Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   [Verhalenwedstrijd] Hersenonweer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1499651)

LUH-3417 08-11-2006 12:19

[Verhalenwedstrijd] Hersenonweer

Als laatste hadden we een columnwedstrijd, dus deze keer is het weer tijd voor een verhalenwedstrijd.

Pakken we weer een thema/opdracht/variatie/kunstgreep om het moeilijk te maken voor de schrijvers, of laten we ze verzuipen in de vrijheid van hun eigen inspiratie? Deelnemers, anonieme stemmers en argeloze voorbijgangers, geeft uw mening!

LUH-3417

-zen-Chris 08-11-2006 12:27

Wat als we nou alleen de proloog van een verhaal schrijven?

Dus de meest spannende, inleidende of veelbelovende manier om een verhaal te beginnen.

Is ook lekker kort. :)

Changshan 08-11-2006 16:15

Hm, lijkt leuk, maar voelt ergens toch meer als een oefening dan een inzending voor een wedstrijd. :o Ik zou zelf iets willen sturen dat 'af' is.

Porcelain 08-11-2006 17:33

O ik heb ook wel een idee. Een onlogisch verschijnsel, zoals een blauw pratend konijn of een lopend huis, verwerken in een geloofwaardig verhaal. En dat ongeloofwaardige mag je dan zelf verzinnen.

Heb je wel veel vrijheid en toch een opdracht.

Changshan 08-11-2006 19:01

Of andersom. Normaal thema in een ongeloofwaardig verhaal of een variant daarop.

zuster 08-11-2006 21:13

En dan heeft iedereen een schilderij/droom/visioen/prentenboek met een blauwe hond in zijn verhaal verwerkt. Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Sketch 09-11-2006 07:15

Ik ben voor een hatelijke hoofdpersoon. Zo eentje waarvan je terwijl je aan het lezen bent, denkt 'oh, wat haat ik die persoon, ik hoop dat hij straks onder een auto loopt' en die je allemaal slechte dingen toewenst.

Porcelain 09-11-2006 08:13

Citaat:

zuster schreef op 08-11-2006 @ 22:13 :
En dan heeft iedereen een schilderij/droom/visioen/prentenboek met een blauwe hond in zijn verhaal verwerkt. Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Ja, maar op zulke verhalen moet dan niet gestemd worden omdat er niet origineel met het thema is omgegaan, lijkt me. Dus doet niemand dat. Trouwens, een blauwe hond in een schilderij/droom/visioen/prentenboek is helemaal niet onlogisch of onwaarschijnlijk en dus kun je zo'n verhaal ook uitsluiten van de wedstrijd :D.

@ chanshan, het omgooien (iets logisch in een onwaarschijnlijk verhaal) lijkt me veel minder gek en ook wat minder moeilijk. Geef eens een voorbeeld?

Vogelvrij 09-11-2006 09:50

Ik heb een hekel aan het soort verhalen waar Porcelain het over heeft:P

En het begint natuurlijk wel pas als november over is hè;)

LUH-3417 09-11-2006 11:48

Volgens mij is de discussie over de twee verschillende logische/onlogische verhalen ongeveer zo samen te vatten:

Iets onlogisch gebeurt in een logisch verhaal. Schoolvoorbeeld is Metamorphosis van Kafka, waarin de arme Gregor Samsa op een morgen wakker wordt als een enorme kever en zich slechts zorgen maakt over of hij op tijd op zijn werk komt. Kortom; er gebeurt iets wat niet kan, maar iedereen in het verhaal, Gregor incluis, behandelt alleen de praktische kant van de zaak, alsof het iets is wat heel normaal is.

Iets logisch gebeurt in een onlogisch verhaal. Schoolvoorbeeld is misschien Iemand, Niemand en Honderduizend van Pirandello, waarin Moscarda, naar aanleiding van een doodnormale, onschuldige opmerking van zijn vrouw, ontdekt dat zijn neus scheef staat en dat hij dat nooit door heeft gehad. Dit besef is voor Moscarda aanleiding om af te zakken in een diepe identiteitscrisis. Hij dacht dat hij iemand was, denkt na zijn scheve neus dat hij niemand meer is en ontdekt later dat hij feitelijk honderdduizend mensen tegelijk is. Het is niet echt het 'verhaal' dat onlogisch is, maar het is wel zo dat een logisch iets enorme, onlogische gevolgen heeft.

Een boek waar allebei in voorkomen is Honderd jaar Eenzaamheid van Marquez. Een doodnormaal iets als ijs wordt gezien als een groots wereldwonder, terwijl een vliegend tapijt nauwelijks het omkijken waard is.

Of zie ik het verkeerd?

LUH-3417

flyaway 09-11-2006 12:20

Citaat:

Sketch schreef op 09-11-2006 @ 08:15 :
Ik ben voor een hatelijke hoofdpersoon. Zo eentje waarvan je terwijl je aan het lezen bent, denkt 'oh, wat haat ik die persoon, ik hoop dat hij straks onder een auto loopt' en die je allemaal slechte dingen toewenst.
Mij lijkt deze heel leuk, ook omdat ik nooit zo'n verhaal geschreven heb. Ben voor deze dus!:)

Krummeltje 09-11-2006 12:24

Citaat:

flyaway schreef op 09-11-2006 @ 13:20 :
Mij lijkt deze heel leuk, ook omdat ik nooit zo'n verhaal geschreven heb. Ben voor deze dus!:)
Mee eens :D

Porcelain 10-11-2006 08:37

Oh ik verlies hier toch altijd de strijd als ik er een ander soort thema in wil gooien:P. Is er gewoon niemand die surrealistichere verhalen tof vind? Zooo jammer.

