![]() |
kan onze huisbaas ons uit huis zetten?
mijn twee huisgenootjes en ik hebben afgelopen zaterdag een verzoek tot opvraag van service kosten en een verzoek tot huurverlaging voor mijn huurbaas op de bus gedaan.
die is waarschijnlijk vandaag bij hen op de mat gevallen, want toen wij thuiskwamen lag er bij ons allemaal een brief waarin de huurbaas aankondigde dat wij per 1 februari het huis leeg achter moeten laten omdat hij er in wil wonen.. kan dit zomaar? je huurders op straat zetten omdat je weigert de huur te verlagen? |
als je netjes 'officieel' huurt (en dus een huurcontract hebt), niet.
overigens is een huurverlaging niet iets dat je zomaar even aanvraagt; ik ben nu toch nieuwsgierig naar de achtergrond hiervan. |
Citaat:
|
Nee, als je een huurcontract hebt kan hij dat niet. Veel huisbazen denken echter dat ze dat wel mogen, maar zelfs als er in je contract een clausule staat dat hij de huur op kan zeggen klopt dat niet. Ik heb dit zelf ook gehad, maar ben ruim vantevoren zélf weggegaan omdat ik geen zin in 'gedoe' had.
Sterkte hiermee! [edit] Ik betaalde ook te veel huur, maar toen ik een specificatie vroeg had hij zoiets van "je betaalt dit of zoekt maar een andere kamer". :mad: |
Citaat:
|
Citaat:
Vandaar de 'easy way out'. |
Je huisbaas kan je op die grond er waarschijnlijk wel uitzetten. Hij mag je huurcontract namelijk op grond van dringend eigen gebruik ontbinden. Hieraan zitten een aantal voorwaarden vast. Maar normaal gesproken is daar ook aan voldaan.
Hij heeft nu een brief aan jullie gestuurd en daarin die reden genoemd. Nu moeten jullie allemaal apart binnen zes weken instemmen met beëindiging van het huurcontract, doen jullie dat niet dan eindigt de huurovereenkomst niet. In dat geval kan alleen de rechter dit doen en beoordeelt hij dus alles. |
Citaat:
|
zoo hebben de afgelopen 2 uur alleeeen maar zitten overleggen met elkaar.
we vinden het zelf ook wel heeel toevallig dat hij dit ineens mededeelt. de reden dat we huurverlaging aanvroegen was omdat we ons scheel betalen aan huur en we volgens t punten systeem van vrom veeel lager uitkomen. we hebben er flink over vergaderd, dus dit is niet iets "waar we zomaar aan zijn begonnen" we hebben er wel over nagedacht, wat de consequenties konden zijn. maar dit hadden we niet verwacht... Citaat:
|
Citaat:
Je hebt dan iig het recht om huurverlaging aan te vragen en evt kan je dit bij afwijzing ook doorsturen naar de huurcommissie. Dat hoeft ook niet. Hij moet jullie schriftelijk mededelen dat hij het huurcontract wil beëindigen omdat hij het pand voor eigen gebruik nodig heeft. De opmaak, grammatica ed van die brief zijn verder niet van belang. Maar zoals gezegd als je het afwijst zal hij naar de rechter moeten. |
nou ja, t lijkt me niet meer dan logish dat wij hier niet mee accoord gaan. we zitten hier heerlijk, alleen betalen we te veel
|
Citaat:
Overigens weet je de excl huurprijs of alleen die incl servicekosten? |
Citaat:
|
Citaat:
Opvraag servicekosten is standaard. Sterker nog, je bent meende ik als verhuurder zelfs verplicht het te (kunnen) specificeren. Voor huurverlagingen zijn regels. Is het verzoek ongegrond dan kan de huisbaas het naast zich neer leggen (en zal de huurcommissie daartegen geen actie ondernemen), maar als er bijvoorbeeld sprake is van veel achterstallig onderhoud, dan zal de huur inderdaad verlaagt moeten worden. Als je ver boven het gebruikelijke puntensysteem zit is dat een goee grond. Dat de huisbaas zonder taal of teken het huurcontract wil verscheuren pleit tegen hem. De huurcommissie zal hem dan ook waarschijnlijk wel de oren wassen mocht dit ervoor verschijnen. Aanrader is echter wel voordat je tot zoiets over gaat gewoon de face-to-face benadering te proberen. Vraag hem maar naar het waarom en of het echt zo is, dring flink aan, je merkt vanzelf aan hem/haar hoe de vork in de steel steekt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
internet hebben we zelf geregeld en betalen we dus ook zelf, idem voor de tv.
