![]() |
films met hallucinatie scenes
voor een paper dat ik moet schrijven heb ik besloten de hallucinatie scenes in ally mcbeal en trainspotting te vergelijken. vraag ik al goed gekeurd enzo blablabla
maar nu moet ik deze twee ook vergelijken met andere films/ tvseries van rond die tijd (1996) die ook van die hallucinatie scenes hebben. (hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) als jullie dus nog ideeen hebben ben ik je heel dankbaar en noem ik je in mn dankwoord ;) edit: oh en liever geen thrillers/horror dingen :) |
Fear & Loathing;)
|
Ik had wel graag spoilers gehad, bovenstaande film heb ik nog niet gezien en als het dan over schizofrenie gaat dan weet je de clue al...
Spoiler
En Requim for a Dream |
het hoeft niet per sé over schizofrenie te gaan uiteraard. trainspotting gaat ook eerder over trips. en ik zou ally ook neit schizo willen noemen..
ik had zelf inmiddels ook al 8 heads in a duffelbag gevonden. heb ik zelf niet gezien, dus iemand advies over of die goed is daarvoor? |
Citaat:
|
Oh God, die fucking scriptie voor AcVa? (n) (n) (n)
Afschieten die bedenker daarvan. Maar goed, Fear and Loathing inderdaad en Blueberry. |
Citaat:
ik ga helemaal dood. heb pas 2 bronnen :( |
Ik blijf het zeggen - http://www.imdb.com/. Daar kun je zoeken op keywords, dus als je iets intypt als 'hallucinations' dan krijg je een hele reeks films die dat als keyword hebben. Indien gewenst kun je dan nog verder specifieren met andere keywords die bij het rijtje films passen, die staan dan ergens links.
|
ik heb liever persoonlijke ervaringen dan imdb verhalen. maar ik ken imdb iets te goed..
|
Laatste film die ik gezien heb met een hallicunatie scene is bird people in china. Maar of die echt lang duurt, niet echt.
|
inmiddels heb ik ook six feet under..
iemand nog andere televisie serie ideeen? |
Citaat:
|
Videodrome natuurlijk. Maarja, die zou je wel als horror kunnen labelen. Ik zou 'm er maar bij doen. (y) Fanny och Alexander is er ook nog 1, Kumonosu jo kan er ook nog bij. In the Gold Rush zit het ook verwerkt. Otto e Mezzo. A Matter of Life and Death. Maarja, dat is niet bepaald 1996. Waarom moet het nu weer van 'rond die tijd' zijn?
|
Beavis and butthead do america bevat wel een trippy stuk. verder zit er in SLC Punk een stuk met lsd hallucinaties.
|
ik zou zeggen, zet een dvd'tje op van woodstock
|
En, gelukt?
|
Dumbo!
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (meer droom dan hallucinatie though). @ DanielC: welke hallucinatie zat er ook weer in Fanny och Alexander? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Spoiler
|
In Blow zit aan het einde ook een hallucinatie. George Jung (waar de film over gaat) denkt zijn dochter te zien, maar dit blijkt niet waar te zijn. (Als je de film gaat gebruiken zoek ik wel even op wanneer dit moment precies is.)
In Frida ziet/fantaseert de hoofdrolspeelster ook rare dingen die ze vervolgens in haar schilderijen verwerkt. edit: Ze voldoen niet echt helemaal aan de tijd waar je de films in zoekt. (Blow = 2001, Frida 2002). |
Welke titels heb je uiteindelijk gebruikt?
|
TRAINSPOTTING. Reg. Danny Boyle. Polygram, 1996.
8 HEADS IN A DUFEL BAG. Reg. Tom Schulman. Bridge Pictures, 1997. FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS. Reg. Terry Gilliam. Universal pictures, 1998. REQUIEM FOR A DREAM. Reg. Darran Arofnosky. Artisan Entertainment, 2000. DONNIE DARKO. Reg. Richard Kelly. Pandora Films, 2001. SHALLOW HAL. Reg. Bobby and Peter Farelly. 20th century fox, 2001. ALLY MCBEAL. Reg. David E. Kelley. 20th century fox, 1997-2002 SIX FEET UNDER. Reg. Alan Ball. HBO Video, 2001-2005 maar ik zoek nog meer, vooral tvseries edit: oh en die laaatste 2 films zijn eigenlijk 'te nieuw' |
tv-serie: Twin Peaks
Films: Lost Highway, Blue Velvet en Mulholland Drive |
Natural Born Killers, een en al hallucinsties..
|
Citaat:
|
The Big Lebowski heeft ook een meesterlijke hallucinatie-scène. (y)
|
Ook niet echt een hallucinatie volgens mij. Hij is buiten westen en heeft een soort van droom. Hij is buiten bewust zijn.
