![]() |
Klein vraagje
Wij zijn bezig op school met een campagne om adolescenten aan te zetten tot lezen.
Heeft er iemand tips? Hoe krijg je mensen aan het lezen die er het nut niet van inzien. Alvast bedankt :) |
Nou, zorg dat de bibliotheek boeken uitdeelt, maar wél alleen maar aan mensen die toch al een biebpasje hebben.
(sorry, dit was niet serieus, maar frustratie ;)) Met de hele klas hetzelfde boek lezen, maar dan wel een boek dat écht fantastisch is en wat dus hopelijk wat meer mensen aanspreekt dan het gemiddelde boek? |
Niet-lezers krijg je toch niet aan het lezen.
En waarom zou je? |
Laat ze een boek lezen over het nut van lezen.
|
Dat lukt je niet.
Of je moet plaatjesboeken maken. |
Meer vrijheid bij het kiezen van boeken op scholen. De nadruk leggen op dat lezen leuk is (dat vinden zij natuurlijk niet, maar veel mensen vinden dat niet omdat ze moeten ed) ipv dat het moet. Leuke, actuele, spannende, goede, ... boeken 'aanprijzen'. Actieve werkvormen bij boeken.
|
Geef ze gewoon n goed boek, waarbij je op de eerste blz al geinteresseerd bent... Ik hou eigenlijk ook niet van lezen, maar als het een goed boek is ineens wel, dus, nouja T zal vast wel aan mij liggen maar mss werkt t bij hun ook.....
|
Ik denk dat het heel lastig is om adolescenten die niet willen lezen er toch toe aan te zetten. Lezen is immers verre van hip of stoer, dus waarom zou je er in godsnaam mee beginnen?
Naast een maatschappijbrede herwaardering van het fenomeen lezen, wat waarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoort, denk ik dat je het meeste succes hebt als je inderdaad suffe docenten die het 'motief', een 'titelverklaring' en meer van die voorgekauwde poep willen weten uit de laan schopt en mensen zelf laat lezen en denken met een boek. LUH-3417 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26. |