![]() |
Dierenrechten in de grondwet?
DEN HAAG - Dierenrechten moeten in Nederland, net als in Duitsland worden opgenomen in de grondwet, vindt GroenLinks. De partij heeft hier zondag een wetsvoorstel voor ingediend. Het voorstel wordt gesteund door meer dan vierduizend mensen die een manifest hebben ondertekend.
Er gaan steeds meer geluiden op uit de politiek om dierenrechten te verankeren in de grondwet. Moeten dierenrechten in de grondwet? |
Ja :)
|
Geert Wilders vind van wel. :D
En verder: nee, dat moet niet. Wel moet dierenmishandeling eens vervolgt gaan worden en moeten daar eens serieuze straffen voor worden opgelegd, anders blijven die 'rechten' nutteloze symboolwetgeving. |
Het gaat niet om wetgeving, het gaat om handhaving van die wetgeving. Er is al wetgeving. Er is de dierenwelzijnswet. Die wordt nu nog overgelaten aan de bedrijfstak zelf, en natuurlijk gaan de financiele belangen van de boeren voor de intrinsieke waarden van het dier.
Dierenrechten opnemen in de grondwet is een symbolische daad, waarna iedereen in slaap gesust achterover gaat zitten want nu is het voor de dieren toch immers goed geregeld? Helaas, niets is minder waar. Een grondrecht moet echter nog handen en voeten krijgen, zoals dat heet, en dat doe je door gewone wetten en uitvoeringsregels te maken met voorschriften en sancties en die vervolgens ook te handhaven. Maar zolang het minsitrie van Landbouw het op dit gebied nog voor het zeggen heeft, gaat er voor beesten echt niets veranderen. Wil je dierenrechten? Dwing dat dan af in de winkel. Koop geen bioindustrieprodukten meer. Ietsje duurder, maar het smaakt mij veel beter. |
er moeten als dat nog niet zo is
wel de straffen voor dierenmishandeling in de wet worden opgenomen |
Die zijn er wel, maar ze worden niet opgelegd.
|
Daarmee is de discussie over de bio-industrie natuurlijk niet afgelopen. Kijk maar naar de discussie die de grondrechten zoals vrijheid van godsdienst en meningsuiting dagelijks opleveren. Het is een sympathiek gebaar en ik sta er niet afwijzend tegenover, maar het is natuurlijk toch altijd een kwestie van uitvoering. Als mensen in het vak, in de toezichthoudende organen en in de samenleving niet bereid zijn er iets aan te doen dan helpt zo'n wettelijke bepaling niets. Dat betekent dus dat boeren bewust(er) moeten worden van het feit dat dieren levende wezens zijn, dat toezichthouders strenger moeten optreden en dat de samenleving ook eens bereid moet zijn meer geld neer te tellen voor dieren die een dierwaardiger leven hebben geleid dan dieren uit die bio-industrie.
Overigens denk ik wel dat het toch al overbelaste wetgevingsapparaat zijn tijd en energie beter kan steken in andere dingen, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen. |
Van mij mogen Dierrechten in de grondwet, alhoewel ik denk dat je met gewonen wetten hetzelfde kan bereiken. Maar door het in de grondwet de zetten geef je een duidelijker signaal dat dieren ook rechten hebben.
En ze kunnen het beter snel in de grondwet zetten dan er maanden over gaan discuseren, want dat kost geld. En hoezo zou er iemand tegen rechten voor dieren zijn? |
Citaat:
Ontopic: ik ben er niet per se tegen of voor, maar het lijkt me inderdaad beter om eerst maar eens te kijken naar handhaving van al bestaande regels (denk maar aan halal-vlees etc.). |
Ik zou het eigenlijk heel normaal en eerlijk vinden als dierenrechten in de grondwet komen, ik ben het er mee eens.
