![]() |
mijn geld?
ik ga binnenkort op stage bij het provinciehuis in zwolle
die vrouw die mij daarin begeleid zij dat ik ook een stage vergoeding zou krijgen maar op school zeggen ze dat het geld allemaal naar de school gaat. maar dat is toch mijn geld? het blijft wel 250 euro per maand :( (n) :s |
Je stage bedrijf mag volgens mij kiezen aan wie ze het geven, bij mij moest het stagebedrijf een verplichte bijdrage geven aan de school (Dit gebeurde niet altijd) Daarnaast kunnen ze jouw ook nog een stage vergoeding geven.
Moet je anders even lezen wat er op je overeenkomst staat! |
das jammer dan blijft er voor mij niks over :(
|
Citaat:
|
Weer zo'n pubertje die zijn stage gekozen heeft voor de stagevergoeding. (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je het mij vraagt gaat de inzet van stagaires flink omhoog als deze een redelijke financiele vergoeding krijgen. De stagaires krijgen dan immers een veel groter gevoel van waardering. Zonder stagevergoeding heb je ook zoiets van: Lekker goedkope werkkracht voor het bedrijf en de school verdient er ook nog aan. |
Citaat:
A&O psychologie. ;) |
Citaat:
|
Weer zo'n pubertje die zijn stage gekozen heeft voor de stagevergoeding.
zeg mestkever ik wist helemaal niet dat ik vergoeding zou krijgen |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Bij mijn stage vraagt de school een vergoeding, die is volgens mij niet verplicht. Het bedrijf staat vrij om mij ook een vergoeding te geven, maar dat is niet verplicht.
De school gebruikt dat geld overigens gewoon om leuke dingen te doen. We zijn bijvoorbeeld laatst wezen bowlen, dat is ook niet gratis, dat betalen ze van die stage vergoedingen :) |
Citaat:
|
Stage is geen werken, stage is leren.
|
Citaat:
Als je het daarom doet kan je beter stoppen met je opleiding en een baantje gaan zoeken. |
Citaat:
|
krijgt de school geld voor werk dat jijverricht :s was dat voor waanzin dan
|
Citaat:
Daarnaast is het waanzin dat een niet-commerciele instelling (school) geld gaat eisen van stagebedrijven. Dit verhoogt alleen maar de drempel voor bedrijven om stagaires in dienst te nemen. En dat lijkt mij een slecht zaak voor de kwaliteit van het onderwijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je beurs gaat toch gewoon door?
|
Citaat:
Het lijkt misschien lullig dat ze aan zo'n bedrijf een vergoeding vragen, maar de meeste scholen betalen daar gewoon uitjes e.d. van, dus in zekere zin krijg je het wel gewoon terug, maar op die manier verdelen ze het over alle leerlingen. Wat een stuk eerlijker is imo :o |
Het is helemaal niet erg als je niks op weinig verdient op stage. Je doet dat immers gewoon in plaats van in de banken te zitten.
Wat ik wel kwalijk vind is dat MBO's en HBO's vervolgens zelf het geld in hun zak steken en bovenstaande als kutexcuus aangrijpen. Dat is een gevolg van de winstmaximalisatie die de opleidingscentra blijkbaar tot hoogste doel hebben gesteld. |
Citaat:
@ juno: Je beurs gaat wel gewoon door inderdaad. Maar die is in veel gevallen nogal krap. En doordat je tijdens een stage geen mogelijkheden meer hebt om doordeweeks overdag te werken gaan de inkomsten tijdens een stageperiode bij veel studenten achteruit. Niet iedereen heeft een baantje waar 's avonds en/of in het weekend gewerkt wordt. |
Citaat:
|
Ik zou dat echt niet pikken hoor. Kan je niet eens overleggen met je stagebegeleider om dat geld aan jou te geven. Doe er eens wat aan, want: Wie zwijgt stemt in
|
Citaat:
Precies.... En uitjes horen te worden betaald door de student zelf. Een fonds voor andermans excursies is belachelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het verschilt per stage.
