.
|
Anderzijds: als iemand vrijwillig opgenomen is kun je die niet tegenhouden wanneer ze op zijn/ haar sokken naar buiten wil.
|
Daar zit ook wat in. Al wil ik daar wel een kanttekening bij maken.
De kliniek waar ik gezeten heb haalden ze die mensen wèl van de straat en werden ze gesloten gezet en alle vrijheden ingetrokken. Wat is ethisch? |
Citaat:
Als haar ietss overkomt is het volgens mij niet enkel haar eigen verantwoordelijkheid maar ook de verantwoordelijkheid van de instelling, in de zin dat die zou moeten proberen haar te helpen en daarin gefaald is met de gevolgen van dien. |
Citaat:
Als die willen weglopen, houden we ze ook tegen. We mogen ook fixeermiddelen gebruiken. Dit is toch uiteindelijk in het voordeel van de patient? Ik zou nooit bewust een verwarde neuropatient van de afdeling laten gaan. Ik beweer niet dat je ongelijk hebt hoor, maar verbaas me enkel :) |
Citaat:
Als een cliënt vrijwillig op een open afdeling verblijft, kun je hem/ haar adviseren op de afdeling te blijven/ verwijzen naar persoonlijk begeleider mbt gemaakte afspraken maar daar houdt het dan ook op! Dat is niet zozeer onwil, maar wettelijk gezien kun/ mag je niet meer doen. (En, een (dienstdoende) arts inschakelen voor een maatregel heb je ook niet zomaar voor elkaar. Dan moet er voldaan worden aan de criteria van een maatregel.) |
Citaat:
|
hmmmz, ik ben toch echt wel eens gesepareerd toen ik vrijwillig was opgenomen :confused: . Ooh, maar ik geloof dat in de behandelovereenkomst stond dat ze me eventueel mochten separeren en die heb ik getekend... Is dat zo? Ja, ik geloof het wel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als in een behandelplan staat dat iemand gesepareerd mag worden en diegene is een gevaar voor een ander of zichzelf dan mag je altijd gesepareerd worden. Verder is het zo dat een open instelling clienten niet mag tegenhouden weg te lopen al lopen ze in hun onderbroek.Gesloten instellingen zijn dit echter verplicht.
|
en een client fixeren mag als hij/zij een gevaar voor zichzelf of anderen is. Ik heb op een open instelling gewerkt en werk nu op een gesloten instelling, bij allebei wordt gefixeerd wanneer dit nodig is. Dat recht heb je als begeleider als je daarna maar de hele papierhandel invult die hieraan vastzit. Veiligheid staat voor alles, of je nu wel of niet vrijwillig geplaatst bent en of de instelling open of gesloten is maakt dan niet meer uit, zolang je maar volgens de CFB methode handelt en keurig alle papieren invult
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24. |