|
De Nederlandse Grondwet is betekenislozer dan een rol WC-papier, dus je kunt Pipo de Clown in een artikel opnemen en het maakt geen enkel verschil.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben voor dierenrechten in de grondwet. :) En ja, het is wel een beetje symboolpolitiek, maar dat we beter met dieren moeten omgaan staat voor mij als een paal boven water vast, dus dit zou een goede eerste stap zijn. :)
|
Citaat:
En volgens mij mag de rechter wel wetten of verdragen "buiten werking" stellen of expres niet toepassen in zijn oordelen. Staat me iets van bij. |
Verdragen gaan wel boven formele wetten. Omdat de meeste grondrechten ook in Verdragen gewaarborgd worden, gaan zij op deze manier dus wel indirect boven formele wetten.
|
Citaat:
De huidige wetgeving is prima in staat dierenrechten te waarborgen, maar de uitvoering is gewoon driemaal kut. Ik kan naar de winkel rennen, een puppie kopen, die verschrikkelijk slecht opvoeden en verwaarlozen. Bijt verziekte pup een kind dood, dan wordt de pup afgemaakt. De enige sanctie voor eigenaar is een boete. Net als bij rijontzeggingen wegens alcohol worden ook ontzeggingen van het houden van dieren in een verkeerde grootheidsschaal gegeven, wat nu namelijk geld in maanden moet voortaan in jaren worden gegeven. Zet boetes om in een werkstraf+voorwaardelijke celstraf, en zet iemand bij herhaling dan ook domweg achter tralies. Dan blijkt dat het menens is en zal er een mentaliteitsverandering optreden. Maar ja, bij de dierenrechten regeerd de waan van de dag. Ik heb ooit gepoogd een eigenaar van een dierenwinkel beboet te krijgen voor het verwaarlozen van dieren. Een papegaai plukt zichzelf namelijk niet spontaan kaal en cavia's vinden het niet leuk als dode soortgenoten weken in hun kooi liggen te ontbinden. De politie vertelde me vriendelijk doch beslist op te rotten of anders maar de bioindustrie aan te gaan pakken. Aangezien ik geen Volkert van der Graaf heet bleef het daarbij en ben ik slechts van mening dat symboolwetgeving een slecht idee is. Uitvoering en controle is de manier. |
Citaat:
en T_id, "Bijt verziekte pup een kind dood, dan wordt de pup afgemaakt. De enige sanctie voor eigenaar is een boete." praat alsjeblieft geen onzin, want volgens bovenstaande bullshit zou er dus geen artikel 307 van het Strafrecht bestaan? Het probleem wat echter speelt is dat van het opportuniteitsbeginsel wat bij de OvJ ligt. |
Citaat:
|
Citaat:
Lood om oud ijzer. Dierenmishandeling wordt niet tot nauwelijks bestraft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu weet ik weer waarom ik GL, Halsema en Greanpeace zo haat. :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
beetje hard dit wel maar,
dieren = eten end of story bovendien vat ik sowieso niet wat pvvd in de 2e kamer moet als ze dierenrechten hebben bereikt, wat dan? leegte... ga bij groenlinks ofzo.. ook een stelletje treehuggers enzo |
Citaat:
Mind you, dat betekend niet dat ik voorstander ben van 'dieren über alles', maar sommige facetten van de voedselindustrie bevatten volstrekt onnodig lijden. Slachten zonder reden of zonder verdoving is daar een goed voorbeeld van, vervoer onder slechte omstandigheden is nog zo'n voorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Leer is uiteraard een bijproduct. Boeit dus niet. Bond is vrij raar, aangezien de meeste mensen het domweg niet nodig hebben. Als de Inuit een ijsbeer afmaken om een jas van te maken hoor je me niet klagen, maar als een of ander topmodel er zo nodig ondergoed van moet hebben dan wil ik daar ook wel best wel met een bus zwarte verf en een grove kwast overheen. ;) |
'Dierenrechten'...wat omvatten deze dan? Tuurlijk is dierenmishandeling fout. Maar is het houden van een hond in een huis dan ook geen mishandeling cq. beperken van de vrijheden van een dier?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is het domme navelstaarderij. Wat is ertegen een dier te slachten zolang het aardig heeft kunnen leven? Er zijn veel en veel grotere dingen om je druk over te maken rond dierenrechten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|