![]() |
Knieschijven
(Ik weet niet zeker of dit het goeie forum is om het te plaatsen, maar toch)
In films hoor\zie je mensen wel eens praten dat ze iemand in hun knieschijven schieten (bijv. als bedreiging oid.) Mijn vraag is, waarom is dat juist het pijnlijkst, zitten daar bepaalde zenuwen? 't Is gewoon een beetje een nieuwsgierige algemene vraag :P Bedankt in ieder geval. |
Omdat ze dan niet meer kunnen lopen?
|
Ja, maar waarom is dat het pijnlijkst?
|
dat is het niet, ze doen dat niet om iemand te pesten maar om te zorgen dat-ie niet meer kan lopen
|
precies, met wonden in je bovenbenen kom je bijv. verder.
|
ook als een soort marteling.. want hij zal waarschijnlijk ook nooit meer fatsoenlijk kunnen lopen!
ik heb wel is gehoord dat een schot in de buik het meeste pijn doet. |
Je kan dan waarschijnlijk de rest van je leven niet fatsoenlijk meer lopen...
Maarja, dat zijn films he... een gun tegen m'n zaakje zou waarschijnlijk NOG meer effect hebben :p |
OK, 't komt er dus op neer dat je dan gewoon nooit meer kan lopen :p
|
moh, met een prothese in je knie moet dat best weer lukken
|
En hoe zit het dan dus met die pijn? Dat wil ik eigenlijk ook wel weten. Want als je je knie tegen een scherpe rand stoot (precies op het midden) dan doet het echt achterlijk veel pijn. Veel meer dan als je een stukje onder of boven je knie zou stoten. Dus is er toch niet een soort van zenuwenbundel oid?
|
ja, op zich is elke plek waar je bot vlak onder je huid zit erg pijnlijk als je die stoot. Ook bv. je elleboog of je hoofd.
|
Je hebt sowieso dat reflexpuntje zitten daar... volgens mij kan dat wel pijn doen als je daar hard tegen stoot of een kogel doorheen krijgt :o
|
Dat is geen reflexpuntje, maar een spier, die van je knie naar beneden loopt en zich als het goed is bij aanraking als reflex intrekt en daardoor schiet je onderbeen omhoog.
Ik denk ook dat het is om iemand te pesten omdat diegene dan niet goed meer kan lopen en dat ook waarschijnlijk nooit meer goed kan (denk niet alleen aan de knieschijf zelf, maar ook aan alle banden, pezen en spieren die daar zitten). En idd, daar zit in het midden een plekje wat heel gevoelig is, maar ik heb geen idee hoe dat komt. Misschien omdat je knieën veel te verduren hebben tijdens je leven (denk aan al die kindjes met kapotte knieën of al die keren dat je ze stoot). Of misschien zitten daarover niet zoveel spieren... :rolleyes: (sorry, ik studeer nog geen geneeskunde :P). |
Ik weet wel dat het kraakbeen in je knie nooit meer zal herstellen als dat eenmaal kapot is. Dus als dat kapot gaat door een val, een gunshot, iets anders...dan is dat beheurlijk lullig :o
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21. |