![]() |
Vrije enthalpie/activeringsenergie
Ik weet het antwoord op een vraag niet, iemand die me kan helpen?
Hoe zijn de activeringsenergieën van een heen- en teruggaande reactie en de vrije enthalpie van de totaalreactie aan elkaar gerelateerd? Ik heb zelf de volgende formules gevonden: De activeringsenergie van de heen- en teruggaande elektrodereactie zijn gelijk aan: delta(G1)-a*z*F*eta (heengaande reactie) delta(G2)+(1-a)*z*F*eta (teruggaande reactie) De verandering van de vrije entalpie delta(G) voor het oplossen van 1 mol metaalatomen uit de elektrode zou gelijk zijn aan: -z*F*(E+eta). Ik neem aan dat deze forumules er wat mee te maken hebben, maar wat is dan het antwoord op die vraag? edit: En hoe is het begrip "vrije enthalpie" gedefinieerd? |
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik kan je wel vertellen dat je de juiste spelling 'enthalpie' is.
|
Oh suf, ja dat weet ik ook wel, foutje
|
ik zou voor de vergelijking van Arrhenius gaan:
k = A * e^(-Ea / RT), waarbij k de reactiesnelheidsconstante van de reactie is. |
Daar had ik nog niet aan gedacht, het zou goed kunnen dat het inderdaad om die vergelijking gaat.
Weet je misschien ook hoe je vrije enthalpie zou kunnen definiëren? Ik vind het zo'n vaag begrip namelijk. |
Citaat:
|
Pfff binas, das lang geleden! :p
In ieder geval bedankt, ik zal eens kijken of ik em nog ergens onder het stof vandaan kan halen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18. |