![]() |
[SK] pH
Hallo, ik kom niet uit de volgende vraag, hoe kun je dat weten:
van een onbekend zuur hebben we een oplossing die 1,0M is. Als we van deze oplossing de pH meten, blijkt deze 2,0 te zijn. Leg uit of we hier met een sterk of een zwak zuur te maken hebben. |
Sterke zuren ioniseren volledig, dus als je 1,0 M van een sterk zuur oplost, krijg je ook 1,0 M H3O+. Ergo, het is een zwak zuur, aangezien log(1) = 0 != 2.
|
een pH van 2 komt overeen met [H+] = 10-2 = 0,01 M
--> je hebt hier dus te maken met een zwak zuur. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nee ik gebruik daar nog geen dimensies, want het is een tussenberekening. De formule is namelijk 10-pH ;)
dacht dat jullie dat wel in de gaten hadden :( |
Natuurlijk heb ik dat in de gaten, maar dan nog klopt het niet. Het klopt ook niet als je zegt: ik heb een kist met tien appels, daarvan neem ik de helft, dus vijf koalaberen, en verdeel ik die eerlijk onder tien mensen, dus krijgen ze ieder een halve appel.
|
voor iemand met een hoog boven gemiddeld wiskundig inzicht had ik toch wel een betere vergelijking verwacht ;)
--> jij komt met 3 gegevens (koalaberen, mensen en appels), terwijl in de vraag alleen sprake is van 1 eenheid (namelijk M) btw: koalaberen eten voornamelijk eucalyptusbladeren, dat had biologisch gezien wat meer correct geweest. btw2: dan is jouw post ook fout, want een pH wordt gegeven in 2 cijfers achter de komma (de opgave trouwens ook) |
Citaat:
Citaat:
|
Nerds:)
meph heeft gelijk, maar hij is aan het zeuren. gebruik je een = teken, dan is het logisch dat beide kanten gelijk moeten zijn. maar ik zou op een toets het antwoord van sdkev ook niet fout rekenen. maar we zeuren. sten-vvv is allang blij de gegeven antwoorden. |
Nerds:)
meph heeft gelijk, maar hij is aan het zeuren. gebruik je een = teken, dan is het logisch dat beide kanten gelijk moeten zijn. maar ik zou op een toets het antwoord van sdkev ook niet fout rekenen. maar we zeuren. sten-vvv is allang blij met de gegeven antwoorden. |
Ik hou nu eenmaal van zeuren. ;)
|
Ach man, waar hebben we het nog over.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15. |