Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Stoplicht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1516025)

Magican 16-12-2006 12:17

Stoplicht
 
Druk jij op het knopje voor de stoplicht en heb jij het idee dat het licht hierdoor eerder op groen springt?

TS begint: Ik druk op het knopje uit automatische en beleefdheid naar andere mensen maar ik denk niet dat het licht hierdoor sneller op groen springt.

BendeBen 16-12-2006 12:27

ik denk dat het drukken op het knopje verschil maakt tussen het uberhaupt op groen springen of niet

als je niet drukt denkt ie dat er niemand staat te wachten dus gaat ie niet op groen zodat de autos niet op nix hoeven te wachten

voor de rest vertrouw ik eigenlijk alleen op mezelf en zie ik een stoplicht alleen als manier om de autos te laten stoppen als ze onafgebroken doorrijden

nare man 16-12-2006 12:28

Als je denkt dat het licht sneller op grond springt ben je wel echt dom. Dat knopje signaleert gewoon dat er íemand staat te wachten en het proces gaat niet sneller als er meer mensen staan te wachten.

Overigens zijn volgens mij veel van die knoppen niet eens aangesloten maar wordt de lichtcyclus gereguleerd door ondergrondse draden die daarvoor gevoelig zijn, zoals bij de wat grotere verkeerslichten waar ook auto's bij wachten. Die knop heeft nauwelijks invloed, tenzij je in het geheel niet drukt, dan kun je natuurlijk wachten tot je een ons weegt.

Il Mafioso 16-12-2006 12:39

Je moet gewoon oversteken wanneer er geen verkeer aan komt....

jet 16-12-2006 12:51

bij de meeste stoplichten in grote steden gaat dat ding automatisch op groen na een tijdje. ik druk dus ook nooit.
maar ik wacht ook eigenlijk nooit op groen, ik bepaal zelf wel wanneer ik kan

AlopiA 16-12-2006 13:05

Meestal gaat het licht toch wel op groen, ook als je niet drukt. Ik druk dus meestal ook niet, tenzij er andere mensen staan te wachten want anders denken ze dat het licht niet groen wordt.

Mr Soija verwijderd 16-12-2006 13:06

Ik vraag me altijd af of ie wel werkt, daarom druk ik nooit, en dan springt ie wel op groen, maar ja, dan is er wel ergens anders iemand die op de knop heeft gedrukt.
En als de auto's daar niet door kunnen rijden, kunnen ze hier ook niet doorrijden. ;)

Pinksterhaas 16-12-2006 13:16

Ik druk altijd, want het kan geen kwaad. :)

poetic_tragedy 16-12-2006 13:24

ik druk ook altijd op t knopje, en wacht meestal ook netjes tot het groen wordt :)

Pippeloen 16-12-2006 13:34

Citaat:

jet schreef op 16-12-2006 @ 13:51 :
ik druk nooit.
maar ik wacht ook eigenlijk nooit op groen, ik bepaal zelf wel wanneer ik kan


Daydream-ster 16-12-2006 13:46

Citaat:

poetic_tragedy schreef op 16-12-2006 @ 14:24 :
ik druk ook altijd op t knopje, en wacht meestal ook netjes tot het groen wordt :)

- KTFE 16-12-2006 14:09

Citaat:

poetic_tragedy schreef op 16-12-2006 @ 14:24 :
ik druk ook altijd op t knopje, en wacht meestal ook netjes tot het groen wordt :)
Alleen was ik gisteren vergeten te drukken, en er stonden geen auto's, dus het bleef maar groen voor die anderen. :o

Lisa 16-12-2006 14:59

Oh ik denk ook dat ze al die knopjes maken om je te laten denken dat het iets doet, maar stiekem maakt het niks uit of je drukt of niet. :confused:

Ik weet dat je op sommige plekken móet drukken, anders wordt het nooit groen.

Velma 16-12-2006 15:13

Ik geloof dat wel werkt. Aangezien het dan aangeeft dat er iemand staat en niet overgeslagen mag worden :o

MTpower 16-12-2006 15:31

Ligt aan het kruispunt, bij sommige zijn ze inderdaad niet aangesloten.
Hier in de buurt weet ik wel welke dat zijn, ik druk dus alleen als ik weet dat hij anders niet op groen springt of als ik het stoplicht niet ken gewoon voor de zekerheid :o

zoemzoem 16-12-2006 15:36

Waarom zouden ze die knopjes plaatsen als ze niet werken? :confused: :confused: :confused:
Ik gebruik ze dus altijd, hoewel ik vaak niet wacht tot het groen wordt.

