![]() |
geneesmiddelenonderzoek
Ik zag daarstraks weer eens een advertentie met "gezocht: vrijwilligers voor geneesmiddelenonderzoek". Helaas (of gelukkig, hangt er vanaf af hoe je 't bekijkt :) ) vragen ze bijna altijd enkel naar mannen.
Waarom is dat zo? En is dat niet nadelig voor vrouwen, is het niet mogelijk dat die medicijnen dan minder goed werken of meer bijwerkingen hebben bij hun? (Of zijn mannen en vrouwen echt compleet hetzelfde op dit gebied? ) |
Ik dacht dat het kwam vanwege de onvruchtbaarheidskansen bij vrouwen. Want als je ouder bent dan 40 of geen baarmoeder meer hebt mag het vaak wel weer.
|
Citaat:
|
Het is vooral eigenlijk, omdat mannen een veel constanter niveau hormonen in hun lichaam hebben, waardoor hun reacties op medicatie voorspelbaarder zijn. Bij vrouwen is het toch elke week weer anders.
|
Maar men moet toch ook testen op vrouwen, om het effect bij vrouwen te onderzoeken?
Of stel ik nu echt een hele domme vraag :bloos:. |
Ja dat was ik mij dus ook aan het afvragen :p
|
Citaat:
|
Ik denk dat ze het eerst testen op mannen en pas als het daar geen ongewenste effecten heeft en wel het effect wat het zou moeten hebben ze het ook testen bij vrouwen, om te kijken hoe het daarbij werkt. Al hoor je ook vaak dat medicijnen die bij kinderen worden voorgeschreven ook niet op kinderen zijn getest......
|
Medicijnen test je gewoon illegaal in ontwikkelingslanden waar mensen toch wel dood gaan aan honger/aids/medicijnentests.
|
Citaat:
@Sjek: waar slaat dat nou weer op? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@MieX, dankje voor je antwoord. Hoewel ik het raar zou vinden als ze een medicijn niet op kinderen testen, aan de ene kant is het raar om het wél te doen, in mijn ogen, maar kinderen zouden er anders toch echt schadelijke bijwerkingen kunnen krijgen... |
Citaat:
vroeger gebeurde dat overigens wel (werd er ook getest op gehandicapte mensen) maar er is sinds 1960/1970 een wet waarin staat dat mensen toestemming moeten geven als ze mee willen doen aan een geneesmiddelenonderzoek |
Citaat:
en ja, 'een wet' is er misschien, maar dat wil niet zeggen dat iederene zich daar aan gaat houden.. Bedankt voor het antwoord toch allemaal (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49. |