![]() |
Aangeven (in)elastische deel
Ik heb de volgende vraag. Er bestaat een vraagformule van -Q = 30X + 9000. Nu is wordt gevraagd om het prijselastistische en het prijsinelastische deel van de vraagcurve weer.
Ik weet hoe de elasticiteit berekent moet worden (verandering P/verandering Q). Maar niet hoe ik deze specifieke delen moet aangeven. Kan iemand mij hierbij helpen? |
9000 zijn de constante kosten, dus de in-elastische lijkt me.
|
Citaat:
Klopt die vraag formule wel, want een vraag formule is negatief de jouwne is positief??? Ik ben bang dat je fout zit. Als je de curve tekent dan zal dit een aflopende lijn zijn. Logische wat bij een hogere prijs zal er minder worden gekocht. Het eerste deel van de lijn is elastische en dat komt door de getallen langs de assen. In het begin gaat de Q van 0 tot 1 dat is relatief een veel grote verandering dan van bijvoorbeeld 100-110. De grens loopt dus tot een neutrale elasticiteit van 1 of -1. Hoe je grens moet berekenen moet ik je het antwoord schuldig blijven. |
Allereerst zou ik nog eens naar de gegeven vraagfunctie kijken.
De theorie die je zal moeten gebruiken is als volgt: De gegeven vraagfunctie zal van de vorm Q = a - bP zijn Om het geheel wat tastbaarder te maken is het misschien handig om deze lineaire functie in een grafiek weer te geven. De prijselasticiteit van de vraag wordt als volgt berekend: (Delta Q / Delta P) (P / Q) Bereken nu eerst eens de elasticiteit in het midden van de grafiek. Laat dit dmv een berekening zien. Analyseer hierna wat er links en rechts van dit punt gebeurd met de prijselasticiteit en geef hier argumenten voor. Succes ermee, |
Is het nog gelukt?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50. |