Sylph 16-12-2006 15:47

Ik wacht altijd tot het groen wordt, ik wil de kans op een vroegtijdige dood zo klein mogelijk houden. Ik snap mensen echt niet die door rood lopen op een superdrukke weg, wat maken die 20 à 30 seconden nou uit?

Hanneke 16-12-2006 16:20

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 16:47 :
Ik wacht altijd tot het groen wordt, ik wil de kans op een vroegtijdige dood zo klein mogelijk houden. Ik snap mensen echt niet die door rood lopen op een superdrukke weg, wat maken die 20 à 30 seconden nou uit?
2/3 minuten, als je al laat bent en echt ergens op die tijd moet zijn en het is een rustige weg?

BendeBen 16-12-2006 16:23

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 16:47 :
Ik wacht altijd tot het groen wordt, ik wil de kans op een vroegtijdige dood zo klein mogelijk houden. Ik snap mensen echt niet die door rood lopen op een superdrukke weg, wat maken die 20 à 30 seconden nou uit?
houdt dat dan ook in dat als het groen is jij met je ogen dicht over steekt?

Dinalfos 16-12-2006 16:29

Ik druk altijd wel, voor de vorm. Het is iets psychologisch.

naam ingebruik 16-12-2006 16:42

ik druk wel

idd omdat ik anders denk dat hij niet op groen gaat

wat wel zo is en ik weet ook precies waneer na de auto's van rechts :P

TRA 16-12-2006 17:44

Citaat:

Hanneke schreef op 16-12-2006 @ 17:20 :
2/3 minuten, als je al laat bent en echt ergens op die tijd moet zijn en het is een rustige weg?
Dat is volgens mij niet eens toegestaan, aangezien de cyclustijd dan veel te lang is.

Voor de openingspost, 't is een verkeerslicht. ;)

En het licht kan bij voertuig- en verkeersafhankelijke regelingen sneller op groen gaan wanneer het wordt ingedrukt. Het heeft natuurlijk geen nut om te gaan drukken, wanneer het al is ingedrukt.
De paal met de knop staat er ook om fietsers aan te trekken, waardoor de benodigd groen tijd zo klein mogelijk gemaakt wordt en de cyclustijd zo klein mogelijk gemaakt kan worden. Wanneer je deze in combinatie vindt met inductielussen (lus veroorzaakt een magnetisch veld en dat verstoor jij, dan weet de regelautomaat dat het licht groen moet krijgen), dan is deze ter aanvulling voor rijwielen die het magnetische veld niet (genoeg) beïnvloeden.

Lees anders Handboek verkeerslichtenregeling (CROW 213), goed en duidelijk boek over verkeerslichtregelingen.

Trass 16-12-2006 17:58

Ik druk altijd. Wij hebben vooral stoplichten waarbij hij alleen op groen springt als je gedrukt hebt. En bij andere stoplichten staat hij meestal al op groen omdat degenen voor mij al gedrukt hebben of omdat het stoplicht met van die draden 'weet' dat er mensen aankomen.

MTpower 16-12-2006 18:01

Citaat:

zoemzoem schreef op 16-12-2006 @ 16:36 :
Waarom zouden ze die knopjes plaatsen als ze niet werken? :confused: :confused: :confused:
Ik gebruik ze dus altijd, hoewel ik vaak niet wacht tot het groen wordt.

Hier staan er een paar waarvan ik weet dat ze vroegah wel werkte... hebben ze waarschijnlijk gewoon laten staan voor de sier ofzo :)

BleuEyes 16-12-2006 18:16

Ik druk ook altijd, meestal nog vaker dan 1x omdat ik denk dat het dan nóg sneller gaat. :P

~> Eilidh <~ 16-12-2006 20:15

Citaat:

BendeBen schreef op 16-12-2006 @ 13:27 :
ik denk dat het drukken op het knopje verschil maakt tussen het uberhaupt op groen springen of niet

als je niet drukt denkt ie dat er niemand staat te wachten dus gaat ie niet op groen zodat de autos niet op nix hoeven te wachten

voor de rest vertrouw ik eigenlijk alleen op mezelf en zie ik een stoplicht alleen als manier om de autos te laten stoppen als ze onafgebroken doorrijden

(y)
meerdere keren op het knopje drukken helpt niet, maar toch doe ik het stiekem wel es omdat ik me zo verveel als ik lang sta te wachten. Maar ik ga ook niet door rood oversteken, want die dingen staan er niet voor niets, is meestal wel een druk kruispunt.

