![]() |
Staking OV 15 november
Heb het eea hierover vernomen en een enkel bericht in de krant erover gelezen. Weet iemand hier meer over, of het doorgaat of niet, en dus of ik de bewuste woensdag maar een dagje vrij moet nemen??
|
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat voert maandagmiddag overleg met vakbonden om te voorkomen dat die woensdag acties organiseren in het openbaar vervoer. De bonden hebben vrijdag een uitnodiging van de bewindsvrouw geaccepteerd om te komen praten op het ministerie in Den Haag.
De FNV-bonden Bondgenoten en Abvakabo hebben het kabinet eerder deze week een ultimatum gesteld. Zij eisen dat premier Jan Peter Balkenende en minister Peijs voor dinsdag 11.00 uur de verplichte OV-aanbesteding met twee jaar uitstellen. Zo niet, dan beginnen de bonden de dag erna met acties. De kans dat die acties doorgaan is bijzonder groot. „Donderdag is er al vooroverleg geweest met ambtenaren en tot nog toe zijn er geen toezeggingen gedaan”, aldus bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten. Hij vindt het mooi dat het gesprek met Peijs er komt, maar waarschuwt voor hooggespannen verwachtingen. „Het staat wel ongeveer vast dat de minister maandag bij haar oude standpunt blijft en dat de acties dus doorgaan op woensdag.” Voor de verkiezingen op 22 november komen er waarschijnlijk geen nieuwe acties meer. „De acties van woensdag zijn vooral bedoeld om de discussie over marktwerking in het openbaar vervoer weer in het middelpunt van de politieke agenda te krijgen”, zegt Van den Berg. „Het huidige kabinet past het beleid niet meer aan. Onze hoop is gevestigd op een nieuw, links kabinet.” De acties concentreren zich woensdag in de vier grootste steden. In Amsterdam, Den Haag en Utrecht rijden tussen 09.00 en 16.00 uur geen bussen en trams. In Rotterdam begint de werkonderbreking om 10.00 uur. Voor 09.00 uur en na 16.00 uur rijden de bussen en trams wel, maar hoeven de reizigers hun kaartje niet te laten zien. De metro rijdt er wel de hele dag en is gratis. In Amsterdam varen wel veerboten. --- nog ff afwachten tot maandag dus. |
Pff, zonder bus kom ik niet van Utrecht CS naar de universiteit. Kan nog een probleem worden als ik bij mijn werkgroep wil zijn. (n)
|
Cool. Treinen rijden wel, en in de spits mag je gratis reizen!
(eerder van huis dus Kruimel...) |
Stelletje fuckers, altijd over de rug van de reiziger actievoeren. (n)
|
Ach, de treinen rijden en de rest alleen tussen 9u en 16u niet, vind 't nog een hele nette staking.
|
Nou, met die treinen weet ik niet. Las ergens in de Telegraaf (niet mest geloofwaardig maar las deze toevallig) dat wellicht de mensen bij de ns ook gaan staken uit solidariteit met de busmensen. Ik zit sowieso in de binnestad van utrecht, dus van de bussen geen last, maar de vraag of ik utrecht zelf al bereik...
|
auto kopen. ;)
|
Citaat:
Met alleen het aantal mensen dat dagelijks de auto pakt zit Nederland al stampvol (gister weer even lekker 2:15 uur gedaan over Leiden-Rotterdam, gewoon aan één stuk in de file gestaan...daarom HAAT ik auto's en autorijden). Kun je nagaan wat er zou gebeuren als óók al die OV-reizigers de auto zouden pakken. Op deze manier zien politiek en publiek dat het OV serieus genomen moet worden. Bij serieus nemen hoort werknemerstevredenheid en werknemerstevredenheid hangt sterk af van dingen als baanzekerheid, ontslagkans, loon, etc., kortom allemaal dingen die bij eventuele privatisering/liberalisering waarschijnlijk aan de orde komen. Dan vind ik het niet zo gek dat men wil laten zien dat het menens is. |
Even naar de reden van de staking, de marktwerking in het OV.
Een aantal Franse steden (Parijs bijv.) heeft het voor elkaar om het OV niet aan te besteden, maar dat het van de gemeente (vaak) blijft. De Franse bedrijven kunnen dan ook niet meer in het buitenland aanbesteden, maar een opgericht zusterbedrijf kan dat dan weer wel. |
Citaat:
lekker logisch. |
Neeeee.....hij zegt dat omdat de reden dat er hier gestaakt wordt is dat het openbaar vervoer aanbesteed moet worden aan particuliere/commerciele bedrijven vanwege regels van de EU. Iets met marktwerking is goed voor de prijzen en concurrentie binnen de unie, ofzo. De mensen die nu hier gaan staken willen die privatisering niet, omdat hun kostje in overheidsdienst redelijk goed gekocht is, en ze nog maar moeten zien hoe dat gaat als ze overgenomen worden. De link met Parijs is dat die stad onder de Europese regels uit gekomen is.
|
De metro zal wel overbelast zijn, dat wordt lopen naar de faculteit.
