Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   [algemeen] garantie mobiele telefoons (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1498885)

Piloff 06-11-2006 20:24

[algemeen] garantie mobiele telefoons
 
Hoi,

Wat is het meeste aantal jaar garantie wat op een mobiele telefoon (volgens wet/jurisprudentie/etc) wordt gegeven? Mijn mobiel werkt gewoon en volgens KPN heb ik 1 jaar oid, maar staat niet ergens in de wet dat 2 jaar normaal is?

Ik vroeg het me af. :o

Go 06-11-2006 21:57

Wat het de allergoedkoopste telefoon of een 'gewone'? Ik vind dat je aan mag nemen dat een mobiele telefoon wel enkele jaren normaal functioneert. Probleem is volgens mij wel dat jij aan zult moeten tonen dat de verkoper in gebreke is gebleven en dat het niet komt door bijvoorbeeld verkeerd gebruik; tijdens de garantieperiode ligt de bewijslast juist bij de verkoper.

Danny 06-11-2006 22:56

Je hebt een een minimale wettelijke garantietermijn van 6 maanden op producten waarbij de leverancier/fabrikant de bewijslast heeft. De leverancier of de fabrikant mag natuurlijk de garantie uitbreiden of verlengen (tot bijv. standaard 1 jaar, al dan niet tegen betaling).

Na de garantieperiode van de leverancier of fabrikant moet het geleverde (de telefoon) nog steeds voldoen aan de eigenschappen die je van het product mag verwachten. Juristen noemen dit het conformiteitsbeginsel en het staat in art. 7:17 BW. Hierin staat het volgende:

Citaat:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Bij normaal gebruik heeft een mobiele telefoon een gebruiksduur van enkele jaren. Als de binnen de gebruiksduur je telefoon kapot gaat bij normaal gebruik (!!) dan moet de leverancier je telefoon repareren of vervangen. Als het apparaat vrij oud is, is het redelijk dat de eigenaar een deel van de reparatiekosten betaalt.

Mijn ervaring is dat verkopers mensen vaak afschepen. Het helpt dan om zijn/haar naam te vragen en eventueel te vragen naar de (filiaal)manager. Als dat niet helpt schrijf dan een brief naar het hoofdkantoor (van de verkopende partij). Vaak is men op het hoofdkantoor beter op de hoogte en dus ook meer gevoelig voor verwijzingen naar wetsartikelen.

In een Europese richtlijn staat dat deelnemende landen de garantietermijn kunnen vaststellen op minimaal twee jaar. Nederland heeft dat niet gedaan. In praktijk betekent dit dat je in de meeste gevallen meer dan twee jaar garantie heb. Je moet dan alleen na de wettelijke 6 maanden wel bewijzen dat je het apparaat 'normaal' hebt gebruikt, en dat is iets wat soms wel lastig kan zijn.

Piloff 07-11-2006 08:10

Citaat:

gerwin schreef op 06-11-2006 @ 22:57 :
Wat het de allergoedkoopste telefoon of een 'gewone'? Ik vind dat je aan mag nemen dat een mobiele telefoon wel enkele jaren normaal functioneert. Probleem is volgens mij wel dat jij aan zult moeten tonen dat de verkoper in gebreke is gebleven en dat het niet komt door bijvoorbeeld verkeerd gebruik; tijdens de garantieperiode ligt de bewijslast juist bij de verkoper.
Het gaat niet om een specifieke telefoon, maar vraag gaat over mobiele telefoons in het algemeen en providers in het algemeen.

bamiPoep 07-11-2006 08:52

toestellen (nokia, SE, samung en nog n zooi) na april 2005 zit 2 jaar garantie op. accesoires (w.o. batterij) half jaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.