![]() |
[NA] Paar vraagjes over golven
In mijn theorieboek wordt uitgelegt hoe je met behulp van een formule het faseverschil kan uitrekenen tussen 2 trillingen met dezelfde trillingstijd.
Maar er wordt niks vertelt hoe je het faseverschil kan berekenen tussen 2 golven met een verschillende Trillingstijd, kan iemand mij dit verduidelijken? :) En ik snap ook wat klankkleur en eigentrilling precies inhoudt. Het wordt in me theorieboek allemaal zo vaag beschreven. :( |
Het faseverschil tussen twee golven met verschillende periode is niet zo ontzettend interessant: dat varieert namelijk continu (in één dimensie tenminste).
Geluid bestaat meestal uit een combinatie van een eindig aantal golven met een bepaalde frequentie. Als je op een instrument een toon met frequentie f speelt, zullen er ook boventonen met frequenties 2f, 3f, 4f, ... , nf ontstaan. De verhouding tussen de amplitudes van die boventonen bepaalt de klankkleur (ook wel timbre). |
Citaat:
Maar nog even over de klankkleur, resonantie en eigentrilling. Zou je die alle drie voor me kunnen beschrijven in 1 zin? |
Citaat:
Over resonantie en eigenfrequenties vind je meer in http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10. |