|
Citaat:
Sinds Connexxion hier in de buurt de zaken verzorgt (al jaren) is er welgeteld een buslijn geschrapt, de bus Blaricum carpoolplaats->Utrecht over de A27, maar ondertussen rijden de bussen wel veel frequenter. Vroeger eens per 25 minuten, nu eens per 15, enige nadeel is dat ze nu na 19.30 minder vaak gaan rijden, tegen 20.30 vroeger. En waarom altijd tegen privatisering? Ik heb in ieder geval zelf mogen aanschouwen wat erbij te winnen is bij een woningcorporatie. Vroeger waren er tal van misstanden, maakte het niemand een fuck uit en werden er miljoenen per jaar afgeboekt die gewoon in een zwart gat verdwenen of ergens aan een strijkstok bleven, de gemeente Amsterdam sprong toch wel bij, dus boeiend wat men met dat gemeenschapsgeld uitvrat. Werknemers en vakbonden moeten eens ophouden met privatisering te benaderen als een soort demonisch wezen dat altijd salarissen laat dalen (net alsof dat kan) en werkomstandigheden laat verslechteren. |
Citaat:
Maar op zich heb je een punt : er wordt niet gestaakt tegen een daadwerkelijke verslechtering, maar puur uit angst voor verandering. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Altijd het zelfde met die fuckers (N)
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat zij doen is ongeveer vergelijkbaar met doktoren die staken en dan patiënten voor hun neus dood laten gaan, of brandweerlieden die staken en als er ergens mensen in een brand om dreigen te komen toch doorstaken. Hoeveelste onnodige staking is het dit jaar al? De vijfde ofzo? Wedden dat wanneer je het bonnetje van het benzinestation naar de FNV stuurd dat je nul op het rekest krijgt. |
Citaat:
waarschijnlijk is staken uberhaupt de enige vorm waarbij de werknemers beschermt zijn; gratis kaartjes zou leuk zijn, maar a)niet goed werken en b)illegaal zijn. staken mag, dat is zelfs wettelijk geregeld. overigens vind ik de vergelijking met doktoren begrijpelijk, maar nogal overdreven. de essentie is bij lange na niet hetzelfde. |
Citaat:
Maar nee, niets van dat alles, het gaat direct ten koste van de reiziger. Als ze bang zijn dat ze na privatisering een rotzak van een manager op hun dak krijgen, fijn, goed plan, deze manier van actievoeren geeft al aan dat de klant hen geen fuck interesseerd en dat het een stel hopeloze ambtenaren zijn. Citaat:
|
Staken is nooit een rechtvaardiging om iets af te dwingen mijns inziens.. Vooral als je de mensen treft die er totaal helemaal niets aan kunnen doen! Laffe actie!
|
Citaat:
(je zin is btw verkeerd; staken is geen reden maar een middel, en een middel kan nooit een rechtvaardiging zijn voor een reden, taalkundig gezien.) |
Citaat:
|
is de staking alleen in de 4 grote steden of ook in breda en tilburg? en de rest van nederland?
|
Alleen in de 4 grote steden.
Daarbij snap ik de staking ook wel, niet alles hoeft per se geprivatiseerd te worden. Dat dat lang niet altijd zorgt voor een betere dienstverlening is met de NS wel duidelijk geworden. |
Citaat:
|
dan neem ik dus aan dat morgen ALLE busbedrijven gaan staken...dus moet k mams ff aankijken voor de auto
|
Citaat:
|
Hmm, de tram rijdt wel, maar ik moet naar het stadion... :( in Utrecht.
Ik had al bedacht om via lunetten te gaan wellicht - weet iemand hoe ver het lopen is van lunetten naar het stadion? een kwartier ofzo? Rijdt connexxion enzo wel? De tram dus, maar ook de bussen? Dan kom ik er wel... |
Ik snap niet wat connexxion bedoelt met 'vanaf de gemeentegrenzen mogen reizigers niet instappen, alleen uitstappen' :confused:
weet iemand waar ik dat kan vinden? ik weet namelijk niet of ik bij een gemeentegrens instap of niet, en of dat al vanaf de eerste bus geldt of pas vanaf 09.00 uur |
Citaat:
Moet je dus met de connexxion bus van buiten de stad naar het centrum van de stad, dan zal dat geen probleem zijn. |
Ach, ik ga dik voor 9 uur met de bus naar Den Haag CS, en dik na 16:00 weer terug. Fijn dat ze rekening met me hebben gehouden ;)
|
Citaat:
Eerlijk gezegd, persoonlijk ben ik blij, kan ik eens een lekkere snipperdag opnemen. Zou ik ook maar doen als ik jou was, want je doet nogal overspannen aan. het privatiseren van al die overheidsdiensten is echt geen goed idee. ( Kijk maar naar de NS ). De opties van andere stakingsvormen die jij noemt zijn lulkoek. Bordjes in een Bus of tram, flikker toch op, dat maakt op die bazen echt geen indruk. En voor het bezetten van de kantoren, daar zijn dus mensen voor nodig, die dus op dat moment niet kunnen rijden..... |
Citaat:
|
Citaat:
;) |
Citaat:
staken helpt daar sowieso niet echt tegen, meestal. |
Bij de RET heeft het de vorige keer overigens wél geholpen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb gisteren mijn skates maar meegenomen (Y)
|
Citaat:
Ik heb een auto geleend. Was dat onmogelijk geweest had ik een probleem gehad. Zou ik die vervoersbedrijven niet in dank afnemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Stel, ik woon in Eindhoven en ga naar de UU, als de GVU staakt kom je daar echt nooit tenzij je veel euro's uit gaat geven aan een taxi, een vouwfiets meeneemt of een extra €19 neer gaat leggen om je eigen fiets mee te nemen (in de spits!). Als die docente mij dat geld zou geven zou ik er geen problemen mee hebben, maar anders zou ik er háár probleem van maken :) |
Citaat:
Nee, ze redeneren een beetje raar. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36. |