![]() |
Hyperspace, de vierde ruimtelijke dimensie
De gewoone ruimte, waarin wij ons nu bevinden, bestaat in princiepe uit 3 ruimtelijke dimensies. Er bestaat ook een 4e ruimtelijke dimensie, weliswaar een theoretisch concept, ook wel bekent bij een tesseract.
Ik vroeg me zo eens af of het mogelijk zou zijn dat er in de realiteit een 4e ruimtelijke dimensie aanwezig kan zijn. Hoe denken jullie erover? |
Interesant een vierde ruimtelijk demensie. Hoe zit de tijd hierin verwerkt? Of is het een ruimtelijke dimensie voorgestelt als tijd.
|
Het doet er weinig toe of het 'kan', het gaat er om of het consistent is met de waarnemingen. Dus als jij een model maakt met vier ruimtelijke dimensies dat consistent is met de waarnemingen, prima. Overigens is de ruimtetijd al vierdimensionaal, maar is de laatste dimensie niet ruimtelijk, maar de tijd.
|
Citaat:
|
Met 'ruimte' wordt meestal een structuur met 3 of meer dimensies bedoeld, terwijl tijd klassiek gezien met één coördinaat aan te geven is.
|
@Mephostophilis: Maar als een model met 4 ruimtelijke dimensies consistent zou kunnen zijn met de waarnemingen dan bestaat er toch een mogelijkheid dat een 4e dimensie kan bestaan?
@NuSuN: hmm, het zou wel kunnen, een 4e ruimtelijke (of de 4e-tijd) dimensie kun je in werkelijkheid ook niet zien, maar wel voorstellen. Zie deze applet: Hyperspace applet |
bedankt voor de applet.
En dan te bedenken dat ze meer dan 10 dimensies hebben voorstelt waarvan elke dimensie een kracht kan voorstellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar de meeste dingen waarvan wij weten dat bestaan, komen voort uit waarnemingen, dan is het inderdaad belangrijk of de beschrijving consistent is met de waarnemingen. Want je gaat er niet van uit bestaan het? maar je gaat vanuit een punt om iets wat wij waarnemen te verklaren. Hier bedoelen we toch het omgekeerde?
Wij gaan ervan uit een beschrijving waar te nemen (dus of het bestaat), en niet om iets wat we waarnemen te verklaren of een beschrijving te geven. Of is de 4e dimensie al waargenomen dan?? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar een dimensie kan ook waargenomen worden door het voor te stellen, niet per se als een ruimte voor te stellen. Een vierde ruimtelijke dimensie kun je in princiepe ook niet zien, maar is er wel.
|
Citaat:
@SuicideFunky: Lees nog eens wat ik schreef over de ruimtetijd. Hierin wordt ieder punt door 4 coördinaten beschreven, namelijk 3 ruimtecoördinaten en 1 tijdscoördinaat. Er is dus niet zoiets als een vierde ruimtelijke dimensie. Er is wel een vierde dimensie die echter door middel van een tijdscoördinaat wordt beschreven, en dus eerder als een tijdsdimensie dan als een ruimtelijke dimensie dient te worden opgevat. |
@mathfreak: Dat begrijp ik :) maar mijn vraag was eigelijk of een 4e ruimtelijke dimesie kan bestaan, of waargenomen kan worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij een ruimte van 3 dimensies is het mogelijk om een punt daarvan weer te geven in een 3-dimensionaal assenstelsel. Visueel kunnen we ons hier dus nog een voorstelling van maken, maar bij ruimten van meer dan 3 dimensies kan dat niet meer. We moeten ons dan behelpen met hulpmiddelen uit de lineaire algebra of de topologie, al naar gelang het soort eigenschappen van de ruimte waarin we geïnteresseerd zijn. Een ruimte van meer dan 3 dimensies kan dus wel bestaan, maar kan in visuele zin niet worden waargenomen. |
Citaat:
Citaat:
wat bedoel je met weerstanden? Bedoel je dat we alleen dingen waarneming die we goed verklaren? |
Citaat:
Als we de natuur of de ware aard van het universum nooit kunnen kennen hoe kun jij dan zeggen dat die er niet is? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03. |