![]() |
scheikunde
hoi,
als je deze reactie hebt: A + B -> 2C + 4D en je begint met 0,018 mol A betekent dat dan dat je ook 0,018 mol B hebt omdat de molverhouding van die twee stoffen 1:1 is? en die andere twee? groetjes tim |
ow dit was ik nog vergeten,
als je waterstofchloride oplost in water dus HCl(g) + H20(l) -> H30+(aq) + Cl-(aq) en je begint met 0,018 mol HCl, heb je dan zoveel mol water, H+ en Cl- want de molverhouding is immers gelijk |
hallo t..r,
als je docent zegt: maak deze 5 sommen mag je dan ook 7 sommen maken... alleen voor de extra 2 sommen krijg je geen punten. Nu chemisch: als 1A met 1 B reageert mag je best 5 A met 7 B mengen maar 2 B zal niet reageren! |
volgens mij klopt het wat je zegt, maar ik ben geen ster in scheikunde :(
|
De verhouding tussen stof A en B is 1 : 1 (zoals je zelf ook al zegt).
Het is dus zo dat 1 mol van stof A volledig reageert met 1 mol van stof B. 2 mol A reageert dus ook volledig met 2 mol B, etc. etc. Zodra je van stof A 5 mol hebt en van stof B 7 mol kan er maar 5 mol van stof B reageren, omdat dan immers stof A op is (want: 5-5=0). Je houdt dan dus 2 mol van stof B over, m.a.w. stof B is in overmaat aanwezig. |
Citaat:
1 : 1 : 2 : 4 (molverhouding) als je 0,018 mol A hebt heb je ook 0,018 mol B en 0,036 mol C en 0,072 mol D. (als je dat omrekent naar het aantal gr (mbv van gr/mol) heb je als het goed is aan beide kanten even veel gram (wet van behoud van massa)) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38. |