![]() |
Crisis over partijleiderschap VVD
VVD-minister Rita Verdonk legt zich niet zo maar neer bij het partijleiderschap van VVD-leider Mark Rutte. Op een persconferentie in Den Haag zei ze dat ze wil dat het bestuur van de VVD een commissie in het leven roept die gaat adviseren welke consequenties het grote aantal voorkeurstemmen voor haar moet hebben.
Verdonk zei dat de oud-VVD-leiders Wiegel en Bolkestein hebben aangegeven in die commissie zitting te willen nemen. Verdonk zei wel loyaal te zijn aan VVD-leider Rutte. Maar ze zegt het zo uniek te vinden dat een nummer twee op de lijst meer stemmen heeft behaald dan de nummer één, dat ze vindt dat dit consequenties moet hebben. Het geeft volgens haar aan dat veel VVD-kiezers haar lijn steunen. Het liefst wil ze partijleider worden maar ze zal die positie nu niet opeisen. Voor de kerst zou de commissie met een advies moeten komen. Rutte zou het instellen daarvan steunen. Het bestuur van de VVD moet nu bepalen of de commissie er komt. Update 19.43 uur RTL Nieuws meldt dat er een grote crisis binnen de VVD is ontstaan. De fractie van de VVD heeft alle fractieleden in een spoedzitting bijeen geroepen. De spanning in de wandelgangen zou te snijden zijn. Frits Wester stelt dat de situatie binnen de VVD niet langer meer houdbaar is. Rutte of Verdonk zou volgens hem vanavond nog de partij moeten verlaten, omdat beiden het partijleiderschap opeisen. Rita Verdonk staat officieel achter Rutte, maar eist toch het leiderschap op. De VVD-soap zal verder gaan wanneer de spoedzitting afgelopen is. |
Haha, het zal geen verrassing zijn als die pannenkoek Rutte het leiderschap verliest :D
|
Citaat:
|
Gheheh, nog even en het is alwéér ruzie binnen de VVD! Ach ja, dat krijg je met Rellende Rita.
|
Verdonk heeft overigens wel gelijk dat het een unieke situatie is, een nummer twee die meer stemmen krijgt dan de lijsttrekker. Maar goed, ze maken maar lekker ruzie, godzijdank is het niet míjn partij.
|
Eerst eens zien wat Jan Van Zanen hierover te zeggen heeft, wie dit een crisis noemt lult uit zijn nek.
Leiderschap krijg je, je neemt het niet. Rutte kreeg het. Totdat de algemene vergadering anders besluit heeft Rutte het nog steeds. Maar ja. Wie de exacte aantallen wil zien: http://www.vvd.nl/index.aspx?FilterI...ContentId=5793 Opvallend dat degene waarop ik stemde, Weekers, de nr 21 op de lijst, veel voorkeursstemmen kreeg voor iemand die zo laag op de lijst staat. Ook Laetitia Griffith valt op doordat ze veel stemmen krijgt. |
Naar mijn idee draagt Rutte de (liberale) ideeen van de VVD veel meer uit Verdonk, die overigens haar stemmen allemaal heeft vergaard door haar (conservatieve) vreemdelingenbeleid.
|
"Frits Wester stelt dat de situatie binnen de VVD niet langer meer houdbaar is. Rutte of Verdonk zou volgens hem vanavond nog de partij moeten verlaten, omdat beiden het partijleiderschap opeisen. Rita Verdonk staat officieel achter Rutte, maar eist toch het leiderschap op. De VVD-soap zal verder gaan wanneer de spoedzitting afgelopen is."
Partij verlaten? :confused: Wat bedoelen ze hiermee En als verdonk het leiderschap opeist dan weten we ook weer wat voor rat het is, eerst accepteert ze het leiderschap maar vervolgens eist ze het op.. we zullen zien hoe VVD-tijden afloopt |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe kan daar iets voor je onduidelijk aan zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Serieus, zou je het ook een 'rattenactie' vinden als Wouter Bos aan de kant geschoven werd omdat hij tien zetels verloor? Bovendien eist ze niks op. Lees het nieuwsbericht nog eens een keer. |
Citaat:
Bovendien lees jij WEER niet goed, ff serieus sla je woorden soms over bij het lezen van mijn posts? :confused: Ik citeer mezelf ff voor je: "het zou echt een rattenactie zijn ALS ze nu vervolgens het leiderschap gaat opeisen" zie je het woordje als? |
Citaat:
|
Goedzo, als je geen argumenten hebt moet je dat soort dingen zeggen ja (y)
|
Heeft ze het leiderschap opgeeist dan? Die heb ik ook even gemist.