LUH, dat klopt denk ik wel, wat jij zegt, vooral dat eerste voorbeeld is wel treffend. Vind jij het ook niet leuk :cool: ?

Changshan 11-11-2006 16:58

Ja René, jij vindt het ook leuk hè? :o

duivelaartje 11-11-2006 17:45

Ik vind 't leuk! :D

flyaway 12-11-2006 08:45

Misschien toch beter Porcelains idee, want ik kan dr nooit tegen als een hoofdpersoon vreselijk irritant is. Ik denk dat ik de verhalen nooit zou lezen en wil niet weten of ik dat zelf kan schrijven:P

zuster 12-11-2006 12:08

Ik vind niks leuk, ik vind alleen polls leuk. :)

Als er geen nieuwe ideeën komen, zal ik er eentje maken en dan kunnen we kiezen wat we doen. Als het goed is zijn de mogelijkheden op dit moment als volgt;

-De beste proloog
-Onlogische iets in een logische verhaal
-Logisch iets in een onlogisch verhaal
-Een bijzonder hatelijke hoofdpersoon

LUH-3417

LUH-3417 12-11-2006 12:10

Dat was ik dus. Sorry.

Trouwens, meer ideeën zijn nog steeds welkom. Vier is niet echt maximaal, zeg maar.

LUH-3417

-zen-Chris 14-11-2006 19:08

Persoonlijke openbaringen. Realisaties die een verandering in een persoon teweeg brengen. Dit mag totale fictie zijn, want dan komen waarschijnlijk de meest fantastische verzinsels boven.

Changshan 14-11-2006 19:27

Verhalen die eindigen waar ze begonnen.

Quis 14-11-2006 19:55

Citaat:

Porcelain schreef op 10-11-2006 @ 09:37 :
Is er gewoon niemand die surrealistichere verhalen tof vind? Zooo jammer.
Ik wel. (y)

Porcelain 15-11-2006 09:36

Yes (y).

sorry ik spam

CSN 15-11-2006 09:52

ja iets surrealistisch pleaz dan zal ik ook een poging wagen (y)

Sketch 15-11-2006 09:58

Jeeh voor een surrealistisch verhaal. \o/

Changshan 15-11-2006 16:25

Een surrealistisch verhaal dat eindigt waar het begint.

flyaway 16-11-2006 18:08

Ik heb gedroomd dat het onderwerp 'fout' was. :S
Geen idee hoe je dat nou kan verwerken magoed.
Net zoiets als het thema 'fout' voor een feest, dat je dus heel 'fout' gekleed gaat.

Vogelvrij 18-11-2006 13:24

Had ik al gezegd dat ik van gedachten veranderd was? Ik heb erover nagedacht, het kan hartstikke leuk zijn als er in een geloofwaardig verhaal iets surrealistisch gebeurt. Maar dan is het de kunst om het nog steeds geloofwaardig te houden. Want ik heb een hekel aan ongeloofwaardige verhalen. Dus misschien toch wel een uitdaging:)

Porcelain 18-11-2006 17:50

Citaat:

Vogelvrij schreef op 18-11-2006 @ 14:24 :
Had ik al gezegd dat ik van gedachten veranderd was? Ik heb erover nagedacht, het kan hartstikke leuk zijn als er in een geloofwaardig verhaal iets surrealistisch gebeurt. Maar dan is het de kunst om het nog steeds geloofwaardig te houden. Want ik heb een hekel aan ongeloofwaardige verhalen. Dus misschien toch wel een uitdaging:)
Dat bedoelde ik nou precies, dat is de moeilijkheid ervan. Een blauw konijn heel logisch laten overkomen.

(hoewel ik ook absoluut geen nee zou zeggen tegen en surrealistisch, maf, op zijn kop staand verhaal)

Changshan 26-11-2006 20:59

Ach, de beste kunstenaars in spé wijken het meest van hun opdrachten af. :o

juliettebinoche 29-11-2006 00:44

Iedereen moet zijn verhaal met dezelfde zin beginnen. (Dit moet dan wel een eenvoudige, duidelijke, maar tegelijkertijd een ambigue zin zijn.)

Of heb ik zo lang in coma gelegen dat zoiets al is gedaan? :o

flyaway 29-11-2006 16:39

Misschien een verhaal naar aanleiding van een gedicht, dat je daar een woord/regel/alinea uitpikt en er wat mee doet of het totale gedicht gebruikt, ofzo?

Vogelvrij 29-11-2006 18:50

Poll?

Want er zijn op zich genoeg leuke ideeën, lijkt me, krijg al helemaal zin om te beginnen, dus er moest maar eens wat gebeuren:)

LUH-3417 30-11-2006 11:25

Klik!

LUH-3417

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.