![]() |
Autobanden
Zweer jij bij een merk/&/type band? En welke? En: wáár laat jij ze monteren? Bij een fastfitter (kwikfit/profile o.z.d.), de dealer/garage of bij een kleine prijzenconcurrent?
Ik ben begonnen met Bridgestone Potenza's en zo verslaafd geraakt aan de ongekende grip dat ik ze daarna altijd heb gekocht. Nadeel van Potenza's: ze zijn relatief duur en slijten als een gek (helemaal met een iets sportievere rijstijl) Ik dus laatst naar de banden&velgenconcurrent hier in Zoetermeer, om 4 nieuwe Potenzatjes te bestellen. Meneer de bandenenvelgenconcurrent had echter een tip: Falkens. FALKENS? Is dat net zoiets als Fulda? Meuk, dacht ik bij mezelf. Nee, echt, hij zou Falkens voor me bestellen. Als ik de Potenza al zo geweldig vond, dan zou ik helemaal in m'n nopjes zijn met Falken. Goedkoper, nog betere rijeigenschappen, stiller én ze slijten een stuk minder dan de Bridgestones. Dit was de deal: Hij bestelt ze (4 nieuwe banden), legt ze erom, balanceert én lijnt mn auto af voor de prijs van 337 euro. Ik ga ze 2 weekjes uitproberen en als ze niet bevallen, zet hij zonder dat ik hoef bij te betalen 4 nieuwe potenza's eronder. De 2 weken zijn inmiddels verstreken, en, geloof me: Falken banden zijn de bom :D Echt onvoorstelbaar, ik heb veel gekke dingen geprobeerd maar ik krijg de achterkant met geen mogelijkheid om. Ohja, ook nog even langs profile gegaan: Wat ik kwijt zou zijn voor dit pakketje (4 nieuwe bandjes, uitlijnen etc.): 480 euro... En dan maakte 'ie een mooi prijsje voor me :( Méér betalen dan nodig is? Ik ben toch niet gek! :D Nou jij weer ;) |
ik heb onder mijn auto nog geen nieuwe banden hoeven te zetten, maar onder mijn scooter mocht de profile tissink in middelburg ze er altijd onder zetten, hadden erg goede service, waren vriendelijk en was meestal klaar terwijl ik wacht.
verder heb ik t 1 keer bij motorport laten doen, die vroegen 80,- voor een bridgestone bandje. ik heb onder mijn scooter nu michelins zitten, die doen t een stuk beter dan de bridgestones. verder is onder mijn scooter de beste band die ik had er eentje van maxxis, grip was ruim voldoende ( michelin en bridgestone uitstekend ) maar die gingen wel 12000 kilometer mee voor de helft van de prijs ( michelin 7000-10000, bridgestone 4000-6000 ) |
Achter heb ik viking dingen liggen (geen idee wat precies, kadootje van de vorige eigenaar ;) en nog ruim voldoende profiel)
Voor liggen er nu Vredestein T-Trac banden om. Rijden prima, zijn een stuk comfortabeler dan die viking dingen die er eerst ook voor om liggen, en hebben een betere wegligging. Kosten bij mn vaste garage : 220 euro. (dat was inclusief apk, wisserblad, wat lampjes en CO-uitstoot afstellen. Uiteraard banden inclusief montage, balanceren etc.) Zolang ze dr geen koreaanse banden omzetten (niks tegen koreaanse auto's, ik rij vaak in een Hyundai Getz, uitstekende auto om in te rijden, maar die banden die ze daar standaard onder de auto's zetten zijn echt een belediging voor zowel de klant als de auto) ben ik vrij snel tevreden. De vredesteins bevallen prima. Ze zijn wat 'zachter', dat is op zich wel fijn als je er veel mee rijdt. (en toch ligt de auto nu beter op de weg). voor diegenen die denken : welke auto, hij was toch afgekeurd ? : nee, hij is alsnog goedgekeurd, na herkeuring, omdat ik het niet eens was met het resultaat van de keuring. Mijn twijfel bleek geheel terecht... |
Ik rij Kleber, het B-merk van Michelin :) Winter- en zomerbanden en ik laat ze hier monteren. Wij hebben een eigen bandenzaak namelijk. In België hebben kleine bandenzaken nog bestaansrecht, al zijn wij sinds kort Eurotyre.
