![]() |
Irak opsplitsen?
Citaat:
Via CNN.com .... Wat denken jullie? Is dit de enige oplossing? |
om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit ook geen oplossing is. Want waar trek je de grenzen bijvoorbeeld, waar haal je de legitimiteit vandaan om een stuk van Irak aan een bepaalde groep (sjieten, soennieten, koerden) toe te delen.
Mocht dit wel lukken dan krijg je 3 buurlanden met onderling zeer grote spanningen, wat mij een beetje doet denken aan het midden oosten. Kan me niet voorstellen dat dit daar wat goeds van gaat komen. |
En dan sluiten de shi'iten zich, samen met heel veel olie, zich aan bij Iran.
Gaat dus nooit gebeuren. |
Als dit geen hhendrikxx topic is... :)
Ik denk dat het niet echt iets gaat verhelpen. |
Citaat:
Ik weet ook niet of oplossing is. Maar zo kan het iig ook niet verder. Idd zal trekken van precieze grenzen heel lastig worden. |
De lijst netelige kwesties is een paar a4tjes lang :(. Ik zie ook niet echt een andere oplossing.
In feite is ook de opdeling van Irak al een feit, en wordt er nu juist al gevochten om waar de grenzen zijn, wie de olie krijgt, etc. etc. |
Irak deelt zichzelf wel op, die grenzen komen er vanzelf. Niet leuk, maar ja.
|
als je dat hele gebied onder water laat lopen ben je van het gezeik af met die eikels. olie oppompen en weg daar.
|
Citaat:
|
|
Spanningen blijven er toch wel door het gezamelijke verleden. Dat raak je niet kwijt door een paar grenzen te trekken. Je krijgt er alleen nog maar meer ruzie om door de oliebelangen en de precieze route die die grenzen zouden moeten volgen.
|
Citaat:
en waar basshunter woont. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is natuurlijk geen oplossing. Men doet net alsof Irak bestaat uit een deel waarin uitsluitend Sjieten, een deel waarin Soennieten en een deel waarin Koerden wonen, wat niet het geval is.
Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid. |
Och, het heeft met Pakistan wel gewerkt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met Irak komt het nooit meer goed vrees ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat is de 'grap' natuurlijk.
|
Citaat:
|
Dat zeg ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
nu kwelt het volk zichzelf. |
Citaat:
|
alsof het iets uitmaakt. het ging van begin af aan toch alleen maar om olie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zal je Turkije horen als de Koerden in Irak een eigen staat krijgen...
|
Irak bevind zich op een plaats waar soennieten en sji'ieten erg door elkaar wonen. Opsplitsen zou demografisch gezien alleen al onzinnig zijn.
Laten we het anders stellen: Irak moet ten koste van alles een eenheid blijven zodat alle godsdienstwaanzinnigen eindelijk eens leren een ander niet af te schieten om wat ze wel of niet geloven. |
Pff. Als pasen en pinksteren op een dag vallen ja.
|
Irak opsplitsen is wat er juist niet moet gebeuren...als de diverse bevolkingsgroepen netjes in hokjes zouden wonen (kan voor gezorgd worden, kijk naar wat er in Bosnië is gebeurd) en die hokjes zouden aansluiting zoeken bij de omringende landen...brrr. Turkse Koerden die 'hun' grondgebied bij Iraaks Koerdistan willen voegen, sjiieten bij Iran, soennieten bij Syrië, (of omgekeerd, zo goed volg ik dit nou ook weer niet) en allemaal vechten maar?
Ik moet er niet aan denken. Ik zie alleen niet hoe dit afgewend kan worden? Ja, bepaalde groepen vechten tegen de Amerikanen...maar denken jullie dat het geweld stopt als de Amerikanen weg zijn? Er worden niet alleen politiebureaus ed. aangevallen, maar ook moskeeën/heilige plaatsen worden beschoten. Moskeeën zijn nou niet bepaald uitingen van het nieuwe gezag... Citaat:
|
Citaat:
De koerden streven echter wel voor een onafhankelijke staat (dit zijn dus niet alleen de irakeze koerden, maar bijv ook de turkse koerden) |
Dat zeg ik toch? :p...en als dat niet duidelijk is, bij deze :)
|
Citaat:
|
Als die arrogante klote Amerikanen er niet zaten was dit helemaal niet nodig geweest.
Het is natuurlijk wel een manier om de olie goedkoper te maken. Verdeel en creeer concurentie en neem vervolgens de goedkoopste aanbieder. Het opsplitsen heeft geen zin. Er zal dan oorlog komen in plaats van burger oorlog. En bij oorlog zijn de wapens die gebruikt worden waarschijnlijk erger. offtopic: Citaat:
Tussen India en Pakistan gaat het nu beter, maar 4 oorlogen in 50 jaar en nog steeds onenigheid over Kasmir. Het zijn allebei kernmachten geworden. Maar verder was het vast een fantastisch idee. |
Citaat:
|
Even serieus. Hoe halen de Amerikanen het in hun botte hersenen om de situatie in Irak nog meer te ontregelen. Zij hebben geen recht van spreken. Zij zijn niet de bewoners van Irak. Eerst vallen ze een land om illegale, criminele redenen binnen, plaatsen daar een marionettenregering en nu komen ze ook eens met een idioot voorstel. De Amerikanen moeten daar als de sodemieter oplazeren, dan maar met gezichtsverlies. :|
|
En wat denk jij wat er voor bloedbad er tussen al die vrome gelovigen, wiens geloof volgens eigen zeggen "vrede" betekent, gaat losbarsten zodra de buitenlandse troepen hun hielen lichten?
|
Citaat:
|
Do I detect the smell of burning martyr? :D
|
Verder moet je eens ophouden om te pas en te onpas de Islam overal bij te slepen. Het waren de Amerikanen die Irak binnenvielen en niet de Irakezen die Amerika aanvielen. Het waren de Amerikanen die de oorlog verklaarden aan Irak en Afghanistan en niet andersom. Beide landen zo goed als vernield. En reken maar de komende jaren niet op verbetering van de toestanden waar de landen in verkeren. De Amerikanen wilden toch democratie brengen. Nou dat is ze mooi niet gelukt, het enige wat ze gebracht hebben, is haat en ellende. :|
|
IK doe niks in naam van het geloof.
|
Citaat:
Er liggen nu wel 200.000 turkse soldaten op de grens turkije-irak, maar die zitten daar wss om er voor te zorgen dat men geen turkse gebieden toevoegt aan koerdistan. |
Citaat:
Zo zie je maar weer, niemand hoeft de islam erbij te slepen, die zit er gewoon midden in. Zelfs geestelijken spreken een hartig woordje mee, neem Al Sadr met zijn prive-doodseskaders bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Onder de leiding van Saddam was er nauwelijks sprake van sektarisch geweld. De Amerikanen hebben veel kwaad bloed gezet door een marionettenregering te plaatsen. Zij hebben getracht om deze twee partijen tegenover elkaar te zetten om zo zelf buiten schot te blijven. Maar dat is ze niet gelukt. Ze hebben de situatie alleen nog maar verergerd. Geen lachende derdes dus in dit geheel. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41. |