Mr Soija verwijderd 16-12-2006 20:23

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 16:47 :
Ik wacht altijd tot het groen wordt, ik wil de kans op een vroegtijdige dood zo klein mogelijk houden. Ik snap mensen echt niet die door rood lopen op een superdrukke weg, wat maken die 20 à 30 seconden nou uit?
Ik ga altijd door rood. (y) Ik weet wanneer ik oversteek, dus ik ga er echt niet dood aan. :)

Sylph 16-12-2006 20:37

Citaat:

Mr Soija schreef op 16-12-2006 @ 21:23 :
Ik ga altijd door rood. (y) Ik weet wanneer ik oversteek, dus ik ga er echt niet dood aan. :)
Het wordt wat als iedereen maar alle regels die er zijn naast zich neerschuift onder het mom 'nah dat is voor mij niet interessant'. Ik vind dat mensen tegenwoordig echt verrassend weinig normbesef hebben.

Mr Soija verwijderd 16-12-2006 20:39

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 21:37 :
Het wordt wat als iedereen maar alle regels die er zijn naast zich neerschuift onder het mom 'nah dat is voor mij niet interessant'. Ik vind dat mensen tegenwoordig echt verrassend weinig normbesef hebben.
IK ga niet wachten tot er een auto in geestgedaante voorbij rijdt :p

Tis niet nodig te wachten :o

Il Mafioso 16-12-2006 20:39

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 21:37 :
Het wordt wat als iedereen maar alle regels die er zijn naast zich neerschuift onder het mom 'nah dat is voor mij niet interessant'. Ik vind dat mensen tegenwoordig echt verrassend weinig normbesef hebben.
je moet niet te moeilijk doen...
Nederland is al overgeorganiseerd... als er geen verkeer aankomt ga je niet staan wachten. Laten we ons met belangrijke zaken bezighouden... zoals wat beleefder worden voor elkaar...

Paranoide 16-12-2006 20:43

Los van wel/niet werken voor groen, die knopjes zitten er toch ook (voornamelijk?) voor de blinde mensen, zodat ze aan die piepjes kunnen horen wanneer ze kunnen oversteken?

Ik druk altijd op het knopje maar ik houd dan ook van op knopjes drukken. Dus. Daarbij vind ik die piepjes handig want dan hoef ik niet naar het stoplicht te kijken en of het sneller gaat of niet boeit me geen reet, daar heb ik nog nooit over nagedacht want ik heb toch nooit haast.

Mr Soija verwijderd 16-12-2006 20:46

Citaat:

Paranoide schreef op 16-12-2006 @ 21:43 :
Los van wel/niet werken voor groen, die knopjes zitten er toch ook (voornamelijk?) voor de blinde mensen, zodat ze aan die piepjes kunnen horen wanneer ze kunnen oversteken?

Ik druk altijd op het knopje maar ik houd dan ook van op knopjes drukken. Dus. Daarbij vind ik die piepjes handig want dan hoef ik niet naar het stoplicht te kijken en of het sneller gaat of niet boeit me geen reet, daar heb ik nog nooit over nagedacht want ik heb toch nooit haast.

Een knopje maakt toch geen geluid? :confused:

BendeBen 16-12-2006 20:47

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 21:37 :
Het wordt wat als iedereen maar alle regels die er zijn naast zich neerschuift onder het mom 'nah dat is voor mij niet interessant'. Ik vind dat mensen tegenwoordig echt verrassend weinig normbesef hebben.
theo maassen had geloof ik wel een mooi voorbeeld voor zijn gedachte dat niemand meer voor zichzelf dacht, dat de huidige mens echt fucking dom is

voorbeeld was dat iemand midden in de nacht als er echt 0 autos rijden gaat staan wachten tot het stoplicht groen is