Falken én Fulda zijn trouwens merken van Goodyear, niets mis mee. Het is maar net wát je rijdt en hoe je rijdt. Met Michelin ben je ook niet standaard goed uit, als je een sportieve rijder bent, moet je een sportieve band, als je in een stad zit, dan heb je weer een ander type. Vrachtwagenbanden hebben al allerlei soorten afhankelijk van trailer, trekker, stuuras enz en dan nog eens gebaseerd op stadsverkeer, korte afstanden, internationaal enz... Dat is voor je auto echt niet anders. Normaal gezien moet een fatsoenlijke bandenspecialist jou goed kunnen adviseren over welke band bij jouw rijstijl hoort. En dan kun je in verschillende merken en prijsklassen gaan kijken. Maar ik wil wel wat maten en prijzen weten ^^, kan ik mooi weten hoe we staan met de prijzen tov de rest. Al hebben we in België natuurlijk de heerlijke 21% BTW. Demontage/Montage, af&op voertuig en balanceren horen in de prijs van nieuwe banden inbegrepen te zijn. Milieubijdrage komt daar nog bovenop en dat is 1.98 zonder BTW. Uitlijnen wordt apart gedaan. Dat is 37 euro inclusief BTW, voor een gewone auto. Terreinwagens en bestelbusjes kosten wat meer. |
Citaat:
|
Onder de Porsche ligt Goodyear Eagle F1, dat zijn fantastische banden voor die auto. Wel wat lawaai maar gelukkig hoor je de fantastische 2,5 liter viercylinder-in-lijn motor er nog bovenuit :D
|
Onder de laguna liggen Michelin banden (want hey, Franse auto, Franse banden ;)). Rijdt lekker comfortabel zo, ook niet teveel bandlawaai.
De Fiesta heeft Goodyears eronder liggen, maar echt nuttig is dat niet. Rijdt wel fijn, maar erg snel onderstuur ook al komt dit door de auto en niet door de banden. Mn Micra heeft ook iets eronder liggen, maar ik heb geen idee wat eigenlijk :p |
Citaat:
|
Onder mijn Alfa 147 lagen tijdens de aflevering Goodyear Eagle F1's. Prima banden, slijtage valt reuze mee en toch een prima grip. Prijs/kwaliteit is goed. Alleen in nat vallen ze tegen. Ik heb daar nog nooit andere banden ondergehad, ben hier tevreden mee dus heb ze telkens laten vervangen door nieuwe Eagle F1's.
Op m'n Honda S2000 had ik destijds eerst troepbanden. Piepen als een gek, geen grip, echt de grootste troep die bestond. Bij de bandentoko hadden ze nog nooit van het merk gehoord. Daarna vervangen door Bridgestone Potenza RE050's. Hele fijne banden, plakten goed. Opgereden tot er geen profiel meer opzat (slijten wel snel) en toen was de grip (midden in de zomer) helemaal super ;) Nu heb ik onder m'n BMW rondom Michelin Pilot Sports liggen. Ook superbanden maar wel erg prijzig (ik geloof 250 per band excl. montage). Zowel op droog als nat doen ze het goed. Slijtage valt erg mee, gaan 20.000km mee. Ik laat mezelf niet naaien bij de dealer voor banden, dan betaal je zeker twee keer zoveel. Kwikfit vertrouw ik ook niet. Ik ga altijd naar de lokale bandentoko, daar waar die jongens nog zwarte vingers hebben van het smeer en de playboykalenders aan de muur hangen ;) Overigens laat ik mezelf niet snel adviseren. Uitgaande dat die Potenza's duurder zijn en jij daarom vraagt, hebben hun als enige reden om goedkopere banden te adviseren dat er meer marge op die Falken-banden zitten. Of misschien omdat ze daarvan nog een set hadden liggen en die Potenza's anders moesten bestellen. |
Pirelli P6000 , 205/60/ 15''
ja ach, heb niet veel vergelijkend materiaal, deze zaten er op 1 as al op toen ik em kocht, heb daarna alle 4 laten vervangen voor deze , bij een kleine banden/velgenboer in de buurt, inclusief uitlijnen enzo. Ben er heel tevreden mee, heb altijd goed grip ook bij slechter weer en t ziet er best leuk uit, omdat het gros van de mazda 626'en veel smallere en kleinere bandjes hebben. |
Tom, 20dkm is niet bijster veel, zeker niet voor een band van 250 euro.
