Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Theorie over liefde en relaties (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=151266)

TMLWKY 06-07-2002 18:12

Theorie over liefde en relaties

Mijn theorie:

Ieder mens heeft een bepaalde liefdesbehoefte (LB) en een bepaalde liefdescapaciteit (LC).

Nu zijn er een aantal mogelijkheden voor twee partners 1 en 2:

LB1 > LC2 --> In deze situatie kan persoon 1 niet genoeg liefde geven aan persoon 2... Persoon 2 zal dus waarschijnlijk de relatie verbreken. In de tijd dat de relatie voortduurt en persoon 1 zich daarvoor inzet kan zijn LC groeien, waardoor deze (hopelijk voor hem) mogelijk op het niveau komt van de behoefte van de partner.

LB1 < LC2 --> In dit geval is er niets aan de hand.

LB1 = LC2 --> Ideale situatie

Wat vinden jullie van deze stelling? Dit systeem treedt pas in werking als de 'verliefdheid' uitgewerkt is, en het 'houden-van' begint (De relatie dus was serieuzer wordt).

Grtz,
F

Joris 06-07-2002 18:30

hmm ja, vinnik best wel een goede theorie, je moet alleen niet vergeten dat er ook andere dingen meespelen in een relatie... zoals verschil in gedrag, jaloezie etc etc...

het kan ook zijn dat al die factoren samen de liefdesbehoefte en liefdescapacieteit bepalen, als je partner bijvoorbeeld vreemdgaat, zal de Liefdesbehoefte ontzettend dalen... als deze dan nog steeds groter is als de Liefdescapaciteit, dan zou een eventuele voortzetting van de relatie mogelijk zijn. Leuke theorie, zal ik zeker meer over nadenken.

~

TMLWKY 06-07-2002 18:34

Citaat:

Joris-Den-2e schreef:
hmm ja, vinnik best wel een goede theorie, je moet alleen niet vergeten dat er ook andere dingen meespelen in een relatie... zoals verschil in gedrag, jaloezie etc etc...

het kan ook zijn dat al die factoren samen de liefdesbehoefte en liefdescapacieteit bepalen, als je partner bijvoorbeeld vreemdgaat, zal de Liefdesbehoefte ontzettend dalen... als deze dan nog steeds groter is als de Liefdescapaciteit, dan zou een eventuele voortzetting van de relatie mogelijk zijn. Leuke theorie, zal ik zeker meer over nadenken.

~

Als de partner vreemdgaat is dat een teken dat de partner een grote liefdesbehoefte heeft dan jij aan capaciteit hebt.

En vreemdgaan heeft geen gevolgen voor de liefdesbehoefte... Liefdesbehoefte is aangeboren en verandert niet, dat is gewoon de 'hoeveelheid' liefde die je nodig hebt.

De LC daarentegen kan door 'oefening' en ervaring groter worden. Maar jaloezie e.d. hebben met deze theorie niets te maken... Dan komt vergevingsgezindheid en tolerantie om de hoek kijken.

Grtz,
F

KontraDix 06-07-2002 22:38

Citaat:

TMLWKY schreef:

Als de partner vreemdgaat is dat een teken dat de partner een grote liefdesbehoefte heeft dan jij aan capaciteit hebt.

Je kunt alle liefde van de wereld geven en toch kan je partner vreemdgaan.

Joris 07-07-2002 02:08

Het was een theorie, ik dacht er hardop over na, het was niet een uitspraak...

Lethalis 07-07-2002 08:54

[********] Interpretation error :eek:

Citaat:

Ieder mens heeft een bepaalde liefdesbehoefte (LB) en een bepaalde liefdescapaciteit (LC).

Nu zijn er een aantal mogelijkheden voor twee partners 1 en 2:

LB1 > LC2 --> In deze situatie kan persoon 1 niet genoeg liefde geven aan persoon 2... Persoon 2 zal dus waarschijnlijk de relatie verbreken. In de tijd dat de relatie voortduurt en persoon 1 zich daarvoor inzet kan zijn LC groeien, waardoor deze (hopelijk voor hem) mogelijk op het niveau komt van de behoefte van de partner.
Let me get this right. De liefdesbehoefte van persoon 1 is groter dan de liefdescapaciteit van persoon 2? Is het dan niet zo dat persoon 2 niet genoeg liefde kan geven aan persoon 1? :D :p

Citaat:

LB1 < LC2 --> In dit geval is er niets aan de hand.
De liefdesbehoefte van persoon 1 is kleiner dan de liefdescapaciteit van persoon 2, ofwel de liefdescapaciteit van persoon 2 is groter dan de liefdesbehoefte van persoon 1.

Dit leidt in mijn optiek ertoe dat persoon 2 mogelijkerwijs te opdringerig overkomt op persoon 1, wat zeker ook niet bevorderlijk voor de relatie is.

Citaat:

LB1 = LC2 --> Ideale situatie
De liefdesbehoefte van persoon 1 is gelijk aan de liefdescapaciteit van persoon 2. Deze uitspraak alleen zegt nog niets over de relatie.

Zo kan namelijk gelden dat de liefdesbehoefte van persoon 2 groter is dan de liefdescapaciteit van persoon 1, terwijl de liefdesbehoefte van persoon 1 gelijk aan de liefdescapaciteit van persoon 2 is.

Ofwel: de liefdesbehoefte is niet gelijk aan de liefdescapaciteit van een enkeling.

Daarnaast lijkt me dit meer geschikt voor het L&R forum :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.