![]() |
Uitkomen voor je geloof?
Weet je.. ik vind het eigenlijk best wel moeilijk om voor me geloof uit te komen. Ik ben Christen, maar ik ben niet Christelijk opgevoed, en dat maakt het allemaal wat moeilijker voor mij. Tegen over mijn ouders kan ik er daarom niet erg open over zijn.
Pas geleden ben ik naar Flevo Festival geweest met een paar vrienden. Het heeft mij duidelijk gemaakt dat iedereen een eigen mening kan en mag hebben. En dat niets je hierbij tegen hoeft houden. Het heeft mij dichterbij de Heer gebracht. Maar ook een stukje dichterbij mezelf. Wat ik dan niet begrijp is .. waarom ik dit niet eerder wist? Waarom dacht ik dat ik geen eigen mening mocht hebben? Waarom wist ik niet dat het veel makkelijker kon zijn? Waarom is het altijd achteraf?? Waarschijnlijk zou ik hier nooit een antwoord op krijgen. Maar ik vroeg me af of er meerdere van jullie ook hetzelfde hebben of hebben gehad net zoals mij? Wat hebben jullie er tegen gedaan? |
Zoveel vragen, waar je geen antwoord op zou vinden, bid maar of je rust hiermee mag krijgen.
Als ik met moeilijke vragen zit en ik kom er niet uit dan bid ik ook om rust! en.. het werkt :D (y) |
Heel simpel; pubertijd, onzekerheid.
Wie ben ik, wat kan ik, wat mag ik? Later, toen ik man geworden was, legde ik af ... etc etc. Denk er maar niet teveel over na en doe wat je goeddunkt, wees jezelf en wees niet bang anders te zijn. Respect krijg je niet door als een schaapje mee te lopen of anderen te kopiëren maar door jezelf te zijn. En v.w.b. je ouders, ze kennen 't niet, kunnen zich niet in je (geloof) verplaatsen, misschien interesseert ze het geloven ook niet. Probeer ze niet te bekeren maar vertel gewoon wat je meemaakt en hoe je erover voelt, voor hun blijf je gewoon hun zoon, met inmiddels zijn eigen richting. |
Het blijft altijd lastig om voor iets uit te komen als je in een omgeving verkeert waar mensen heel anders denken. Ik heb in mijn directe omgeving daar gelukkig geen last van, maar als ik in het gezelschap van (vrij conservatieve) gelovigen ben, vind ik het vaak wat ongemakkelijk om toe te geven dat ik helemaal niet geloof.
Als je familie en vrienden respect voor je hebben en je waarderen, zullen ze ook echt wel accepteren dat jij nu gelooft. Je kunt het ze uitleggen (idd zonder te proberen ze te bekeren of overtuigen, want dat jaagt mensen vaak op de kast) , bijvoorbeeld door te vertellen wat het geloof voor/met je doet. Je mag inderdaad gewoon je eigen mening en ideeën hebben, en er zijn ook genoeg mensen die die mening delen, dus alleen hoef je je er niet bij te voelen. Succes (Y) |
Andere bekeren zou ik zoiezo nooit doen ;) Met ze praten heb ik geprobeerd, maar gaat niet zo makkelijk.
Het luchte wel heel erg op toen ik het had verteld. De vriendin van ons pap heeft een dochter die ook wel gelooft, dus dat is wel beter. En Missjackie, heel erg bedankt, ik zal er zeker voor gaan bidden. Waarschijnlijk gaat het ook bij mij werken :D |
Ik geloof ook en niet iedereen in mijn omgeving gelooft en dat levert af en toe wat minder fijne reacties op, dus ik herken het verhaal. Maar de laatste tijd ga ik steeds sterker in mijn schoenen staan. Juist die reacties maken dat ik extra geloof, dat het niet zomaar vanzelfsprekend is, maar dat ik door kritische reacties extra ga nadenken en dat het geloof daardoor voor mij steeds zekerder wordt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
natuurlijk hoef je niet met elke debiel in discussie te gaan, maar je kan minstens naar ze luisteren. dat moet ik ook naar hypochristenen die op straat mij komen vertellen dat mijn levensstijl fout is in de ogen van god. daar ga ik ook gewoon een gesprek mee aan, ook al weet ik dat het niks opschiet, ze draaien toch enkel hun plaatje af best goed trouwens van het fleveofestival dat ze duidelijk maken dat je mag doen en vinden wat je wilt. veel mensen hebben dat nog niet begrepen. mijn nicht: "ik ben naar het flevofestival geweest, das net zoiets als lowlands, maar dan met een betere sfeer. en ze schenken er geen alcohol" pfff... 1. ik drink (praktisch) geen alcohol uit vrije wil, daar heb ik geen drankverbod voor nodig. 2. ze is nog nooit op lowlands geweest dus waarom 'betere sfeer'? narrow-mindedness heerst nog steeds... :( |
Citaat:
|
Citaat:
Mensen helpen je altijd als je wat vraagt, en dat is op Lowlands en op andere festivals heel anders. Ik ben dan ook niet naar Lowlands geweest, maar wel naar Cult & Tumult. Dat is een festival bij ons in de buurt, en daar gaat het er wat lomper aan toe. Maar het was wel geweldig festival.. daar niet van hoor :D .. maar ik noem maar even een voorbeeld. Dat ze er geen alcohol schenken vind ik totaal niet boeiend. Want ik drink namelijk heel weinig. Nou ja, soms natuurlijk wel :D Maar het klopt dat veel mensen dat nog niet hebben begrepen. En ik vind dat je altijd je mening mag vertellen aan anderen, is juist goed!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als je niet op lowlands geweest bent. kun je ook niks zeggen over de sfeer!!! ook daar zijn mensen aardig, krijg je gratis drinken en eten en zonnebrand, luister je met onbekenden naar muziek, mag je stoelen en zonnebrand lezen, gaan mensen rond met sminck en een schaar om mensen "mooier" te maken :) ook daar heerst een sfeer van respect, maar allemaal wat joliger en vrijer, wat ik persoonlijk leuker vind. schelden... tsjah... ik denk dat christenen ook best kunnen schelden als iemand voordringt in de rij, of als ze met hun nieuwe witte schoenen in de modder gaan staan, of als mensen 's nachts over de camping baggeren en bijna op hun hoofd gaan staan of zijn ze zo geweldig en superieur dat ze daar boven staan? |
Citaat:
|
Om antwoord te geven op dit topic:
Ik heb eigenlijk niet echt vervelende reacties gekregen van mensen die niet gelovig zijn, of een ander geloof aanhangen. Meestal zijn mensen er wel positief over, of hebben ze een houding: Wat maakt het uit waar je in gelooft, voor mij ben je jantje, ik vind je heus niet minder aardig als je gelovig bent. Daarbij vind ik ook dat je je geloof niet moet opdringen aan andere mensen. Respect komt van beide kanten. Maarre tegen de mensen die soms vervelende reacties krijgen van je omgeving: Schaam je niet voor je geloof, geloven in Jezus is juist mooi, dat is iets waar je je absoluut niet voor moet schamen, ondanks dat er soms wat vervelende reacties zijn van mensen die niet geloven of andere ideeen aanhangen. Trouwens als je kijkt naar andere landen, bijv. Eritrea of Noord- Korea, wees dan blij dat je in Nederland woont. In die landen krijg je heel wat meer te maken dan vervelende reacties van extremisten of communisten/moslims. |
Citaat:
Mooi gezegd. -;) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En tja, daar is kritiek op. In mijn signature staat al de ideale oplossing voor al dat soort moeilijke vragen. (y) Dat is ook tevens mijn overtuiging, waar ik ook niet te beroerd ben om voor uit te komen. |
Ik zou dat geen placebo-effect noemen, ik denk dat bidden als je gestressed bent eerder vergelijkbaar is met mediteren of 'alles op een rijtje zetten'. Hoewel de positieve verwachtingen natuurlijk ook een rol spelen.
En je vraagt ook 'waarom is het altijd achteraf?'. Dat is natuurlijk een vraag met een heel logisch antwoord. Als je vóóraf tot het inzich was gekomen dat je best mag uitkomen voor wat je gelooft, dan had je er nooit mee gezeten, en dan was er dus ook niets geweest om 'voor' te zijn, als je mijn redenering een beetje kan volgen. En verder ben ik het met Morgan eens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat zou je eens moeten meten tegen de sfeer van een EO jongerendag waar ze een spreker uitnodigen speciaal om homoseksuelen zwart te maken. Beneden alle peil zulk uitdragen van haat. Je ziet, het kan verkeren. Degenen die denken beter en toleranter te zijn juist de slechtsten. Hoe heette dat ook alweer in de bijbel? De eersten zullen de laatsten zijn? De mensen die zichzelf roemen op tolerant en vriendelijk zijn blijken juist haatdragend en agressief. |
"Wie van u zonder zonde is, mag de eerste steen gooien"
johannus 8, vers 7 |
Citaat:
En ik zeg toch niet dat er op dat soort feesten een slechte sfeer hangt of wel dan? De sfeer is er gewoon anders, en dat wil niet zeggen slechter of zo iets dergelijks.. LEES voortaan wat beter voordat je iets zegt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kom er niet voor uit voor de dingen waar ik in geloof omdat ik anders voor gek word verklaard, onder n paar mensen waar mijn lijn met de hunne kruist wel, maar thats about it.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zullen we het ontopic houden en stoppen met persoonlijke aanvallen en generalisaties.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24. |