Il Mafioso 16-12-2006 20:51

Citaat:

BendeBen schreef op 16-12-2006 @ 21:47 :
theo maassen had geloof ik wel een mooi voorbeeld voor zijn gedachte dat niemand meer voor zichzelf dacht, dat de huidige mens echt fucking dom is

voorbeeld was dat iemand midden in de nacht als er echt 0 autos rijden gaat staan wachten tot het stoplicht groen is

dat heet: je hebt mensen met karakter en domme mensen die doen wat ze wordt opgelegd...
dat is altijd al zo geweest
actief vs. passief volgens mij

Smurfelicious 16-12-2006 20:58

Ik druk altijd. Weet niet waarom. :(

Sylph 16-12-2006 20:59

Misschien omdat je graag wilt dat het licht op groen gaat? :confused:

Dinalfos 16-12-2006 21:00

Door een rood stoplicht rijden heeft niets met karakter te maken. Het is gewoon een keuze die we allemaal wel eens maken.

Sylph 16-12-2006 21:02

Ja hoor, ik ga niet zo schijnheilig doen te suggereren dat ik nog nooit door rood ben gelopen. En ik heb het ook niet over 's nachts wachten voor het stoplicht ergens op een polderweggetje, maar mensen die nog niet eens kijken naar het stoplicht, vaag even naar één kant kijken en met het mobieltje aan de oor gewoon doorlopen. Ik vind het net zoiets als zonder licht fietsen, onverantwoordelijk gedrag.

Il Mafioso 16-12-2006 21:04

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 22:02 :
Ja hoor, ik ga niet zo schijnheilig doen te suggereren dat ik nog nooit door rood ben gelopen. En ik heb het ook niet over 's nachts wachten voor het stoplicht ergens op een polderweggetje, maar mensen die nog niet eens kijken naar het stoplicht, vaag even naar één kant kijken en met het mobieltje aan de oor gewoon doorlopen. Ik vind het net zoiets als zonder licht fietsen, onverantwoordelijk gedrag.
Op die manier ben ik het inderdaad met je eens dat dat nogal dom is... maarja...

BendeBen 16-12-2006 21:17

Citaat:

Paranoide schreef op 16-12-2006 @ 21:43 :
Los van wel/niet werken voor groen, die knopjes zitten er toch ook (voornamelijk?) voor de blinde mensen, zodat ze aan die piepjes kunnen horen wanneer ze kunnen oversteken?


nee voor blinden is het ratelapparaat, zodat ze weten dat ze moeten uitkijken

het lampje is natuurlijk voor dove mensen

ideaal is een lampje + ratelapparaat voor het geval er iemand langskomt die en blind en doof is


finkers... <3

Hanneke 16-12-2006 22:27

Citaat:

Sylph schreef op 16-12-2006 @ 21:37 :
Het wordt wat als iedereen maar alle regels die er zijn naast zich neerschuift onder het mom 'nah dat is voor mij niet interessant'. Ik vind dat mensen tegenwoordig echt verrassend weinig normbesef hebben.
Het wordt was als mensen gewoon doorrijden/lopen op het moment dat het wel druk is. Dan heb je een probleem. Niet als er geen auto's zijn, of iig geen auto's op dat deel van de weg, en je steekt over. ;)

Sylph 16-12-2006 22:44

Citaat:

Hanneke schreef op 16-12-2006 @ 23:27 :
Het wordt was als mensen gewoon doorrijden/lopen op het moment dat het wel druk is. Dan heb je een probleem. Niet als er geen auto's zijn, of iig geen auto's op dat deel van de weg, en je steekt over. ;)
Ik zie het als een deel van een groter maatschappelijk probleem. :) Het is ook alleen een voorbeeld.

Paranoide 16-12-2006 23:01

Citaat:

Mr Soija schreef op 16-12-2006 @ 21:46 :
Een knopje maakt toch geen geluid? :confused:
Ja, maar als je er op drukt dan gaat het stoplicht piepen. Of was dat een staaltje Kantinehumor? :( Dan snap ik die niet, ik kom hier niet vaak.

paco de taco 16-12-2006 23:05

Mensen die op een knopje drukken en dan alsnog meteen door rood lopen zouden ze een 3 dubbele boete moeten geven!