in t contract staat dat die kosten zijn voor: g/w/l onderhoud boiler, centrale antenne, verwarmings installatie en de overige service is gebruik van boiler/geiser afschrijving stoffering en roerende zaken?? leegstandsderving en beheer/administratieve kosten |
Citaat:
|
ja hij zorgt dat dat ding in de muur t doet, en wij betalen de kosten van UPC
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat veel verhuurders doen is de huurprijs laag houden maar belachlijk veel servicekosten vragen.
bijv. kamer van 12 m2 voor 220 euro + 140 euro servicekosten heb ik vaak voorbij zien komen op kamernet. |
Citaat:
overigens vind ik 'centrale antenne' een HELE vreemde post, als je zelf je upc-kabel-abbo betaald.... die kosten BESTAAN namelijk helemaal niet, volgens mij. |
Citaat:
|
Citaat:
servicekosten worden doorgaans toch uit een nogal grote duim gezogen, zeker waar het studentenkamers betreft. daarnaast, als de servicekosten het probleem waren, dan was het wellicht verstandiger geweest om de huisbaas daar op aan te spreken, en niet op de huurprijs. |
Citaat:
|
ik heb in t centrum van Haarlem een kamer van 22 m˛ incl keuken, maar mn kamer is eigenlijk kleiner, maar daar kwam ik pas later achter
daar betaal ik dus 300 euro voor en dan nog 100 service kosten idem voor mn 3 huisgenootjes |
Citaat:
Citaat:
Maar veel huurders weten dat niet, en met studentenkamers is het maar al te vaak 'graag of niet', zeker in steden met kamernood (en Haarlem is er daar één van!). Maar dat betekent niet dat huisbazen de rechten van huurders kunnen negeren/veranderen. :nono: |
Citaat:
|
Citaat:
overigens mag een huisbaas wel degelijk mensen uit huis zetten. Per direct is wat onhandig/niet toegestaan, maar een huisbaas mag altijd zijn eigen bezit weer voor zichzelf gaan gebruiken. |
Citaat:
|
Citaat:
18. Op welke gronden kan de verhuurder de huur opzeggen? De verhuurder kan maar op zes gronden de huur opzeggen, andere gronden zijn ongeldig. In de vragen hierna leggen we de betekenis verder uit. De zes gronden zijn: De huurder gedraagt zich niet als een goed huurder. De afgesproken tijd is verstreken. Dat is het geval als een huur voor bepaalde tijd overeen was gekomen. De verhuurder heeft de woning nodig voor dringend eigen gebruik. De huurder weigert een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (dat aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten betreffen, tenzij het om woningen gaat waarvan de huurprijs geliberaliseerd is. De verhuurder verwezenlijkt een bestemming volgens een geldend bestemmingsplan. De verhuurder beëindigt de huur op grond van een belangen-afweging tussen huurder en verhuurder. Deze zesde opzeggingsgrond geldt alleen voor (inwonende) hospita-kamerbewoners die langer dan 9 maanden huren. Oftewel: het mag niet zomaar. Maar ik heb niet het idee dat deze 'discussie' zin heeft... |
Citaat:
Hebben jullie al verder actie ondernomen? |
Citaat:
Maarja, de vraag is enorm dus gooien ze de huur snel omhoog he? |
huhuhuhuhuhhu ben ik vadaag de hle dag in utrecht, kom ik thuis
heeft die klootmongool onze boiler uit gezet!!! |
Citaat:
Zo zit het bij ons tenminste, het wordt in een contract dan ook meestal benoemd als 'voorschot serviocekosten'. En als jij 24 uur per dag, 365 dagen per jaar al jouw apparaten aan zet, 3 koelkasten laat loeien en de verwarming op zijn hoogst zet, dan kan je aan het einde van het jaar of kwartaal ook dik gaan bijbetalen aan GWL. ZOu een beetje raar zijn als dat andersom niet zo was |
Citaat:
|
Kijk op de nieuwe website www.huisbazen.nl ; veel info maar ook mogelijkheid om met andere gedupeerden in contact te komen! spread the word!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28. |