![]() |
Nieuwe computer
Goed, ik ben dus van plan een nieuwe computer te halen. Nou heb ik bij Dynabyte een vrij leuk systeem zien staan voor €600,-.
Nou heb ik de laatste tijd echt niet meer bijgehouden wat de onderdelen kosten of welke (internet)winkel goedkoper/beter etc is dan de ander. Mijn vraag is dan ook, is het enigszins mogelijk een systeem te bouwen met vergelijkbare specs als de hier onder staande Acer T180, voor ongeveer hetzelfde geld? Specs Processor: AMD Athlon™ 64 X2 3800+ Geheugen: 1024 MB DDR2 Cache: 2x 512 Kb Harddisk: 320 GB serial ATA 7200 rpm CD-ROM/DVD: DVD-RW 16x Dual Layer Geluidskaart: 7.1 onboard Videokaart: 64 MB nVidia GeForce 7300SE PCI-E + DVI + TV-out (max. tot 512 MB) * Poorten: 6x USB 2.0, 2x PCI Toetsenbord: PS/2 Muis: PS/2 scroll Netwerkkaart: 10/100/1000 LAN Kaartlezer: 9-in-1 Cardreader Besturingssysteem: Windows© Media Center Edition 2005 NL * Die zou sowieso wel vervangen worden. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik géén muis, toetsenbord, monitor en speakers nodig heb én dat ik geen fan ben van Windows MCE 2005, liever heb ik XP Pro of Home. Het totale budget ligt dus ongeveer tussen de 600 - 900 euro. Waarbij €900 toch echt wel een bedrag is dat ik niet van plan ben te overschrijden. |
Citaat:
Vor datzelfde geld kun je idd een betere PC kopen. De on-board videokaart bijvoorbeeld gebruik je toch niet, waarom zou je daar dus voor betalen? Extra accessoires waarvoor je betaalt, het misschien wel nuttig vindt, maar niet noodzakelijk, kun je ook vervangen door datgene wat je wél noodzakelijk vindt. |
idd, je kan gewoon een topic hier openen, waarin mensen je helpen met je keuze :) ben sowieso geen fan van acer.
|
Knip
|
64 mb videokaart :(
|
Citaat:
|
Citaat:
Ah, vervangen. Eye see. :o |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik neem aan dat je minimaal een 7600GT overweegt. Citaat:
BTW ik mis in je rijtje het moederbord en chipset, ook niet onbelangrijk. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie trouwens geen reden om niet voor een mooi Conroe-systeempje te gaan, een E6300/1GB/7600GT/320GB lukt wel voor rond de 650 euro. Zonder Windows, dat wel... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ehm, bijv. zoiets? AOpen QF50A - €46 ASRock ConroeXFire-eSATA2 - €80 Intel Core 2 Duo E6300 - €180 2 x 512MB DDR2-667, Corsair - €120 Sparkle Geforce 7600 GT 256MB - €135 Samsung Spinpoint T 300GB SATA2 - €100 NEC AD-7173 DVD-RW - €33 Blijf je nog onder de 700 euro (688). Of in plaats daarvan met een Athlon 64 X2 3800+ en ASRock ALiveSATA2-GLAN (godver, wie verzint die namen?), dan bespaar je een euro of 50 maar heb je wel een processor die flink wat langzamer is. |
Citaat:
Citaat:
Zelf dacht ik aan: AMD Athlon 64 3800+ S939 83 euro ASRock 939SLI-eSATAII (ULi M1697 chipset!) 60 euro 1GB (2x512) MB DDR/400 CL2.5 major 100 euro GeForce 7900GS 256MB PCIe 200 euro Seagate 7200.10 320GB SATAII 16MB 93 euro NEC brander 33 euro Kast met voeding 50 euro Dan kom je uit op: 619 euro. Goedkoper dan jouw systeem en qua spellen zeker sneller. Eventueel zelfs nog een snellere videokaart, of een mooie TFT-monitor of een leuke geluidsinstallatie, etc. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar mijn lijstje hierboven geeft je wel een leuk game PC voor weinig geld. :) |
Mja, zou natuurlijk kunnen. Zijn wel weer Pricewatchprijzen, maar bij cool-prices.nl kun je bijv. dit samenstellen:
Code:
MSI K8N Neo4-F, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 60,30 Probleem is wel dat S939 in een rap tempo uitgefaseerd lijkt te worden, dus hoe lang je dat nog kunt kopen... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik nam de Acer van DB als voorbeeld omdat ik er toevallig tegen aan liep en toch een nieuw desktopsysteem nodig heb. Daarbij heeft die Acer best goede specs, afgezien van de graka.
Wanneer je (Enlightenment) de openingspost had gelezen, had je gezien dat: Citaat:
Verder snap ik ook wel wat belangrijk is bij geheugen en dergelijke. Ik ben geen noob wat dat betreft ;) Daarbij heb ik ongeveer €150 vrijgehouden voor Windows XP, dus van de zeg, €800 euro gaat €650 naar de hardware en €150 naar Windows XP (non-OEM versie, want een OEM versie kan goedkoper). In ieder geval bedankt alvast voor alle reacties, dat het kan is wel duidelijk geworden, ik had eigenlijk gedacht dat het veel duurder zou worden om zelf te bouwen. Verder zou ik graag willen weten bij welke winkels jullie wel en geen goede ervaringen hebben en waar jullie dus zo'n systeem zouden kopen. @M@rco: Komen jouw prijzen uit de pricewatch of gebruik je 1 winkel (wat mijn voorkeur heeft, ik heb geen zin om bij 3 verschillende winkels onderdelen te bestellen)? |
Citaat:
Ik haal altijd prijzen bij één winkel vandaan, anders wordt het een beetje onrealistisch enzo. Is niet erg praktisch om bij meerdere winkels te shoppen, vind ik :) |
Daar heb je gelijk in, heb er zelf ook geen zin in om bij 3 verschillende winkels componenten te kopen :p
Bij welke van de 2 zou jij een pc kopen? Maw: welke van de 2 vindt jij de betere winkel/heb je betere ervaringen mee? |
Mja, ligt er natuurlijk in de eerste plaats aan welk systeem je zou willen hebben, Cool-prices heeft dingen die Azerty niet heeft en andersom! Maar ik zou zelf zonder problemen bij een van beide winkels bestellen, zeker met Azerty heb ik goede ervaringen; al een paar systemen besteld en ook mijn huidige hardware komt er vandaan. Beide winkels doen het ook goed in de t.net shopsurvey, dat is vaak ook wel een aardige indicatie.
|
Goed, dit is het dan geworden;
Chieftec Dragon Series / ATX (USB/Firewire) without PSU Cooler Master iGreen Power 430W Asrock Conroexfire-esata2 2x Corsair 512MB DDR2 | VS512MB533D2 Intel Core 2 Duo E6400 S775 Asus GeForce 7900GS Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA-II Totaal: €840,- Komt nog WindowsXP OEM bij, dus zal toch wel over de €900 gaan, maar dan kan ik in ieder geval de komende jaren weer vooruit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16. |