|
Nee. Ik zeg enkel dat ! ALS ! ze het zou opeisen ik het dan een rattenactie zou vinden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Felix Rottenberg had tijdens de analyse van de verkiezingsuitlslag al voorspeld, dat er een interne strijd kon ontstaan bij de VVD. Hij vertelde dat de VVD vroeger met licht racistische praat de uiterst rechtse kiezer voor zich wist te winnen, omdat er niets rechtser was. Bij gebrek aan beter stemden veel extreem-rechtse mensen voor de liberale ideeën van de VVD. Maar de komst van Fortuyn en Wilders hebben hier verandering in gebracht. Hun partijprogramma voldoet in meerdere mate aan de wens van rechtse kiezers, dus verliest de VVD zetels. Nu moet de VVD kiezen voor zetels of idealen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet handig geweest om de verliezer van de lijsstrekkersverkiezing op de tweede plek te zetten, zeker niet een persoon als Verdonk met een imago als het hare. Op nummer twee een Verdonk met haar harde imago na een zachtere Rutte op nummer één. Ik ben het met Fides eens dat Rutte beter bij de ideeën van de VVD past dan Verdonk. Verdonk zal wel bestuurlijke kwaliteiten hebben maar ik vind haar geen politica. Rutte is en blijft fractieleider omdat dat aan de leden van de VVD is en niet aan de kiezer en zolang de VVD-leden achter Rutte staan is er niets aan de hand. |
Citaat:
Citaat:
Vandaar ook dat Weekers voor legalisering is, maar de VVD tegen een proef met gelegaliseerde teelt stemde om de regering niet op te blazen. Ik vind het een verbetering boven de ijzeren discipline die meningen onderdrukt, zoals Gerkens van de SP liet doorschemeren toen ik vorig jaar een rondleiding kreeg. Citaat:
Zelf geloof ik niet dat populisme een goede ontwikkeling is, dus ik ben blij met de progressieve slag van de VVD. Als je een relschopper nodig hebt die constant popi-jopi doet om de verkiezingen te winnen zoals de SP dat deed, dan moet je je partij ontbinden vind ik, dan is het geen politiek meer, dan zijn de principes verkocht aan de wens van de meerderheid. |
De VVD-leden hebben gekozen voor Rutte. De VVD-kiezers hebben gekozen voor Verdonk. Mij lijkt dat de leden meer te zeggen hebben over de leider dan de kiezers. Maar: als partij zou ik ook kijken, onder wie z'n leiding je meer stemmen binnen kan halen. Dat is Verdonk! De kiezer (dus mede het Nederlandse volk) heeft meer vertrouwen in Verdonk dan in Rutte. Waarom zet je dan Verdonk niet op nr. 1?
Mij maakt niet uit wie de leider van de VVD is. Dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Maar mij lijkt het slim om Verdonk op nr 1 te zetten. |
Citaat:
|
Nou Rutte is er nog. Maar ik zie hem nog wel 'sneuvelen' komende maanden. Hij is nog niet van Rita af!!
|
Citaat:
Rellende Rita is even teruggefloten, maar haar kennende zal dat niet lang duren. Kijk morgen weer naar het vervolg van Goede Tijden, VVD Tijden, zelfde tijd, zelfde zender. |
Ik zal het hele fok artikel hier even neerzetten, dan hebben we de feiten bij elkaar:
Citaat:
|
Zolang de VVD niet het lef heeft haar uit de partij te gooien zal het nog wel 'doorkabbelen'.
Je zou toch denken dat haar nu uit de partij gooien goede timing is. Misschien dat ze denken dat ze nog geen excuus genoeg hebben. Of misschien dat ze eerst de formatie een beetje af willen wachten. Citaat:
|
he jammer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hmmja, Rutte is nu eenmaal gewilder bij de VVD-achterban (weliswaar niet bij de kiezers). Het is zelfs zo dat vele VVD Kamerleden het liefst Verdonk vandaag nog zien vertrekken.
|
Whahahaha, ik moet het Rita nageven ze heeft lef :D (y)
Ik ben benieuwd hoe deze soap zich gaat ontwikkelen, hopelijk krijgen we lpf toestanden <3 Maar volgens Firdaus niet :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kreeg overigens een mailtje 's avonds laat dat er geen sprake is van een crisis. Tenzij Verdonk natuurlijk opeens zou besluiten uit de VVD te stappen, wat me sterk lijkt omdat het haar ook nog eens haar achterban zou kosten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55. |