![]() |
Sausje voor over de bloemkool
Ik maak vanavond bloemkool en ik wil daar eigenlijk graag een sausje over maken. Dat heb ik alleen nog nooit gedaan, en het enige dat ik weet is dat er maizena als verdikkingsmiddel en kaas in zit :D
Iemand een idee welk recept hierbij hoort? Of misschien een ander sausje wat erg lekker is? |
Iets met kerrie kan ook wel lekker zijn, denk ik zo. Mayo, kerrie en gembersiroop bijvoorbeeld?
|
100 gram boter smelten, en bloem erdoorheen mengen tot het een beetje dik is (niet laten aanbranden!), room erdoorheen, en kaas erin laten smelten. zout + peper, en misschien wat nootmuskaat. mjummie ^_^
|
Citaat:
Zo'n papje van bloem, boter en melk, evt kruiden toevoegen naar smaak. |
Oké, dankjulliewel :)
|
Kaas-bechamelsaus (y)
Moet je maar even zoeken hier, ik had er ooit een topic over geopend. |
Citaat:
Overigens is kerrie bij heel veel groenten lekker, maar dat is een ander verhaal :) |
Kerrie ijs is lekker :)
|
Citaat:
Voor traditioneel sausje, wat red55 zei, alleen niet 100 gram boter gebruiken in je eentje want dan heb je genoeg saus voor 4 personen óf je krijgt een saus die zo vet is dat het niet meer lekker is. Ander (makkelijker) traditioneel sausje = papje maken van voor 4 personen 6 eetlepels maizena en wat koude melk, dit oplossen in 300 ml kokende melk, 1/3 tot 1/2 kruidenbouillonblokje erin oplossen, inkoken tot het een dikke saus is, nootmuskaat erbij. Zo maakt mijn moeder het. Voor 1 persoon kun je dit steeds door vier delen maar dat wordt dan wel een gepruts met het bouillonblokje. Kerrie ipv nootmuskaat kan ook als je nu zin in kerrie hebt gekregen :p, dan wel lekker veel kerrie. |
Citaat:
|
Ik neem altijd gewoon kaassaus uit een pakje :o Smaakt ook prima :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon kaussaus ja (y)
Ik pleur trouwens overal stroganoff over als we van die pakjes hebben liggen, teveel werk om zelf te maken :p |
Ik doe wel eens bloemkool en sperziebonen wokken met kokosmelk, kerriekruiden, cashewnoten, ui, knoflook en sambal.
|
Ham-kaas saus meestal.
|
botersaus :) (heb een oma-kookboek waar dat instaat :p )
|
Citaat:
|
gewoon kaassaus uit een zakje waar je alleen nog maar water bij moet doen .. en opwarmen natuurlijk:P
|
Slechte tip om een 5 dagen oud topic mee te uppen. :p
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11. |