![]() |
[vraag] tampon
Hej
ik wil graag tampons gaan gebruiken, maar mijn moeder is het er niet mee eens. Ik heb een zwak immuunsysteem door CVS/ME en misschien nog pfeiffer enz. Mn moeder zegt dat het niet verstandig is omdat je tamponziekte kan krijgen en dat ik daar dus vatbaarder voor ben en ik dat er niet bij kan gebruiken. En ook dat je hiermee ook allemaal bacterien tegenhoudt en die kunnen ophopen enzo. Heeft ze gelijk? Of overdrijft ze en is het gewoon veilig als je de gebruiksaanwijzing volgt? |
Volgens mij is het zo dat je alleen die tamponziekte kunt krijgen als je tampons er te lang in laat zitten. Zolang je je op tijd verschoont (tussen de vier-zes uur ongeveer, geloof ik), loop je dus weinig risico.
Maar dat weet ik niet zeker. :o |
Ik denk dat Secret Agent gelijk heeft. En pfeiffer heeft er al helemaal niks mee te maken toch? Die tampon stimuleert het niet.
|
Citaat:
|
tegenwoordig ben ik er ook wel wat 'banger' voor geworden trouwens..
de dochter van een vriendin van mn moeder (daar de buurvrouw van die dr vriend en zijn zusje :p ) had al een paar keer heel erg buikpijn, ze dachten aan blindedarm ontsteking maar konden niks vinden. na veel onderzoeken bleek dus dat ze heel erg ontstoken eileiders had (en dat is echt niet fijn, want miss is ze nu wel onvruchtbaar ofzo, maar dat weten ze pas over een paar maanden) maarr moraal van dit verhaal; dat kwam dus doordat ze 's nachts altijd tampons in hield. Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dat duidelijk op de pakjes staat maar toch.. soms moet je gewoon ff geconfronteerd worden met zoiets. als ik ergens anders slaap dan thuis deed ik t ook wel eens een enkele keer hoor.. |
Citaat:
Bovendien komt de tamponziekte maar weinig voor. Wat niet wegnaamt dat het een rotaandoening is, maar zo heel bang hoef je er niet voor te zijn naar mijn idee. Of de ts extra risico loopt, weet ik niet, denk zelf dat dat eigenlijk wel mee zal vallen. Vraag het eens na bij de huisarts of apotheek, die weten dat wel :) |
Citaat:
ik slaap doorgaans langer dan 6 uur |
Citaat:
|
Citaat:
@TS, ga eens langs bij de dokter, of apotheek. Die weten het waarschijnlijk nog het beste. Tegen iemand met een goed immuunsysteem zou ik zeggen: wijk niet af van de gebruiksaanwijzing op de verpakking maar ik zou het als ik jou was toch nog even navragen :). |
Ik slaap ook gewoon met tampons in, ook in het weekend als ik langer slaap dan 8 uur. Ik vind juist slapen met maandverband zo ontzettend vies. Dat lekte bij mij altijd alle kanten op dat ik zo blij was dat ik dat niet meer had toen ik tampons ging gebruiken. Als je ligt bloed je ook minder dan overdag.
|
Citaat:
|
Citaat:
precies! en ik word 's nachts nooit wakker.. als ik slaap, slaap ik tot de wekker :) maar voor TS; even naar de dokter lijkt mij ook gewoon het best. |
Ik up dit topic even, omdat het maar een klein vraagje is en een topic hierover openen wat nutteloos is.
Mijn vraag: Wat doen julle tijdens de laatste (lichte) dagen van de ongesteldheid met tampons? Want zelfs als ik dan de kleinste gebruik zijn ze na 8 u nog niet vol en doet het nog veel pijn als ik het eruit wil halen...zelfde vraag voor als je op je laatste dag gaat zwemmen en je weet niet helemaal zeker of er nou nog bloed uit gaat komen of niet...wat doen jullie dan? (Want een lege eruit moeten halen is heel pijnlijk) (Nu zwem ik dan gewoon niet maar da's ook zo stom...) |
Op lichte dagen gebruik ik OB Comfort Light Days (mini?), die zijn na 6 uur ook nog niet compleet vol, maar 't doet geen pijn met verwijderen. En als het écht heel licht is, dan gebruik ik maandverband. Als ik zwem op zo'n hele lichte dag, dan gewoon weer OB Comfort mini.
Edit; wel een vrij flinke up, trouwens, aangezien 't niet echt aansluit op het topic :o |
Als je gaat zwemmen zuigt het ding zich vanzelf vol met water en gaat het verwijderen ws makkelijker, anders kun je met de douchekop water in je vagina 'spuiten', dan zuigt 'ie zich iig vol.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik weet het niet maar het uithalen van tampons doet bij mij echt geen zeer hoor ;)
|
Citaat:
Overigens kreeg ik wel de kriebels van dit topic aangezien ik altijd tampons draag en ook de normale tijdens de lichte dagen. :p |
Citaat:
|
Dat heb ik alleen met niet-comfort tampons, sinds die comfort-dingen er zijn doet 't helemaal geen pijn meer, hoe droog 't ook is; hij glijdt er zo in en ook weer heel makkelijk uit.
|
Citaat:
|
Citaat:
want dan zou je dus heel makkelijk kunnen doorlekken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij zuigt ook niet meteen helemaal vol als je gaat zwemmen, maar op den duur wel. Daarom moet je ook eigen voor je gaat zwemmen een nieuwe in doen, en erna weer. Dan gaat het best goed.
Ik verzin die douchetips ook niet zelf hoor. :p |
Citaat:
|
wat bloem zegt, zetten ze volgens mij ook altijd in de gebruiksaanwijzing, dacht ik iig. Ik heb het namelijk veel vaker zien staan. En t is ook niet zo dat ze meteen helemaal vol zitten (zoals bloem al zei), maar een beetje vocht nemen ze wel op volgens mij, waardoor je ze eerder zou moeten verwisselen dan normaal (en daarom vóór en ná t zwemmen sowieso een nieuwe indoen)
En dat stroeve ken ik ook, maar wat al eerder gezegt werd, gewoon zo klein mogelijk en comfort gebruiken |
Ik was in de zomer eens gaan zwemmen toen ik ongesteld was. Toen ik een uur later uit het water kwam heb ik hem verwisseld en hij zat HELEMAAL vol. Was nochtans een lichte dag. Trouwens, wanneer ik een bad neem met een tampon in, is in na een half uur ook al behoorlijk vol...
|
Ik denk, hoe meer je er van bewust bent wat allemaal ziektes met zich mee kan brengen, je ze ook eerder krijgt.
Ik heb nog nooit van een tamponziekte gehoord, ik en heb nog nooit maandverband gebruikt. Altijd gewoon tampons.. (y) Maak je niet druk! |
Citaat:
Citaat:
(Ik heb al gedacht dat ik kwam omdat ik hem misschien niet ver genoeg inbreng, maar ik voel de tampon toch nooit meer zitten dus...) @Anki: het gaat niet meer over de vraag in de openingspost ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48. |