|
Citaat:
En waarom vind jij M.D. te dubieus dan? Nog eentje van Lynch trouwens: Ereaserhead en verder nog the naked lunch (y) |
Citaat:
Field of Dreams kan er ook nog bij. LotR:RotK kan ook nog. Waarom moet het trouwens van rond die tijd zijn? |
Citaat:
|
Dat kan je natuurlijk op verschillende manieren aangeven. Andere belichting, kleur/zwart-wit, ander geluid, muziek om maar wat op te noemen. Of gewoon een overduidelijke overgang X gaat slapen, beeld gaat langzaam over in droomwereld van X.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
the big lebowski is ook een goede (y)
en de lijn tussen droom en hallucinatie is idd erg dun. ze moeten uit die tijd zijn omdat anders de vergelijking te groot wordt |
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien worden de visioenen - of ze nu droom of hallucinatie zijn - erg gaaf in beeld gebracht, en is de film sowieso ubergaaf, dus ik zou het zeker als voorbeeld pakken. :o |
Citaat:
Citaat:
|
Ja daar heb je gelijk in. Maar omdat ik even into David Lynch films zat maakte ik die opmerking over het nihile verschil tussen hallucinaties en dromen. Maar het kwam misschien wat te algemeen eruit.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
ik heb adang.
en ik moet morgen een van mn publicaties showen maar ik kan de fttw bieb niet vinden :o :o |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
uit deze reacties kreeg ik de indruk dat jullie allemaal te beroerd zijn om te werken voor je diploma. de kwaliteit van het onderwijs in de BA media en cultuur is bedroevend laag, dus als je al zo omgaat met een (introductie)vak als AcVa dan wens ik jullie veel sterkte toe voor het moment waarop je een echt paper/scriptie moet schrijven. ps. niet persoonlijk, maar er lopen zoveel eerstejaars (en tweedejaars) rond op deze opleiding met een foute instelling en dat vermoeit me soms behoorlijk. |
ik ben al op die nieuwe doelenstraat geweest en daar zit het universiteitstheater op nummero 16 en daar zijn fucking nergens boeken te vinden..
en verder moet je je mond even houden als je niet weet hoeveel moeite ik er al in gestoken heb :) |
Citaat:
ook het bushuis heeft veel boeken die van nut zijn voor onze studie. en natuurlijk de artikelenzoeker van picarta.nl en als je het echt niet meer weet scholar.google.nl je hoeft je niet aangevallen te voelen, maar als jij als student niet in staat bent om via internet (www.uva.nl *duh*), danwel via een medewerker (Henny, de portier van het universiteittheater) te achterhalen waar de bibliotheek zit (na 1,5 blok!) dan ben je imho een beetje lui. je zult best moeite hebben gedaan, maar als student van de UvA heb je toegang tot alle boeken en alle artikelen uit alle biblitheken van nederland. een uur rondzoeken op www.uba.uva.nl en je leert heel veel over de mogelijkheden - en alle lokaties van onze faculteit, incl de bieb in de kelder van het theater. een beetje meer moeite doen dus, voordat je zo'n grote mond hebt tegen iemand die je gewoon het antwoord gaf op je vraag. zoals ik zei, het is niet persoonlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Succes morgen. Adang ken ik niet, maar, zoals ik al zei, ik heb niemand zien zakken op AcVa. Als je laat zien dat je moeite hebt gedaan dan moet dat genoeg zijn. |
Citaat:
en je moet je zorgen maken over die lage kwaliteit. als ieder jaar tentamens worden opgewaardeerd, omdat 80% niet de moeite nam om te leren en dus een onvoldoende had, dan stellen de diploma's die jij straks krijgt geen drol meer voor. door de lage onderwijskwaliteit kan iedereen een BA media en cultuur krijgen (bij wijze van spreken). 60% daarvan hangt aan elkaar van 5,6'jes. wil je dat een (internationale) werkgever of vervolgopleiding jou serieus neemt, dan is een diploma niet genoeg (dat krijgt iedereen namelijk) - je zult iets moeten doen voor een 8 op je cijferlijst wil je dat je diploma nog iets waard is. |
ik maak me ook totaal geen zorgen om een presentatie van 6 minuten hoor :)
het kwam meer door die verwaande artsyfartsy theater kinderen die daar rondliepen dat ik me af liet schrikken :o maargoed het ging hier niet over acva en aanverwanten maar over hallucinatie scenes :) |
Citaat:
|
in Amelie zitten er ook een paar. tv-series... Lost? En in Buffy the Vampire Slayer zaten er ook altijd wel een paar :p
edit: Amelie en Lost zijn natuurlijk te nieuw. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24. |