Als ik stage in het buitenland ga lopen en ik krijg er kost en inwoning voor, geven ze meestal geen stagevergoeding. Maar als ik 5 maanden lang, 40 uur per week voor dat bedrijf werk, waardoor ik er zelf geen bijbaantje naast meer kan hebben, vind ik het niet meer dan logisch dat ze mij een stagevergoeding geven :) |
Citaat:
|
nou toch vindt ik het niet eerlijk ik krijg geen eens reiskosten vergoeding ofzo :mad:
|
ik zie somige mensen ook over een beurs praten maar ik ben 16 en krijg dus geen cent
|
Citaat:
Als je 16 bent krijgen je ouders trouwens kinderbijslag. Vervalt die, dan kan je een beurs krijgen om dat te compenseren. |
Hoe kun je nou op je zestiende al op stage gaan? Toen zat ik gewoon op de middelbare school, woonde thuis en betaalden mijn ouders alles. Vertel er eens wat meer over? Welke opleiding, hoeveelstejaars, hoelang duurt de stage, wat voor werk moet je doen, dat soort dingen.
|
Citaat:
|
Inderdaad, MBO opleiding.
Mijn broertje heeft precies hetzelfde. Ook omdat mijn ouders zogenaamd een hoger inkomen zouden krijgen, T_ID, krijgen zij ook geen cent vergoed aan opleidingskosten. Ja, ze krijgen wel kinderbijslag, maar dat is nou ook niet super veel en die opleiding is ook niet goedkoop. Wat ook leuk is, dat MBO'ers geen OV krijgen. Mijn ouders mochten dus ook nog eens een buskaart aanschaffen, pats, weer honderden euro's. Ik vind het trouwens ook vrij belachelijk dat de school het geld krijgt dat TS 'verdient' op z'n stage. Je betaalt toch ook al lesgeld? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En wat als je in bijvoorbeeld Friesland woont? Daar staat echt niet in elk van de elf steden een ROC. En is het voor velen dus uberhaupt onmogelijk om en MBO opleiding op fietsafstand te vinden. |
Citaat:
|
Citaat:
overigens, dat jij elke dag 50 minuten fietste, wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen haalbaar is. Of verstandig. Op de havo heb je het minder druk dan op een MBO. tenslotte moeten MBO-ers ook stage lopen (meestal minstens 1/4 van de opleiding) en stageplekken zijn meestal niet echt dichtbij. God, dit soort opmerkingen doen me echt aan van die ouwe mensen denken. "Wij aten in de hongerwinter wel zeven dagen niet en waren blij met een gebakken tulpenbol. Waarom zou jij dat niet kunnen....". Jezus mens. |
Citaat:
Als je in Den Helder woont en je wilt de opleiding Toerisme volgen op het MBO, moet je dus volgens jou maar even naar Amsterdam fietsen? Of nog beter, voor iets anders kiezen, want de opleiding is niet in de buurt. Damn..ga zelf fietsen ofzo. Dat jij een OV krijgt. :| |
Citaat:
|
Citaat:
Als je naar het MBO gaat betekent het vaak dat je pas 16 jaar bent! (Want vmbo duurt maar 4 jaar). Dus dan moet je het twee jaar zonder OV doen (n) |
Citaat:
Beurs + OV < Kinderbijslag geloof ik. |
Citaat:
overigens gaat het mij niet om mensen die onder hun kunnen een opleiding volgen (en dat doe je, als je eerst havo doet en dan mbo.) |
Ik loop ook nu weer stage ( ik heb al 3X eerder stage gelopen bij andere bedrijven/instellingen)
Ik heb nog nooit echt betaald gekregen, wel één of ander bedankje na de stage ( een bioscoopbon, of wat geld wat ik zo in m'n handen kreeg gedrukt) Waar de school in ieder geval geen weet van heeft. Het gaat hier om stageperiodes van 10 weken tot zelfs een half jaar lang. Bij ons is het zo (MBO) dat bedrijven sowiezo verplicht zijn een rekening te betalen van €250,00. Wanneer ze dit niet willen betalen moeten ze dit duidelijk laten weten aan de school, met hiervoor een argument. Betalen ze het aan de stagiair uit, dan krijgt de stagiair hier ná de stage periode een dikke rekening van. Er is altijd al gezegd door de school dat het geld wat ze ontvangen hebben van stagebedrijven later verdeeld zou worden onder de leerlingen. Nu er echter al een aantal stages achter de rug zijn hebben we nog steeds nooit iets gezien. Kortom, al het geld wat ze hebben ontvangen van stagebedrijven komt gewoon bij school terecht, en daar blijft het ook. De school waar ik op zit maakt er zo'n misbruik van, en ze laten je nog bergen schoolgeld betalen over die stageperiode ook nog. |
Citaat:
Beurs is 70 euro per maand en OV komt neer op ongeveer 75 euro per maand als je hem terug moet betalen. (Maar ik maak bv veel meer gebruik van mijn OV en zou zeker wel het drie dubbele kwijt zijn als ik alles los moet betalen. Zeker als je elke dag heen en weer naar school moet lopen de kosten snel op.) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23. |