|
Citaat:
|
Mickey Thompson Baja Claw (Y)
Interco Irok (Y) |
Ik heb Pirelli P3000E onder mijn Honda Civic liggen. Toevallig heb ik net 2 nieuwe Pirelli banden besteld via de bandengids.nl. De banden kosten me daar iets meer dan 40 euro per stuk, terwijl ik normaal wel 70 a 80 euro per band zou moeten betalen (bij Kwik-fit)... De bandengids.nl levert de banden af bij een garage hier in de buurt die de banden erop zet voor 10 euro per stuk. Ben benieuwd of het allemaal werkt!
|
Citaat:
|
Ik heb bijna altijd Michelins, momenteel zitten ze onder mijn Renaults en mijn Mercedes. Ik koop ze altijd bij Euromaster, omdat een kennis van mij daar bedrijfsleider is en e.e.a. dus met wat korting kan. Tevens is Euromaster een dochteronderneming van Michelin, wat tot gevolg heeft dat Euromaster waar het Michelin betreft altijd eerste kwaliteit banden levert, die minder lang hebben gelegen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kut-fit). De productiedatum kun je trouwens zien op de zijkant van de band.
Alleen de Opel staat niet op Michelins, daar zit Dunlop onder. Dit omdat ik de auto zo origineel mogelijk wil houden, en ik na heb kunnen gaan dat de auto af-fabriek op Dunlops is geleverd. De winterbanden van de Opel zijn ook geen Michelins, maar van één of ander Scandinavisch merk, daar zijn ze ooit ook op de velgen gemonteerd. Het zijn geen gewone winterbanden maar sneeuwbanden (ongeveer even grof als die ouderwetse terreinwagenbanden), en aan de gaatjes die overal in het loopvlak te zien zijn het ex-spijkerbanden :) Maargoed, echt veel rijden doe ik er niet mee, ze dienen alleen om vierkant worden van de goede set banden te voorkomen tijdens het stilstaan in de winter. Eromheen zetten doe ik soms zelf, en als ik weinig tijd heb laat ik het doen. Balanceren kan ik ook zelf, alleen voor uitlijnen heb ik helaas de apparatuur niet. Bij de meeste auto's heb ik bovendien stikstof in de banden zitten, vind ik prettiger. Meestal doe ik tussen de 50.000 en 80.000 km met een set banden. Rustig rijden, niet spinnen bij optrekken en geen handrembochten maken, dat helpt enorm :) Met mijn vorige set Michelins deed ik 60.000 km. Met mijn pa's Mondeo 2 liter automaat, waarin ik eigenlijk de meeste km's maak omdat ik het ding altijd gebruik voor lange ritten en mijn pa met name voor de boodschappen, heb ik 86.000 km gehaald op een set Goodyear Eagle NCT's die af-fabriek waren gedemonteerd. Dus met een redelijk aantal pk's (147) kun je ook lang met je banden doen, en dan is het nog een automaat ook! ;) |
En dan nog iets he... welke band zou het beste roken met Oud en Nieuw? :D
|
Citaat:
Maar zonder dollen, met zo'n auto moet dat gewoon. Je hebt niet voor niks 18" en een M-onderstel natuurlijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.