![]() |
Versterkerdilemma
Ik sta op het punt om een elektrische gitaar te kopen, maar ik zit met een probleem.
Ik heb met wat vrienden plannen om een bandje te vormen en dus wil ik een versterker kopen die boven de drumster uit kan komen. Daarvoor is een bakbeest nodig, en die zet ik niet zomaar even achterop de fiets. De versterkers die wel mobiel zijn, komen vaak niet boven de 15 watt. Hoe zorg ik ervoor dat ik een mobiele versterker heb en ook boven het gedrum uit kom? Of: zijn er kleine versterkers met veel watt? |
Op de fiets kun je wel vergeten dus beter verzin je iets anders.
|
Wil je het goedkoop houden: je kan eens zoeken naar oude Randalls, vaak 80-100 watt met een enkele 12" speaker. Behoorlijk wat power. Voor achter op de fiets heb je helaas vrij weinig amps die makkelijk boven een drummer uitkomen. Wat je hooguit kan doen is een mobiele top kopen (bijv. Orange Tiny Terror, die heeft een schoudertas:-) ) en dan thuis als bij je vrienden een speakercab laten staan.
|
zo doet men dat bij mij ook; cabinet hier en zelf versterker meeslepen
|
Deze dude heeft nog geen noot gespeeld en is 15, dus ik denk dat die opties al afvallen...
|
Citaat:
|
Ok, evengoed. Wat is je budget eigenlijk?
|
Citaat:
Maar, kan je geen versterker daar laten? Zo niet, zal er daar toch wel een versterker staan? |
aanhangwagentje achter je fiets, of neem een bakfiets (y)
|
|
Op de fiets niet ;)
|
bullshit, ik kan ook 2 bakken bier op de fiets meenemen.
|
2 bakken bier kan ik ook meenemen op de fiets, maar m'n marshall top waag ik r niet aan.
|
hehe, dude uit de band heeft zo`n A-team van; werkt als een tiet :D
|
Citaat:
|
Citaat:
de gitaar heb ik inmiddels gekocht, een Ibanez GSA 60 en daarbij een kleine degelijke versterker van Fender, voor thuis. |
OF ! Je koopt gewoon een flinke versterker + een bakfiets. Paar sjorbanden er op... heh ;)
|
nou, ik heb ook een gewone kleine versterker, maar die is toch echt 20 watt. maar de kans je daarmee boven de drumster/drummer uitkomt, is klein geschat
|
Citaat:
|
Ik denk dat het dan tijd word om de drummer te vertellen dat hij moet rammen, niet moet aaien.
|
ja, dat werkt. Behalve dat er op een gegeven moment maar een maximaal volume uit een trommel kan komen en daar hoef je niet eens zo veel moeite voor te doen.
Fatsoenlijke drumvellen (niet volgetapete pinstripes) scheelt ook al veel. Projectie = (Y). |
En de ruimte speelt ook mee. Onze oefenruimte klinkt nog zo rampzalig dat m'n marshall stack echt flink open moet. Die drums klinken zo hard daar. Toch iets aan doen, want een klap op de crash voelt alsof er een bloedvat knapt haha.
|
klinkt als gebrek aan demping
|
Het belangrijkste lijkt mij de stijl van de muziek eigenlijk. Als het punk of grunge is dan mag de versterker oud en gaar zijn maar moet er echt veel uit komen. Speel je (de meeste vormen van) metal dan moet je ook hard geluid hebben maar wel netter ($$$) en speel je zachte aai muziek dan heb je inderdaad wel genoeg aan 25 watt... maar dan heb je wel een zeeeer stille drummer. Zelf heb ik er een die het liefst door het drumstel heen slaat dus heb je aan 25 watt niks.
Denk niet dat je iets gaat vinden wat klein genoeg om op de fiets mee te nemen en hard genoeg is om mee te oefenen. |
of je laat je drummer op een oud verrot drumstel spelen met geponste koperplaten als bekkens.
|
Ik heb een 30 watt Roland Cube 30.
Met het nodige geweld is dat in een grote fietstas te steken zonder verder al te veel problemen, en het kan hard genoeg. Het weegt alleen nogal door geloof ik. Meestal was het bij mij "papa met zijn auto for teh rescue" alvorens ik al mijn zooi op de fiets ging meenemen. Maargoed, ik wilde dus zeggen, 30watt cube past in een grote fietstas. |
Eventueel op de bagagedrager zetten, met 1 hand vasthouden en met de andere hand sturen. Niet erg handig, maar het kan:-)
|
Zit er geen repetitie hok in jullie buurt wat je kan afhuren als band? incl versterkers dus
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41. |