Sperzieboon 17-12-2006 13:37

Ik druk alleen als ik nog niet geregistreerd ben door die draadjes. ;)

Il Mafioso 17-12-2006 15:02

Natuurlijk werken die knoppen wel, ze zitten er niet voor niks
verder snap ik niet waar sommigen zich druk over maken...

Dinalfos 17-12-2006 15:59

Citaat:

Paranoide schreef op 17-12-2006 @ 00:01 :
Ja, maar als je er op drukt dan gaat het stoplicht piepen.
Nee.

~> Eilidh <~ 17-12-2006 16:11

Citaat:

BendeBen schreef op 16-12-2006 @ 22:17 :
nee voor blinden is het ratelapparaat, zodat ze weten dat ze moeten uitkijken

het lampje is natuurlijk voor dove mensen

ideaal is een lampje + ratelapparaat voor het geval er iemand langskomt die en blind en doof is


finkers... <3

Euh.. Bij elk stoplicht dat ik weet heb je altijd een licht (rood, groen, en bij de meesten ook nog oranje) en een ratel bij voetgangers-/fietsersstoplichten. Het licht is er niet alleen voor doven, want ook horenden die kunnen zien hebben een aanwijzing nodig of ze nu moeten stoppen of niet. En die ratel is niet alleen voor blinden dat ze weten dat ze uit moeten kijken (ze kunnen niet kijken :D:p), maar ook vooral wanneer het op groen of rood staat (snelle ratel=groen, langzaam=rood).
En op hele rustige wegen staan geen stoplichten, 'snachts staan ze op wegen die overdag druk zijn maar 's nachts rustig vaak oranje te knipperen. Dus meestal wacht ik er wel voor, omdat het meestal nodig is.

TRA 17-12-2006 16:19

Citaat:

~> Eilidh <~ schreef op 17-12-2006 @ 17:11 :
Euh.. Bij elk stoplicht dat ik weet heb je altijd een licht (rood, groen, en bij de meesten ook nog oranje) en een ratel bij voetgangers-/fietsersstoplichten. Het licht is er niet alleen voor doven, want ook horenden die kunnen zien hebben een aanwijzing nodig of ze nu moeten stoppen of niet. En die ratel is niet alleen voor blinden dat ze weten dat ze uit moeten kijken (ze kunnen niet kijken :D:p), maar ook vooral wanneer het op groen of rood staat (snelle ratel=groen, langzaam=rood).
En op hele rustige wegen staan geen stoplichten, 'snachts staan ze op wegen die overdag druk zijn maar 's nachts rustig vaak oranje te knipperen. Dus meestal wacht ik er wel voor, omdat het meestal nodig is.

Bij stoplichten heb je enkel rood, bij verkeerslichten is daar groen (en evt. geel) nog aan toegevoegd. ;)

Wanneer de intensiteit een dermate laag niveau kent dat een kruispunt ongeregeld gestuurd kan worden, worden inderdaad de lichten op geelknipper gezet of alle lichten springen op rood of een aantal op groen.

Bij rood kan de regelautomaat de richting waar een aanmelding vandaan komt de richting direct op groen zetten, er zijn immers geen conflicterende richtingen aanwezig op de kruising en ontruimingstijden (veiligheid en dergelijke) spelen geen rol.

Bij groen wordt de hoofdrichting altijd groen gegeven, zodat hier het verkeer altijd door kan rijden. Krijgt de automaat een signaal van een conflicterende richting, kan deze na enkele seconden op groen.

Veel starre regelingen kennen ook meerdere regelingen, bijvoorbeeld ochtend- en avondpiekregeling, weekendregeling, stadionregeling enzovoorts.

Edit#1, het kan overigens kloppen dat je voor het gevoel veel te lang staat te wachten, aangezien regelingen wel worden neergezet maar niet worden onderhouden, terwijl de situatie wel verandert.

~> Eilidh <~ 17-12-2006 17:14

Citaat:

TRA schreef op 17-12-2006 @ 17:19 :
Bij stoplichten heb je enkel rood, bij verkeerslichten is daar groen (en evt. geel) nog aan toegevoegd. ;)

Ik haal die 2 nogal eens door elkaar ;). Eigenlijk gebruik ik het hele woord verkeerslicht nooit. Alles wat zoiets doet noem ik een stoplicht :p


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.