![]() |
2 cilinders vs 4,5,6 of meer
Ik was laatst zo een beetje aan het surfen toen zag ik dat een Mazda RX 7 of 8 maar 2 cilinders had, maar wel 200 pk had, nou vraag ik mij af, hoe kan een auto met zo weinig cilinders, zo veel vermogen hebben?
Ik dacht normaal gesproken dat hoe meer cilinders je meer kracht hebt?Of zie ik dat nu helemaal fout? |
Citaat:
In de eerste plaats hebben de RX7 en de RX8 helemaal geen cilinders. Ze hebben namelijk een Wankel motor (rotary engine), die werkt volgens een ander principe waarmee met een relatief kleine cilinderinhoud (ik geloof maar 1,3 liter ofzo) toch hoge vermogens opgewekt kunnen worden (zij het ten koste van het brandstofgebuik) Wat het aantal cilinders betreft zegt dit vrij weinig, te een eerste heb je ook nog zulke dingen als cilinderinhoud, het maximaal aantal toeren per minuut en motor efficientie. Om eens een voorbeeld te geven; de Yamaha R1 (motorfies) haalt meen ik iets van 170pk uit een 1 liter blokje, een auto die eenzelfde vermogen wil halen zonder turbo zit vaak al op 2 liter of meer cilinderinhoud. (de oude Land Rover V8 motoren met een inhoud van 3,5 liter zaten op 160pk) Waarom dit verschil? Bij een motorfiets is koppel van minder belang, waar dit voor auto's juist weer wel belangrijk is.. |
Pas wel op met een wankelmotor. Veel garages kunnen er niet aan sleutelen en zien je liever komen dan gaan. Daarnaast durf ik over de betrouwbaarheid weinig te zeggen, maar veel merken die geëxperimenteerd hebben met een wankelmotor hebben dit idee toch weer snel laten varen.
De NSU Ro80 was er standaard mee uitgerust, maar vanwege het grote aantal problemen lieten veel eigenaren er een normale motor inzetten, veelal van een Audi of Ford. Ook de Citroën GS Birotor was geen lang leven beschoren, terwijl haar zustermodellen met conventionele motoren best een succes waren. Dat je ze nu niet meer ziet, heeft meer te maken met roest dan met betrouwbaarheid. Hoe dan ook, verdiep je eerst eens in de techniek en vind iemand die er voor je aan wil sleutelen indien nodig, voordat je zo'n ding aanschaft! Sprekend over normale motoren: niks loopt zo mooi als een 8-cilinder in lijn. :D |
Hier staat een uitleg over wankelmotoren:
http://www.howstuffworks.com/rotary-engine.htm |
Citaat:
Citaat:
Alles heeft z'n voor- en nadelen.. is maar net wat je in een auto zoekt. Welke auto's hebben er trouwens een 8-in-lijn blok? Ik dacht dat het nooit meer toegepast werd en er best wat nadelen aan zaten? |
Citaat:
Maar de 8-in-lijn wordt inderdaad niet veel meer gebruikt. Vroeger waren er wat Amerikanen mee uitgerust (een aantal Packards, de Buick Eight, Chrysler Imperial enz.), en in Duitsland waren het vooral Mercedes (o.a. de 770K, 8 in lijn met turbo) en Horch die deze motor aanboden. En er kan altijd nog een schepje bovenop, als je een dubbele 8-in-lijn neemt dan heb je een V16, zoals vroeger in Cadillacs te vinden was :) Hier trouwens nog een mooie illustratie hoe de Wankelmotor werkt: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...le_anim_en.gif |
Citaat:
over loopcultuur : een 8-in-lijn is leuk, maar ik blijf het geluidje en het gedrag van een boxertje toch erg leuk vinden hoor. (maar goed, geviciliseerd en boxer gaan niet samen ;) da's nou net het punt van een roffelend boxermotortje). @jolt : een rotatiemotor heeft dus geen 'cilinders'. en je kan het vermogen van een motor niet aan 1 factor zien. Zo zal een motor met 10 cilinders, maar een inhoud van slechts 2 liter, niet zo krachtig zijn / mooi lopen als een 6 cilinder van 2 liter, aangezien de cilinderinhoud (per cilinder) dan wel erg klein zou worden. andersom zou een 4-liter 4-cilinder ook niet het effect hebben van een 4-liter V8. ook de constructievorm maakt wel degelijk wat uit : de vaak toegepaste rechte lijn (alle cilinders op 1 lijn, aangedreven door 1 of 2 onder- of bovenliggende nokkenassen), de boxermotor (cilinders per paar recht tegenoverelkaar, waarbij de zuigers van een cilinderpaar naar elkaar toe of van elkaar af bewegen), de V-vorm, vaak toegepast in krachtigere auto's, waarbij twee cilinderbanken in een hoek (ik geloof meestal 90 graden, of 60 graden bij de VR6 van VW) staan, en elke cilinderbank zn eigen nokkenas heeft, de wankelmotor, de tweetaktmotor (wordt enkel nog toegepast in brommers en scooters, en is vaak een 1-cilinder), etc. (Er zijn nog meer varianten, vaak exotische variaties op bestaande motoren. Bijvoorbeeld de V16, wat in feite twee V8's OF twee 8-in-lijn motoren zullen zijn, of de W12 die VW in de passat kan leveren (W = 2xV, in dat geval). Ook bestaan er 3-cilinders (vaak in kleine bakjes) en 5-cilinders (volvo T5)). daarnaast heb je natuurlijk ook nog de invloed van turbo's of compressors etc. en vergeet ook niet de manier waarop het mengsel in de cilinders komt : via een carburateur, monopoint injectie, multipoint injectie, directe injectie... en het aantal kleppen per cilinder (per cilinder 2, 3 of 4 kleppen), het toegepaste motormanagement, de toegepaste uitlaatgas-afvoer en -regelings-systemen, etc, etc. oftewel : nee, meer cilinders is niet altijd beter. |
Citaat:
maar goed, je kan de hele discussie nog veeeel ingewikkelder maken door koppel vs pk's erbij te betrekken ofzo.. je kan dan echt eindeloos doordiscussieren :D |
Citaat:
|
F1 motor gaat ook maar een x-aantal draaiuren mee.
