![]() |
Meest inspirerende filosoof?
Zoals de naam van het topic al luidt: wie vind jij de meest inspirerende filosoof en waarom?
Zelf kies ik voor Socrates omdat hij letterlijk zijn leven heeft gegeven voor filosofie en ook echt mensen aan het denken heeft weten te zetten. |
Plato. Die man zit in onze botten; zonder Plato geen westerse beschaving.
|
Freud. Ik vind vooral de Freudiaanse verspreking machtig interessant.
|
Socrates vind ik persoonlijk geen goede. Er zijn zo goed als geen overgeleverde werken van hem en het enige wat we nog van hem hebben is de socratische gespreksmethode.
En zijn leven geven voor de filosofie, tja, dat deden er wel meer. Mijn meest inspirerende was tot voor kort Descartes. Maar toen ik zijn ego cogito bij Augustinus tegenkwam, het godsbewijs bij Anselmus en zo nog wel meer onoriginele dingen vond in zijn werk, daalde hij bij mij in aanzien. Nu heb ik dan ook geen meest inspirerende, favoriete of wat dan ook filosoof meer. Een aantal die wel erg in de buurt komen zijn Plato, Anselmus en Wittgenstein (van alledrie de tijdperken eentje :p). |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Nietzsche vind ik wel een kanshebber, omdat hij zijn tijd zo ver vooruit was en zo tegen de stroom in was. En vanwege de grote invloed die hij had op denken en filosoferen.
(ik heb voor een werkstuk ooit een lijst gehad van personen die door Nietzsche beïnvloed zijn, maar die is zo groot dat ik hem maar niet zal posten ;)) |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik houd mij verre van filosofen, omdat ze je (kunnen) overtuigen van hun waarheid, ongeacht of die waarheid waar is of niet :)
Rethorica is de vijand van de waarheid :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wetenschapsfilosoof: Thomas Kuhn
|
Citaat:
|
Filosoof van nederlandse bodem: Spinoza.
|
Ik kots momenteel van filosofie maar als ik iemand zou moeten noemen is het wel Nietzsche, simpel taalgebruik en hij laat je op een geheel andere manier naar dingen kijken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Aan de ene kant vind ik De Ethica echt een onmogelijk werk om doorheen te komen, aan de andere kant vindt ik het juist geniaal geschreven en wil ik er heel graag doorheen komen. |
Citaat:
Met behulp van Internet gaat het trouwens wel iets makkelijker. |
Citaat:
Maar ik denk dat we zo wel genoeg offtopic zijn geweest. Ik zeker als FB :p. |
ik weet het echt niet.
misschien mn vader :p of een meisje of een synoniem inspiratie? komt dat vanuit de ander? of vanuit jezelf? is die ander afwezig of aanwezig? ik heb wel filosofen waar ik door onderdrukt wordt weet ook niet in hoeverre dat dan inspiratie inhoud of respect of een beoordeling of niet... of juist niet ik zie eigelijk het verschil niet in de geschiedenis van het weten heeft filosofie werkelijkheid |
euh ja.......was dat echt je antwoord? ;)
|
nja.. ik denk het...
|
OK, in elk geval heel orgineel. ;)
|
Citaat:
|
:d
|
Donald Trump.
|
A.N. Whitehead
|
Nietzsche. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar goed, dat is hijzelf ook niet dus ach (Y)
|
Citaat:
|
Ik vind Tolstoi ook wel interessant. :)
|
Popper
|
Citaat:
|
ernst, bobby en de rest.
hun unieke kijk op het leven heeft bij velen van ons "filosofen" de ogen geopend. hun "frisse" kijk op het "leven" is "inovatief"(wat is inovatief in het belang van de "moderne"wetenschap in de zin van verschillende opvattingen die varieeren in de oneindige universa van ons bewustzijn) gezien dat het de "melodramatische" kijk op het leven verblijdt. vind ik dat ernst, bobby èn de rest zeker benoemswaardig zijn. wacht even met eventuele "responses". overdenk eerst de veranderingen die zij te weeg hebben gebracht. ik verwacht geen tegenreacties, allhoewel sommige "filosofen(met de nadruk op tussen haakjes)" op dit forum er toch altijd wel iets in tegen willen te brengen. ik vergeef "hen" hun jeugdige ontwetendheid en ik sta open voor echte filosofen die er verstand van hebben. |
Citaat:
|
what about D. de Kabouter? :rolleyes:
|
Citaat:
OT: ik heb niet echt 1 filosoof die me echt inspireert, ze hebben -bijna- allemaal wel hun betere werken, maar ook wel dingen waar ik me totaal niet in kan vinden. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dames, dames
|
Spinoza en Nietzsche, seem-to-be tegenpolen
en ik vraag me af hoe je in hemelsnaam met uitgerekend Spinoza een haat-liefde verhouding kunt hebben.. |
Citaat:
|
Citaat:
Liefde maakt blind I guess.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13. |