|
Citaat:
|
Ja, maar bepaalde blokken gaan nu eenmaal sneller kapot dan andere. Een Mercedes 2,0 liter viercilinder dieselblok kan zonder revisie met gemak 8 ton aan, en exemplaren met meer dan een miljoen kilometer achter de kiezen zijn geen uitzondering. Dat hoef je bijvoorbeeld met een TDI van VW niet te proberen.
En ook bepaalde benzinemotoren zijn beter dan andere. Vroeger had je de 12S-jes van Opel, die konden tonnen aan zonder al teveel onderhoud. En dat terwijl de blokken in bijvoorbeeld de Audi 60 echt ziekenhuizen waren, mankeerde altijd wat aan. En met motorfietsen geldt hetzelfde. Een DKW loopt in principe altijd, of je moet er hele rare dingen mee doen. Maar bijvoorbeeld een Sparta met een JLO-blokje, die liep al vast als je ernaar keek. Ik denk dat naarmate de techniek gecompliceerder wordt, je de omgekeerde situatie krijgt van vroeger: nu overleeft de carrosserie het motorblok, terwijl dat 30 jaar geleden andersom was. Nu is alles geregeld door elektronica, en die is er niet op gemaakt om 20 jaar mee te kunnen. Het begon al met elektronische ontstekingen en injectie, waar je niks meer handmatig aan af kan stellen. Ook de komst van de distributeriem heeft de levensduur van motoren geen goed gedaan...daarom hebben de verstandige merken tot op de dag van vandaag een ketting. Als je het mij vraagt, is de perfecte motor er nog steeds een met ouderwetse carburateur, contactpuntjes en een distributieketting :) |
Voor het snelle werk in een lichte auto gaat er wat mij betreft niets boven een honda 1.6 Vtec. Lekker veel toeren jagen. 9000 RPM.
Als je daarmee een toerental draait waarbij je met de meeste auto's een versnelling hoger moet kiezen, kun je daarmee gerust nog even terugschakelen. Bij 4500 RPM begint het feest pas echt. |
Citaat:
By the way, wat 'mooi lopen' inhoud is natuurlijk ook maar subjectief, en hangt totaal af wat je voorkeuren zijn, en waar je het blok voor gebruikt natuurlijk. Er spelen altijd zo ontzettend veel factoren mee dat iets als 'de perfecte motor' gewoon niet bestaat. |
yups. ieder z'n voorkeur, iedere motor z'n doel. als je boodschappen moet gaan doen in een zenuwenlijer die bij ieder stoplicht stil valt, ben je ook niet zo blij als je moeder achter het stuur zit.
het is net wat je er mee wilt, zo'n aardappelzak als ik rijdt 100 op de snelweg in een luie V8. Als je van bochtjes houdt is een lichte 4-cilinder turbo weer een mooie oplossing. En dan hebben ze nog hetzelfde vermogen ook ;) lees je eens in in de verschillen tussen trekkracht en pk's (torque & HP) en bepaal wat je fijn vindt. |
Weet iemand eigenlijk waardoor het komt dat die V8'jes zo'n mooi brullend geluid hebben en andere blokken niet?
|
Citaat:
(ik vind dat gebrul dus niet echt 'mooi', eerder 'lomp'. geef mij maar een alfa V6, of een volvo T5, qua geluid.) |
Citaat:
De onrustige roffel die je hoort bij stationairloop komt o.a. door de volgorde van ontsteking (in mijn geval 1,8,4,3,6,5,7,2) |
Citaat:
Een F1 motor is gebouwd om zoveel mogelijk vermogen uit zo weinig mogelijk cylinderinhoud te halen. Uit een 3 liter 6 cylinder kan je ook heel erg veel vermogen halen. Hoge toerentallen halen heeft niet direct iets te maken met cylinderinhoud, wel met de interne geometrie van de motor. Uit elk blok kan je veel vermogen halen, echter zit je met 1 probleem als je met die auto ook nog van A naar B wilt. Je hebt te maken met oa het halen van de emissie eisen voor de APK, daar hebben ze in de F1 niet zoveel last van. En daarbij... Een F1 motor heeft een stationair toerental waar veel straat motoren zo'n beetje ophouden :cool: :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
die dingen schijnen trouwens wel enorm onbetrouwbaar en slijtagegevoelig te zijn, maar goed, ik heb er geen ervaring mee. |
Ja, dat heb ik ook gehoord/gelezen, moet niet goed voor de moter zijn.
Maar wat wil je als je 250 pk met een 2 cilinder moet leveren :| |
Citaat:
|
Bij de oudere wankelmotoren waren er een aantal veel voorkomende problemen, waaronder zwakke lagers en overvloedige slijtage tussen de rotor en de cilinderwand.. tegenwoordig zijn die problemen zo goed als opgelost, het Renesis blok van de RX8 is vrijwel net zo betrouwbaar als een gewoon blok. Het enige nadeel wat de wankelmotoren nog steeds echt hebben is het hoge brandstofgebruik...
|
ach, er zijn meer auto's die last hebben van een hoog brandstofgebruik :D
voor mensen die dat een probleem vinden zeg ik altijd maar: als je zo'n auto kunt betalen moet je ook niet zeuren over benzineprijzen ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.